لوگو ایران زردی

09197981711

علت زخم گوش نوزاد؛ تشخیص و درمان زخم گوش بچه

علت زخم گوش نوزاد

زخم گوش نوزاد یکی از مشکلاتی است که شاید برای بسیاری از نوزادان به وجود آید و این مشکل درمان قطعی دارد. در شرایطی که نوزاد شما دچار این مشکل شود، به احتمال زیاد نگران خواهید شد و ممکن است دچار اضطراب و ناراحتی شوید. اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد چرا که با اطلاع از علت زخم شدن گوش نوزاد و دانستن روش‌های درمان به راحتی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با علل زخم شدن گوش نوزادان آشنا کنیم و روش‌های درمانی مطمئن برای برطرف کردن آن را نیز در اختیار شما قرار دهیم.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی تلاش می‌کند تا روش‌های درمانی مدرن و مطمئنی را در اختیار افراد قرار دهد تا خیال بیماران از نظر درمان راحت باشد. در صورت نیاز به استفاده از دستگاه‌های مدرن برای درمان بیماری نوزادان هم اکنون می‌توانید با متخصصان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید.
تماس و مشاوره رایگان

علائم زخم گوش نوزاد

علائم زخم گوش نوزاد

علائم زخم گوش در نوزاد چند مورد مشخص هستند که با مشاهده هر یک از آن‌ها می‌توانید به عمق مشکل پی ببرید. برای مثال، قرمزی شدید در ناحیه مورد نظر یا التهاب پوستی از جمله علائمی است که نشان دهنده زخم شدن گوش در ناحیه مورد نظر است. همچنین احساس خارش و حتی سوزش پوستی علامتی است که در اکثر موارد مشاهده می‌شود و نوزاد یا کودک با پیدایش این علائم دچار ناراحتی و نا آرامی خواهد شد.

در شرایطی که نوزاد یا کودک چند ماهه شما به هر یک از این علائم مبتلا است و شدت آن نیز زیاد است، در اولین فرصت می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا روش درمانی مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. بهتر است بدانید قبل از تشخیص، یک معاینه دقیق روی نوزاد انجام خواهد شد تا دلیل زخم شدن گوش مشخص شود. شاید این مشکل به دلیل یک بیماری دیگر بروز کرده باشد و نیاز باشد روش درمان برای برطرف کردن آن بیماری را پیش بگیرید.

 

علل ابتلا به زخم گوش نوزاد

علل ابتلا به زخم گوش نوزاد

مانند بسیاری از بیماری‌های نوزادان و کودکان، زخم شدن گوش نوزاد نیز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگزمای پوست یکی از مشکلاتی است که در نهایت می‌تواند خود را به صورت‌های مختلفی نشان دهد که از جمله آن‌ها زخم شدن ناحیه گوش است. البته، شاید هم بیماری در بدن نوزاد یا کودک وجود نداشته باشد و مشکل تنها به دلیل برخورد یک جسم تیز یا سخت به وجود آمده باشد. در این مورد، با رعایت اصول درمانی در چند روز مشکل برطرف خواهد شد.

سایر علل ابتلا به زخم گوش در نوزاد به صورت زیر است که هر کدام از آن‌ها دارای روش درمانی اختصاصی خود هستند:

آلرژی

آلرژی به دسته‌ای از حساسیت‌های پوستی گفته می‌شود که ممکن است منشا مختلفی داشته باشند. برای مثال، پوست یک فرد ممکن است به عطر یا محصولات آرایشی بهداشتی حساس باشد و با برخورد آن روی پوست امکان آسیب رساندن به ناحیه مورد نظر دور از انتظار نیست. جالب است تا بدانید پوست نوزادان بسیار حساس است و حتی زیورآلات و جواهرات نیز می‌توانند برای بعضی از نوزادان آلرژی ایجاد کنند.

از دیگر محصولات حساسیت‌زا باید به سمعک و قطره گوش و شامپوها اشاره کرد. مواد شوینده که مناسب پوست نوزادان طراحی و فرموله نشده‌اند، می‌توانند در بروز اگزمای پوستی و حساسیت‌های مرتبط نقش داشته باشند.

تماس و مشاوره رایگان

خشکی پوست

خشکی پوست

خشکی پوست مشکلی است که باید سریعا درمان شود و این خشکی ممکن است در نهایت به زخم و التهاب بیشتر پوست منجر شود. در نوزادان نیز مانند بزرگسالان، خشکی پوست یک عارضه شایع است که با استفاده از مرطوب کننده‌ها می‌توان این مورد را برطرف کرد. خشکی در ناحیه پوست یکی از علل زخم های گوش نوزاد است و این مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که خشکی به دلایل مختلف تشدید شده باشد.

کودکان و نوزادان به دلیل داشتن پوستی حساس، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند و بهترین کار انتخاب یک مرطوب کننده مناسب و استفاده از آن در طول روز برای برطرف کردن مشکل است. شما می‌توانید در این مورد از مرطوب کننده‌های طبیعی استفاده کنید یا با مراجعه به یک داروخانه مرطوب کننده مناسب پوست نوزادان را تهیه کنید.

 

اوتیت خارجی

اوتیت خارجی

اوتیت خارجی یکی از مشکلاتی است که برای بسیاری از افراد ممکن است به وجود آید و کودکان و نوزادان نیز از این موضوع مستثنی نیستند. اوتیت خارجی گوش همان عفونت گوش خارجی است که در آن لاله و مجرای گوش درگیر می‌شوند و ممکن است این مشکل به دلیل باکتری یا قارچ به وجود آمده باشد.

از جمله علامت‌های مهم و نشانه‌ها برای تشخیص این مشکل حساسیت و درد داشتن در زمان لمس ناحیه مورد نظر است. در این شرایط، لاله گوش یا نواحی اطراف مجرای گوش به حرکت و تکان دادن حساس هستند. در موارد خفیف این بیماری، معمولا با درمان‌های چند روزه مشکل برطرف خواهد شد. در صورتی که سطح اوتیت خارجی شدید باشد، مطمئنا نیاز است تا از داروهای مسکن و سایر داروها برای تسریع درمان استفاده شود.

در موارد شدید اوتیت خارجی، احتمال نیاز به داروهای آنتی بیوتیک نیز وجود دارد. البته، تمامی این داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شود و در مورد زخم گوش نوزاد این موضوع اهمیت بیشتری نیز دارد.

تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی می‌تواند علت زخم گوش نوزاد باشد و این مشکل به دلیل حساس بودن پوست نوزاد به خصوص در ناحیه گوش است. زمانی که از یک محیط سرد به محیط گرم و خشک مسافرت یا مهاجرت می‌کنید، این موضوع به صورت مستقیم روی زخم گوش نوزاد و بروز مشکلات این چنینی اثر خواهد گذاشت.

البته، این حساسیت‌ها تا زمانی است که فرد به محیط عادت کند و در صورت گذشت چند روز از حضور در محیط جدید احتمال برطرف شدن مشکل وجود دارد. این حساسیت‌های آب و هوایی در تمامی افراد وجود ندارند اما در صورت مشاهده آن بهتر است با یک پزشک صحبت کنید تا توصیه‌های لازم را برای برطرف کردن مشکل در اختیار شما قرار دهد.

 

پیشگیری از زخم گوش نوزاد

پیشگیری از زخم گوش نوزاد

برای پیشگیری از زخم گوش نوزاد نیز روش‌های مختلفی وجود دارد و در صورتی که به صورت مداوم این مشکل را در نوزاد خود مشاهده می‌کنید، بهتر است به این موارد دقت داشته باشید. همچنین، می‌توانید از روش‌های سنتی نیز برای پیشگیری و درمان التهابات و مشکلات پوستی استفاده کنید و روند درمان زخم گوش نوزادان را تسریع ببخشید.

دقت در روش‌های پیشگیری شاید زمان زیادی از شما نگیرد اما با همین چند نکته ساده به راحتی می‌توان از مشکلات آینده برای نوزاد جلوگیری کرد.

  • در شستشوی نوزاد از شوینده‌های غیراستاندارد و نامناسب استفاده نکنید. بسیاری از شوینده‌ها برای پوست نوزادان عوارض جانبی به دنبال دارند. با مراجعه به داروخانه می‌توانید شوینده مناسب برای پوست نوزاد را خریداری کنید.
  • هوای محیط را مرطوب نگه دارید تا نوزاد شما با مشکل خشکی پوست مواجه نشود.
  • در صورت مشاهده خشکی پوست در نوزاد خود می‌توانید از مرطوب کننده‌های طبیعی یا سنتی طبق دستور پزشک استفاده کنید.

روش‌های درمانی زخم گوش نوزاد

روش‌های درمانی زخم گوش نوزاد

معمولا درمان زخم گوش نوزاد با تجویز کرم‌ها یا قطره‌ها انجام می‌شود و این محصولات در موارد خفیف و متوسط از جمله بهترین روش‌های درمان زخم گوش کودکان و نوزادان هستند.

همچنین، پمادهای اختصاصی وجود دارند که استفاده از آن‌ها در ناحیه آسیب دیده به تسریع فرآیند درمان کمک خواهد کرد.

استفاده از این محصولات باید تحت نظر پزشک انجام شود چرا که پوست نوزاد حساس است و در صورت استفاده نادرست از محصولات دارویی امکان بروز عوارض جانبی وجود دارد.

در صورتی که زخم گوش در نوزادان به دلیل یک بیماری دیگر ایجاد شده است، پزشک درمان مورد نیاز برای برطرف کردن آن بیماری را نیز در اختیار نوزاد قرار خواهد داد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زخم گوش نوزاد از جمله مشکلاتی است که به این راحتی نباید از کنار آن عبور کرد و در سریعترین زمان ممکن بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که زخم گوش در نوزادان درمان نشود، احتمال بروز مشکلاتی مانند کم شنوایی یا ایجاد خطر برای بخش‌های مختلف گوش وجود دارد. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده علائم این مشکل به یک بخش درمانی مراجعه کنید تا با درمان‌های مطمئن مشکل نوزاد شما برطرف شود.

سوالات متداول زخم گوش نوزاد

آیا زخم گوش نوزاد قابل درمان است؟

  • بله. زخم گوش نوزادان نیز با استفاده از روش‌های طب سنتی یا طب مدرن قابل درمان است. نکته مهم مراجعه سریع به پزشک متخصص است تا در سریعترین زمان ممکن درمان مورد نیاز را در اختیار نوزاد شما قرار دهد.

چه کودکانی بیشتر در معرض بیماری زخم گوش قرار دارند؟

چه کودکانی بیشتر در معرض بیماری زخم گوش قرار دارند؟

  • از جمله علت‌های اصلی این بیماری استفاده از شوینده‌ها و صابون‌های غیراستاندارد و نامناسب است. همچنین، نوزادانی که در معرض خشکی شدید پوست قرار دارند، احتمالا در معرض ابتلا به زخم گوش نوزادان نیز قرار خواهند گرفت.

فرایند لازم برای درمان کامل زخم گوش نوزاد چقدر طول می‌کشد؟

فرایند لازم برای درمان کامل زخم گوش نوزاد چقدر طول می‌کشد؟

تماس و مشاوره رایگان
  • فرآیند درمان زخم گوش کودکان و نوزادان بسته به نوع بیماری و شدت آن است. شاید یک زخم سطحی به وجود آمده باشد که در چند روز با روش درمانی مطمئن می‌توان آن را درمان کرد. شاید هم مشکل به دلیل یک بیماری دیگر باشد که در آن صورت نیاز به استفاده از داروها در مدت چند هفته خواهد بود.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *