لوگو ایران زردی

09197981711

درباره لتارژی در کودک + نوزاد بیشتر بدانید

لتارژی در کودک و نوزاد

لتارژی در کودک و نوزاد از مشکلاتی است که ممکن است در ماه‌های اول تولد به وجود آید و شاید این مشکل نگرانی‌هایی را برای والدین به وجود آورد. لتارژی به مشکلی گفته می‌شود که در آن علائم بیحالی، خستگی، خواب آلودگی، و کاهش هوشیاری مشاهده می‌شود و در اکثر موارد نیاز است تا به پزشک برای درمان سریع مراجعه کنید. لتارژی نوزادان ممکن است روی انجام فعالیت‌های نرمال و روزمره نیز تاثیر بگذارد و این مشکل می‌تواند منشا جسمی یا ذهنی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با این بیماری آشنا کنیم تا در صورت مشاهده علائم آن به طرز بهتری بتوانید آن را درمان کنید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا روش‌های درمانی به روز و مطمئن را ارائه دهد. در صورت نیاز به دستگاه زردی نوزاد یا سایر خدمات هم اکنون می‌توانید با متخصصان مجموعه تماس حاصل فرمایید.
تماس و مشاوره رایگان

علائم لتارژی در کودک و نوزاد

علائم لتارژی در کودک و نوزاد

در بیشتر موارد، علائم لتارژی در وضع ظاهری و حرکتی نوزاد مشاهده می‌شود که شامل خستگی مداوم و بی حرکتی است. در این شرایط، هوشیاری بیمار نیز کاهش خواهد داشت و همین امر می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری شود.

بر اساس مطالعات انجام شده و گزارش‌ها، لتارژی در کودک و نوزاد خود را با علائم زیر نشان خواهد داد:

  • کاهش سطح هوشیاری هنگام صحبت کردن و صدا زدن نوزاد
  • مشکل در ایستادن یا حرکت کردن کودک و نوزاد
  • نبود واکنش کودک یا نوزاد به صدا زدن
  • بی حالی و خواب آلودگی بیش از حد
  • زل زدن به یک نقطه برای طولانی مدت
  • نبود تمرکز در کودک
  • نبود علاقه به انجام فعالیت‌های نرمال و روزمره

 

در صورتی که این علائم را به صورت طولانی مدت مشاهده می‌کنید، در اولین فرصت باید به یک بخش درمانی برای اقدامات سریع مراجعه کنید. علائم هشدار دهنده خواب آلودگی غیر طبیعی، تب بیش از 38 درجه، استفراغ زیاد و علائم کمایی هستند.

 

علل کاهش سطح هوشیاری در کودکان

علل کاهش سطح هوشیاری در کودکان

لتارژی در کودک و نوزاد در مقایسه با لتارژی بزرگسالان می‌تواند دلایل مجزا داشته باشد. در بزرگسالان، این مشکل می‌تواند دلایلی مانند خستگی یا رژیم غذایی نامناسب داشته باشد و خواب زیاد یا خیلی کم نیز می‌تواند در بروز لتارژی در بزرگسالان تاثیر داشته باشد.

در کودکان و افراد کم سن و سال، لتارژی معمولا به دلیل یک بیماری خاص خود را نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند عفونت، هیپوگلیسمی یا مشکل کما باشد. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند نسبت به لتارژی نوزادان و افراد کم سن و سال حساس باشید و در صورت مشاهده علائم طولانی مدت سریعا برای درمان اقدام کنید.

بسیاری از مشکلات وجود دارند که می‌توانند باعث لتارژی در کودک و نوزاد شوند. در ادامه این مشکلات به تفصیل توضیح داده می‌شود:

  • مشکلات خواب: نبود خواب درست در شبانه روز روی سوخت و ساز بدن تاثیر زیادی دارد و در صورت نبود استراحت کافی، مشکلات تمرکز و خواب آلودگی نیز می‌تواند به وجود آید. مشکلاتی مانند اضطراب، بی حالی و بی میلی به فعالیت‌های روزانه از جمله عوارض نبود خواب کافی است. یک کودک باید در روز 8 ساعت خواب مفید را تجربه کند.
  • کم خونی: کم خونی مشکلی است که روی اندام‌های مختلف بدن تاثیر خواهد گذاشت و لتارژی زمانی بروز پیدا خواهد کرد که مشکل کم خونی برای بدن فرد وجود داشته باشد. سلول‌های گلبول قرمز وظیفه دارند تا اکسیژن را به بخش‌های مختلف منتقل کنند و در صورت وجود کم خونی این فرآیند به درستی انجام نخواهد شد.
  • سوء تغذیه: سوء تغذیه از جمله مشکلاتی است که بیماری‌های جسمی و روحی را برای فرد به وجود خواهد آورد. لتارژی در کودک و نوزاد نیز یکی از این مشکلات است که در صورت نبود مدیریت درست روی تغذیه نوزاد می‌تواند بروز پیدا کند. در ماه‌های اول تولد دریافت وعده‌های غذایی کافی اهمیت بالایی در سلامت جسمی و روحی نوزاد دارد.
  • بیماری مننژیت: بیماری مننژیت به مشکلی گفته می‌شود که در آن غشاهای محافظ مغز و نخاع دچار عفونت می‌شوند. از جمله علائم این بیماری خواب آلودگی زیاد است و دیگر علامت شایع آن بی حالی و درد داشتن زیاد در ناحیه سر است.
  • تب: تب بالا یکی از مشکلاتی است که می‌تواند باعث بی حالی و کاهش انجام فعالیت‌های بدن شود. تب به راحتی از طریق مشاهده ظاهری و علائم نوزاد قابل تشخیص است و در صورت مشاهده بهتر است سریعا درمان مورد نیاز را آغاز کنید.
  • مشکلات تیروئید: کم کار بودن تیروئید مشکلی است که در نهایت می‌تواند باعث بی حالی و خستگی نوزاد شود. تیروئید وظیفه تولید هورمون‌های سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد و در صورت کم شدن تولید این هورمون‌ها، امکان بروز ضعف و مشکلات مختلف برای اندام‌های مختلف بدن وجود دارد.
  • بیماری سرطان: بیماری سرطان ممکن است خود را با علائم مختلفی نشان دهد که بی حالی و خستگی نیز از جمله این نشانه‌ها است. البته، بهتر است به این موضوع نیز اشاره کنیم که احتمال وجود سرطان در کودکان کم است.
  • بیماری‌های قلبی: بیماری‌های قلبی در نهایت می‌توانند باعث ضعف و بی حالی نوزاد و کودک شوند. البته، علائم این بیماری‌ها در نواحی دیگر بدن نیز نمایان می‌شوند که علائم لتارژی کودک و نوزاد نیز از جمله این علائم هستند.
تماس و مشاوره رایگان

نحوه پیشگیری از بروز لتارژی (خواب‎آلودگی) در کودک یا نوزاد

نحوه پیشگیری از بروز لتارژی (خواب‎آلودگی) در کودک یا نوزاد

با انجام اقدامات پیشگیری می‌توان تا حدود زیادی از مشکلات لتارژی کودکان و نوزادان جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین اقدامات توجه به تغذیه مناسب است تا کودک از نظر دریافت انرژی در طول روز به مشکل برخورد نکند.

اصولا، زمانی که لتارژی در نوزادان و کودکان دیده می‌شود، اولین بررسی انجام شده تحلیل نوع تغذیه است. همچنین، تنظیم ساعات خواب برای کنترل سوخت و ساز بدن نیز از جمله اقدامات الزامی است.

در صورتی که علائم لتارژی در نوزاد شما مشاهده می‌شود، می‌توانید برای پیشگیری از تشدید مشکل به بخش درمانی مراجعه کنید تا دلیل اصلی مشخص شده و بر اساس آن روش درمانی مورد نیاز پیش گرفته شود.

 

نحوه صحیح تشخیص لتارژی در کودک و نوزاد (کاهش سطح هوشیاری در کودکان)

نحوه صحیح تشخیص لتارژی در کودک و نوزاد (کاهش سطح هوشیاری در کودکان)

تشخیص دقیق لتارژی در کودک و نوزاد احتمالا نیاز به طی کردن مراحلی دارد. به بیان بهتر، لتارژی می‌تواند علامت یک بیماری خطرناک باشد که با نشانه‌هایی خود را مشخص خواهد کرد. در قدم ابتدایی، پزشک نیاز به بررسی دقیق علائم لتارژی دارد و تاریخچه علائم را نیز بررسی خواهد کرد.

در کنار این موضوع، ارزیابی روند خواب و تغذیه نوزاد یا کودک نیز از اهمیت بالایی در این مورد برخوردار است. برای تشخیص دقیق مشکل اصلی، احتمالا نیاز به تجویز آزمایش‌هایی برای نوزاد است که شامل آزمایش خون، آزمایش ادرار و سایر تست‌های پزشکی است.

 

لتارژی در کودکان و درمان

لتارژی در کودکان و درمان

نکته مهمی برای درمان و کنترل لتارژی در کودک و نوزاد وجود دارد و آن تشخیص صحیح منشا بیماری است. دقت داشته باشید که نوع بیماری تعیین خواهد کرد که درمان چه مدت طول می‌کشد. برای مثال، اگر لتارژی مربوط به روند خواب یا تغذیه نامناسب است، با اصلاح این موارد می‌توان به راه حل مناسب درمانی دست پیدا کرد.

با این حال، در صورت وجود یک بیماری که باعث لتارژی می‌شود، نیاز است تا درمان طولانی‌تری پیش گرفته شود تا در نهایت مشکل بی حالی و خستگی نوزاد به کلی برطرف شود.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بی حالی در کودک و نوزاد نیز ممکن است به دلیل بازی کردن زیاد در طول روز باشد یا حتی امکان تاثیر تغذیه نامناسب نیز روی بروز این مشکل وجود دارد. در صورتی که این مشکل مقطعی است و همراه با آن علائم کاهش هوشیاری یا سایر علائم شدید را مشاهده نمی‌کنید، احتمالا با گذشت زمان بی حالی و خستگی نوزاد برطرف خواهد شد. با این حال، در صورت مشاهده علائم شدید و مداوم، راهی جز مراجعه به پزشک متخصص نیست تا درمان لتارژی در نوزاد را در اختیار او قرار دهد.

 

پاسخ به سوالات متداول در زمینه لتارژی در کودک و نوزاد

پاسخ به سوالات متداول در زمینه لتارژی در کودک و نوزاد

۱. علت لتارژی در کودک و نوزاد چیست؟

  • لتارژی در بیشتر موارد یک مشکل جسمی را نشان می‌دهد اما در کودکان نیاز است تا بیشتر روی مسئله حساسیت نشان دهید. باید اشاره کرد که در صورت وجود یک بیماری نیز ممکن است علائم لتارژی در کودک یا نوزاد بروز پیدا کنند.

۲. آیا خواب زیاد نوزاد خطرناک است؟

۲. آیا خواب زیاد نوزاد خطرناک است؟

  • بله. خواب بسیار زیاد نوزادان که به همراه کاهش هوشیاری است، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بدن آن‌ها شود. خواب زیاد نوزاد دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش قند در خون، وجود عفونت در بدن نوزاد و کم کار بودن تیروئید اشاره کرد.
تماس و مشاوره رایگان

۳. برای تشخیص علت اصلی لتارژی در کودک و نوزاد باید به کدام متخصص مراجعه کرد؟

  • بهترین کار این است که با یک پزشک متخصص کودکان صحبت داشته باشید تا مسیر درمانی برای رفع مشکل را در اختیار کودک قرار دهد. در مرحله بعد، امکان این وجود دارد تا برای بررسی‌های بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا خیال شما از نبود مشکل در این مورد راحت باشد.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *