نحوه صحیح شیردهی به نوزاد

آموزش نحوه صحیح شیردهی به نوزاد

نحوه صحیح شیردهی به نوزاد چگونه است؟ در چه وضعیتی به نوزاد شیر دهیم بهتر است؟

اگر شیردهی به نوزاد تازه متولد شده‌ برایتان دشوار است؛ پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش شیردهی به نوزاد ما را تا انتها مقاله همراهی کنید. نحوه صحیح شیردهی به نوزاد بستگی به آناتومی بدن مادر، جثه نوزاد و توانایی کودک در گرفتن سینه مادر دارد.

به طور کلی باید حالت‌های مختلف شیردهی را امتحان کنید تا حالت مناسب نوزادتان را پیدا کنید. در ادامه، به معرفی نحوه صحیح شیردهی به نوزاد می‌پردازیم:

تماس و مشاوره رایگان

6 حالت صحیح شیردهی به نوزاد

نحوه صحیح شیردهی به نوزاد

1- حالت گهواره ای

مادر در شیردهی به حالت گهواره‌ای،از یک شی به عنوان تکیه‌گاه استفاده می‌کند؛ سپس نوزاد را در آغوش گرفته به گونه‌ای که سر نوزاد میان خم آرنج قرار گیرد. بدن نوزاد را با کف دست نگه دارید و با دست مخالف هم پشت او را بگیرید تا ناخودآگاه نوزاد به پشت برنگردد. نوزاد را به سینه‌تان نزدیک کنید و در گرفتن نوک سینه او را همراهی کنید.

بهتر است از یک بالشت استفاده کنید و دستی که نوزاد را نگه داشته است روی آن قرار دهید. این نکته را باید خاطر نشان کنیم که این روش گهواره‌ای برای خانم‌هایی که تازه عمل سزارین داشته‌اند، مناسب نیست زیرا ممکن است مادر طی شیردهی احساس درد کند. این روش بهترین حالت شیردهی به نوزادان است اما لزوما برای همه مناسب نیست.

cradle mode این روش اغلب مناسب مادرانی است که: این روش اغلب مناسب همه خانم‌ها است؛ در برخی موارد این موضوع به شرایط مادر و نوزاد بستگی دارد.

2- حالت متقاطع

این روش تقریبا مشابه حالت گهواره‌ای است با این تفاوت که این‌بار سر نوزاد روی کف دستتان و پاهایش میان خم آرنجتان قرار می‌گیرد. در این روش هم مانند روش گهواره‌ای بهتر است از یک بالشت برای تحمل وزن نوزاد زیر دستتان استفاده نمایید.

تماس و مشاوره رایگان

Cross mode این روش اغلب مناسب مادرانی است که:

  • سینه‌های بزرگی دارند.
  • مشکلاتی مانند گردن درد، کتف درد و … دارند.
  • مادرانی که به تازگی سزارین کرده‌اند و درد دارند.

3- حالت بیولوژیکی( تکیه کرده)

در این روش به حالت نیمه دراز بکشید به گونه‌ای که سر، گردن و شانه‌هایتان بالا قرار گیرد. نوزاد را به گونه‌ای که، شکمش روی شکم شما و سرش روی سینه‌تان قرار گیرد در آغوش بگیرید. این روش برای زمانی مناسب است که نوزاد توانایی نگه‌ داشتن سر و گردن خود را پیدا کرده است. Biological state این روش اغلب مناسب نوزادانی است که:

  • زمانی که نوزادان دل درد دارند.
  • زمانی که علائم رفلاکس در نوزاد مشاهده می‌شود.

4- حالت خوابیده به پهلو

در این نوع شیردهی، به پهلو دراز بکشید و نوزاد را مقابل خود بخوابانید، به گونه‌ای که صورت نوزاد مقابل سینه‌تان قرار گیرد. می‌توانید از دو بالشت استفاده کنید، یکی برای زیر سر و دیگری را میان زانوهایتان قرار دهید. این وضعیت برای شیردهی‌های شبانه مناسب است و می‌توانید بدون جابجا کردن نوزاد به او شیر بدهید. Lying on the side این روش مناسب مادرانی است که:

  • عمل سزارین داشته‌اند.
  • دچار درد زانو، کتف و … می‌باشند.
تماس و مشاوره رایگان

5- حالت کوالا

در این روش کودک روی پای شما به حالت عمودی نشسته و صورتش مقابل سینه‌تان قرار می‌گیرد. این روش هم مشابه روش بیولوژیکی بهتر است زمانی استفاده شود که نوزاد توانایی لازم برای نگه داشتن ستون فقرات خود را دارد. حالت کوالا این روش مناسب مادرانی است که:

  • دچار درد پس از سزارین هستند.
  • سینه‌های کوچکی دارند.

6- حالت زیر بغل

این یک روش شیردهی است که در آن مادر نوزاد را زیربغل می‌گیرد و به سمت سینه هدایت می‌کند. در این روش ابتدا بنشینید، سپس نوزاد را در آغوش بگیرید زیر بغل خود قرار دهید. سر و گردن نوزاد را در وضعیت مناسبی قرار دهید و با دست مخالف سینه را گرفته و به سمت دهان نوزاد نزدیک کنید. حالت زیر بغل این روش مناسب مادرانی است که:

  • به تازگی زایمان سزارین داشته‌اند و با قرارگرفتن نوزاد روی شکم اذیت می‌شوند.
  • مادرانی که سینه‌های کوچک‌تری دارند.
  • مادرانی که نوزادشان در گرفتن نوک سینه ضعف دارند و مدام حین شیرخوردن سینه را رها می‌کنند.

 

نحوه قرار دادن نوک سینه در دهان نوزاد

نحوه صحیح قرار دادن نوک سینه در دهان نوزاد
نحوه صحیح قرار دادن نوک سینه در دهان نوزاد

  نکته مهم در شیردهی، قرار دادن صحیح نوک سینه در دهان او است. اگر نوک سینه به درستی در دهان نوزاد قرار نگیرد ممکن است نوزاد نتواند به اندازه کافی شیر بخورد. اگر به تازگی مادر شده‌اید و تجربه کافی درباره نحوه صحیح شیردهی به نوزاد را ندارید مراحلی که در ادامه ذکر می‌کنیم را طی نمایید:

  1. در آغوش گرفتن صحیح نوزاد: نوزاد را به گونه‌ای در آغوش بگیرد که سر و گردنش در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.
  2. آماده کردن نوزاد برای گرفتن سینه: نوک سینه‌تان را نزدیک دهان و بینی نوزاد ببرید و کمی بچرخانید تا نوزاد با استشمام بوی شیر مادر آماده دریافت سینه سینه شود و سینه را پس نزند.
  3. هدایت سینه به دهان نوزاد: با یک دست سینه را به گونه‌ای در درهان نوزاد قرار دهید که نوک سینه و بخشی از سینه در دهان نوزاد قرار گیرد.

پس از طی کردن مراحل ذکر شده، مطمئن شوید که نوزاد شما شیر می‌خورد و فقط با سینه بازی نمی‌کند.

تماس و مشاوره رایگان

تعداد دفعات شیردهی به نوزاد

نوزادان تا 6 ماهگی تنها مجاز به استفاده از شیر مادر و یا شیر خشک هستند و این تنها تغذیه آن‌‎ها است، دفعات شیردهی به نوزاد هم بر اساس سن، وزن و … متفاوت است. شیردهی در نوزادان در طول روز معمولا بین 8 الی 12 مرتبه انجام می‌شود.

شیردهی زیر دستگاه زردی

در روزهای نخست تولد ممکن است نوزادتان دچار زردی شود و برای درمان نیاز به اجاره دستگاه زردی پیدا کنید. چنانچه در چنین وضعیتی قرار گرفتید به خاطر داشته باشید که نحوه شیردهی و تعداد دفعات آن هنگام استفاده از دستگاه فتوتراپی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

هنگامی که در حال درمان زردی نوزاد با دستگاه فتوتراپی هستید هر دو ساعت یکبار نوزاد را از دستگاه خارج کرده و به او شیر دهید. شیردهی در کنار استفاده از دستگاه زردی نوزاد در دفع بیلی روبین اضافی کمک می‌کند و زردی او را کاهش می‌دهد.

در شیردهی نوزاد، کیفیت شیر مادر بسیار مهم است زیرا موجب دفع بیلی روبین اضافی در خون نوزاد می‌شود.

برای بهبود کیفیت شیر مادر توصیه می‌کنیم بخوانید: تغذیه مناسب در زمان زردی نوزاد

رفلاکس نوزاد بعد از شیردهی

گاهی به دلیل عدم تکامل ماهیچه میان معده و مری فرآیند هضم غذا در نوزادان به درستی انجام نمی‌شود. هنگامی که نوزاد دچار رفلاکس شده است، بخشی از شیر از معده به حلق برمی‌گردد. پس در نتیجه بخشی از شیر را رفلکس می‌کند. رفلاکس نوزادان معمولا تا 6 ماهگی ادامه دارد. عدم درمان رفلاکس به مرور زمان موجب اختلالاتی چون بدخوابی و اختلال در شیر خوردن نوزاد می‌شود. بهتر است با مشاهده علائم رفلاکس در نوزاد برای چکاپ به پزشک مراجعه نمایید.

نکاتی که در هنگام شیردهی به نوزاد باید رعایت کنید

انتخاب محیط آرام : یک محیط آرام و بدون تنش را برای شیردهی به نوزاد انتخاب کنید، این کار باعث آرامش نوزاد می‌شود و از رها کردن مدام سینه توسط نوزاد هنگام شیردهی جلوگیری می‌کند.

حالت صحیح قرارگیری نوزاد: برای شیردهی حالتی را انتخاب کنید که نوزاد راحت‌تر شیر بخورد. همچنین از قرارگیری صحیح سر و گردن نوزاد اطمینان حاصل نمایید.

برقراری ارتباط با نوزاد: هنگام شیردهی با نوزاد ارتباط چشمی برقرار کنید و با او حرف بزنید. ارتباط چشمی با نوزاد هنگام شیردهی موجب احساس امنیت، ارتباط عاطفی و بهبود شیر خوردن در نوزاد می‌شود.

توجه به فواصل شیردهی : به فواصل زمانی شیردهی به نوزاد توجه نمایید، توصیه می‌شود در فواصل زمانی 2 الی 3 ساعته به نوزاد شیر دهید. تعداد دفعات شیردهی و فواصل زمانی به نیاز کودک و حالت‌های سیری و گرسنگی متفاوت است.  

سوالات متدوال

چرا نوزاد سینه مادر را نمی‌گیرد؟

این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • احساس درد و ناراحتی
  • کولیک
  • وضعیت نادرست شیردهی
  • ناتوانی و ناشی بودن نوزاد در بلع

چگونه پس از شیردهی آروغ نوزاد را بگیرم؟

برای جلوگیری از رفلاکس، توصیه می‌شود پس از هر بار شیردهی به مدت 10 الی 15 دقیقه نوزاد را به حالت عمودی نگه‌دارید و به آرامی به پشت نوزاد بزنید.

چند دقیقه به نوزاد شیر دهیم؟

مدت زمان شیر خوردن در نوزادان مختلف متفاوت است، اما معمولا بین 5 الی 20 دقیقه زمان می‌برد.

 

نتیجه گیری

شیردهی به نوزاد یکی از دغدغه‌های خانم‌‎هایی است که برای بار اول مادر شده‌اند. در شیردهی به نوزاد به قرارگیری نوزاد در وضعیت مناسب، تعداد دفعات شیردهی و فواصل آن توجه نموده و از مصرف غذاهایی که کیفیت شیر را کم ‌می‌کند پرهیز نمایید. همچنین در هنگام زدی نوزادر تعداد دفعات شیردهی را از حالت معمول بیش‌تر کنید تا بیلی روبین اضافی زودتر از بدن کودک دفع شود.

تماس و مشاوره رایگان

مقالات مرتبط

بارداری بدون دخول | آیا ممکن است بدون رابطه کامل باردار شد؟

بارداری بدون دخول | آیا ممکن است بدون رابطه کامل

بارداری بدون دخول یکی از سوالات متداول افرادی است که به تازگی ازدواج کرده‌اند. اصولا

جرم گوش در کودکان و نوزادان چیست؟ درمان خانگی و طب سنتی

جرم گوش در کودکان و نوزادان چیست؟ درمان خانگی و

جرم گوش در کودکان و نوزادان به ترشحاتی گفته می‌شود که به صورت طبیعی داخل

علت پوست ریزی سر نوزاد چیست؟ درمان پوسته شدن سر نوزادان

علت پوست ریزی سر نوزاد چیست؟ درمان پوسته شدن سر

پوست ریزی سر نوزاد یکی از مشکلاتی است که در ماه‌های اول تولد ممکن است

2 پاسخ

  1. آیا به پهلو خوابیدن و به نوزاد شیردادن موجب خفگی نمیشه؟

    1. درود، خیر. اما توصیه میکنیم حالتی برای شیردهی رو انتخاب کنید که نوزادتون در اون حالت راحت تر شیر می‌خوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *