لوگو ایران زردی

09197981711

کرن ایکتروس نوزاد چیست؟ چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

کرن ایکتروس نوزاد

کرن ایکتروس نوزاد یکی از مشکلاتی است که در اثر بالا بودن بیلی روبین خون ممکن است اتفاق بیفتد. این مفهوم در زبان انگلیسی با Kernicterus شناخته می‌شود و اشاره به یک بیماری جدی دارد که احتمال اتفاق افتادن آن بین نوزادان بسیار پایین است. با این حال، در صورتی که بیلی روبین خون نوزاد بالا رفته است، بهتر است برای کنترل آن فکر جدی شود تا از مشکلات و عوارضی مانند کرن ایکتروس جلوگیری شود. باقی ماندن بیلی روبین بیش از حد در خون یکی از مشکلات جدی است که در صورت کنترل نشدن آن، احتمال ایجاد مشکلات بیشتر مانند کرنیکتروس خارج از انتظار نیست. در این مطلب با تمامی نکات مربوط به این بیماری آشنا خواهیم شد.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • تمامی تلاش کرج‌بیبی ارائه راه حل‌های درمانی مدرن و مطمئن برای بیماری نوزادان و کودکان است. در صورت نیاز به دستگاه‌های مدرن و به روز، هم اکنون می‌توانید با متخصصان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید تا در این مسیر شما را راهنمایی کنند.

علائم اولیه کرنیکتروس نوزاد در اثر زردی شدید

علائم اولیه کرنیکتروس نوزاد در اثر زردی شدید

بهتر است در همین ابتدا اشاره کنیم که کرنیکتروس نوزاد یکی از عوارض شدید زردی نوزاد است. این زردی نوزاد در روزها و ماه‌های ابتدایی تولد ممکن است بروز پیدا کند و در صورت کنترل نشدن آن احتمال آسیب جدی به بدن فرد وجود دارد.

در صورتی که نوزاد شما دچار زردی است، بهترین کار این است که در اولین فرصت به یک بخش درمانی مطمئن مراجعه کنید تا مشکل در سریعترین زمان ممکن برطرف شود. تجمع بیلی روبین اضافی در بدن نوزاد باعث خواهد شد تا مشکلاتی در مغز یا سایر اندام‌های نوزاد به وجود آید.

از جمله علائم اولیه تاثیر زردی روی کرنیکتروس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که ممکن است میزان آن خفیف یا شدید باشد:

  • خواب آلودگی
  • بی حالی و ضعف در بخش‌های مختلف بدن
  • کاهش شدید اشتها و وزن
  • مشکل در روند تغذیه
  • نبود واکنش نوزاد
  • شل شدن ماهیچه‌ها
  • گریه و بی قراری شدید
  • تشنج

علت ایجاد کرن ایکتروس چیست؟

علت ایجاد کرن ایکتروس چیست؟

بیماری زردی نوزاد در اوایل تولد ایجاد می‌شود و آن زمانی است که کبد قدرت تجزیه کامل بیلی روبین خون را ندارد. بیلی روبین در اثر از بین رفتن گلبول‌های قرمز خون تولید می‌شود که در نهایت باید تجزیه شود. در شرایطی که کبد نوزاد این قدرت را نداشته باشد، سطح بیلی روبین در خون بیشتر شده و می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود.

سازگار نبودن گروه خونی مادر با نوزاد

متفاوت بودن گروه خونی در مادر و نوزاد باعث ایجاد ناسازگاری RH خواهد شد. دقت داشته باشید که این ناسازگاری باعث خواهد شد تا در صورت ورود جریان خون نوزاد به بدن مادر آنتی بادی‌هایی تولید شود. این آنتی بادی‌ها ممکن است از طریق جفت به بدن نوزاد وارد شوند و باعث از بین رفتن گلبول‌های قرمز شوند. در این صورت، سطح بیلی روبین خون ممکن است افزایش پیدا کند و این افزایش در نهایت باعث ایجاد کرن ایکتروس نوزاد خواهد شد.

باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه ناسازگاری ناشی از عدم هم خوانی گروه خونی نادر است اما باز هم نیاز است تا در دوران بارداری و تولد این موضوع نظارت شود.

سندرم کریگلر-نجار

سندرم کریگلر-نجار

سندرم کریگلر-نجار یک بیماری نادر است که منشا ژنتیکی دارد. با وجود این سندرم در نوزاد، بدن در تبدیل صحیح و پاکسازی بیلی روبین خون ناتوان است. افراد مبتلا به این سندروم به علت نبود آنزیم کبدی مورد نیاز برای تجزیه بیلی روبین، قدرت این را ندارند تا بیلی روبین غیر کونژوگه را به کونژوگه تبدیل کنند.

مواد سولفونامید

بعضی از داروها در ابتلای نوزاد به کرن ایکتروس نقش دارند. آنتی بیوتیک‌ها از جمله این داروها هستند که مصرف آن‌ها بدون مشورت با پزشک اصلا توصیه نمی‌شود. سولفونامیدها از جمله ترکیبات آنتی بیوتیک هستند که مصرف آن‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌ها خواهد شد.

بر اساس تحقیقات، امکان تاثیر این ترکیبات روی بروز بیماری کرن ایکتروس نوزاد وجود دارد. بهتر است اشاره کنیم بیلی روبین غیر کونژوگه ابتدا به پروتئین آلبومین متصل می‌شود تا به کبد نوزاد منتقل شود. آنتی بیوتیک سولفونامید باعث جدا شدن بیلی روبین از اتصال آلبومین خواهد شد که این کار در نهایت می‌تواند بیلی روبین خون را از سطوح پایین به سطوح بالاتر افزایش دهد.

 

خطر ابتلا به کرنیکتروس در نوزادان

خطر ابتلا به کرنیکتروس در نوزادان

عوامل خطرزا همواره وجود دارند اما در موارد زیر بهتر است احتیاط بیشتری را در نظر داشته باشید. در صورتی که احساس می‌کنید هر یک از خطرات زیر ممکن است نوزاد شما را تهدید کند، بهتر است حتما با یک پزشک متخصص کودکان و نوزادان مشورت کنید تا جلوی مشکلات بیشتر گرفته شود.

  • کودکان نارس: نارس بودن کودک یکی از مسائلی است که ممکن است خطر ابتلا به کرن ایکتروس را افزایش دهد. این موضوع زمانی اتفاق خواهد افتاد که کودک قبل از 37 هفتگی خود به دنیا آمده است و در این صورت کبد فرد به اندازه مناسب رشد نکرده است. این کبد است که وظیفه تجزیه بیلی روبین اضافی خون را بر عهده دارد و در صورت نداشتن قدرت کافی، امکان افزایش سطوح بیلی روبین و در نتیجه ابتلا به مشکل کرنیکتروس نوزاد وجود خواهد داشت.
  • تغذیه نامناسب: تغذیه نامناسب و ناکافی نیز از جمله مشکلاتی است که روی ابتلا به کرنیکتروس تاثیر دارد. بیلی روبین از طریق مدفوع از بدن دفع می‌شود و این تغذیه مناسب و منظم است که در این مورد نکته اساسی برای برطرف کردن سطوح بالای بیلی روبین خون است.
  • مسائل ارثی: در صورتی که در خواهر یا برادر نوزاد بیماری از نظر زردی یا ابتلا به کرنیکتروس وجود داشته باشد، این احتمال ابتلای نوزاد تازه متولد شده را نیز افزایش می‌دهد.
  • گروه خونی O مادر: در صورتی که گروه خونی مادر O است و نوزاد دارای گروه خونی متفاوتی است، این احتمال ابتلا به کرن ایکتروس را افزایش خواهد داد. این موضوع نادر است اما بهتر است با نظارت صحیح و به موقع حتی کمترین احتمالات را نیز مدیریت کنید.

تشخیص کرن ایکتروس در نوزادان

تشخیص کرن ایکتروس در نوزادان

تشخیص کرن ایکتروس در نوزاد توسط پزشک عمومی در مراحل ابتدایی انجام خواهد شد و در مرحله بعدی نیاز است تا یک پزشک متخصص مغز و اعصاب بیمار را از نزدیک مشاهده کند. همان طور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد، میزان بیلی روبین خون است که باید مشخص شود و در صورت مشاهده سطوح بالای آن لازم است تا در اولین فرصت روش درمانی شروع شود.

برای تشخیص این سطوح بالا ابزارهایی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به نورسنج اشاره کرد. دستگاه نورسنج قدرت ارزیابی میزان بیلی روبین را دارد و در صورت بالا بودن آن لازم است تا تست‌های مورد نیاز برای اطمینان تجویز شود. تمامی این امور در زمان کوتاهی قابل انجام است و پس از آن پزشک متخصص امکان ارائه بهترین روش درمانی را برای جلوگیری از تشدید بیماری خواهد داشت.

عوارض ناشی از کرن ایکتروس نوزادی

عوارض ناشی از کرن ایکتروس نوزادی

در صورت ایجاد بیماری کرن ایکتروس نوزاد امکان بروز عوارض شدید وجود دارد. بهتر است در صورت مشاهده علائم بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از بروز عوارض زیر جلوگیری شود:

  • فلج مغزی آتتوئید
  • اختلال در حرکت
  • اختلال در ماهیچه‌ها
  • ناتوانی ذهنی
  • اختلال در حرکت چشم‌ها

پیشگیری از کرن ایکتروس نوزاد

پیشگیری از کرن ایکتروس نوزاد

برای پیشگیری از کرن ایکتروس نوزادان بهترین راه بررسی شرایط ژنتیکی و توجه به علائم خطرزا در دوران بارداری است. مادران در دوران بارداری باید دقت زیادی روی تغذیه داشته باشند و برای پیشگیری از چنین مشکلاتی حتما نیاز است تا با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت وجود ناهمسانی خونی جلوی بیماری گرفته شود.

 

درمان کرن ایکتروس

درمان کرن ایکتروس

در صورت شناسایی به موقع و سریع بیماری، کرن ایکتروس نوزاد قابل درمان است. بهترین روش در این مورد فتوتراپی یا همان نوردرمانی است که در سال‌های قبل جواب خود را پس داده است.

در بعضی از موارد برای درمان این بیماری از تعویض خون نیز استفاده می‌شود تا به صورت سریع سطح بیلی روبین خون را کاهش دهند.

جمع‌بندی

زردی نوزاد در دوران اول تولد مشکلی نیست که به این راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد. این زردی ممکن است به بیماری‌هایی مانند کرن ایکتروس نوزاد منجر شود و در آینده عوارض شدیدی را روی بدن او باقی بگذارد. بنابراین، در صورت مشاهده زردی نوزاد، بهتر است اصلا وقت را از دست ندهید و سریعا کار درمان را شروع کنید.

سوالات متداول کرن ایکتروس

سوالات متداول کرن ایکتروس

علائم اولیه کرن ایکتروس چیست؟

  • بیماری کرن ایکتروس نوزاد دارای عوارض و علائم بسیاری است و این مشکل می‌تواند خود را به صورت زردی پوست و خواب آلودگی نشان دهد. بی حالی، بی قراری و کاهش اشتها نیز از جمله مهم‌ترین علامت‌هایی است که با مشاهده آن باید هر چه سریعتر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در کل، بهتر است در مورد علائم زردی نوزاد و تاثیر آن روی مغز و اعصاب بیشتر بخوانید تا در مورد علائم کرن ایکتروس اطلاعات جامع و کامل را به دست آورید.

کرن ایکتروس نوزادی چه عوارضی دارد؟

  • بیماری کرن ایکتروس در صورتی که سریعا درمان نشود دارای عوارض شدیدی است. از جمله این عوارض می‌توان به فلج مغزی، اختلال در حرکت و اختلال ماهیچه‌ای اشاره کرد. همچنین، اشکال در حرکت چشم یا ناتوانی ذهنی نیز از جمله عوارض این بیماری است.

کرن ایکتروس چگونه درمان می‌شود؟

  • کرن ایکتروس نوزاد در بسیاری از موارد با استفاده از نوردرمانی یا فتوتراپی درمان می‌شود. در موارد حاد، امکان استفاده از روش تعویض خون نوزاد نیز وجود دارد.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *