لوگو ایران زردی

09197981711

انواع اگزما در نوزاد را چطور درمان کنیم؟ درمان خانگی اگزما در کودکان و نوزادان

انواع اگزما در نوزاد

اگزما به گروهی از بیماری‌های پوستی گفته می‌شود که در نهایت باعث خارش در پوست، قرمزی و التهاب ناحیه مورد نظر خواهد شد. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که برای درمان آن روش‌های درمانی عملی نیز وجود دارد. برای مثال، اگزمای درماتیت آتوپیک و اگزمای درماتیت تماسی در این دسته قرار می‌گیرند که مشکلات پوستی را به وجود خواهند آورد. برای آشنایی با انواع اگزما در نوزاد و دانستن در مورد روش‌های درمان آن می‌توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • تمامی تلاش مجموعه کرج‌بیبی ارائه روش‌های مطمئن و قابل اعتماد برای درمان بیماری نوزادان و کودکان است. برای اطلاع از خدمات ما می‌توانید هم اکنون با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.
تماس و مشاوره رایگان

انواع اگزما در کودکان

انواع اگزما در کودکان

انواع اگزما در کودکان و نوزادان شامل موارد زیر می‌شود که پس از آشنایی با آن‌ها می‌توانید روش درمانی مورد نیاز را پیش بگیرید. در صورت مشاهده هر گونه علامت و نشانه در مورد اگزما در کودکان، می‌توانید به یک بخش درمانی برای شروع درمان مطمئن مراجعه کنید.

 

درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)

۱. درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)

درماتیت آتوپیک را می‌توان از شایع‌ترین انواع اگزما در نوزاد و کودکان به حساب آورد. این مشکل یکی از بیماری‌های مزمن است که پس از اختلال در سیستم ایمنی و بیش فعالی خود را نشان می‌دهد. پوست در نواحی مختلف ملتهب خواهد شد و امکان بروز خارش‌های پوستی و خشک شدن نواحی مختلف نیز خارج از انتظار نیست.

درماتیت آتوپیک یکی از انواع اگزمای کودکان است که می‌تواند در تغییر رنگ پوست به قهوه‌ای یا قرمز نقش داشته باشد.

 

درماتیت تماسی (contact dermatitis)

۲. درماتیت تماسی (contact dermatitis)

زمانی که پوست نوزاد یا کودک در معرض ماده‌ای به نام آلرژن قرار بگیرد، احتمال بروز حساسیت پوستی وجود خواهد داشت. این حساسیت خود را با مشکل درماتیت تماسی نشان می‌دهد که از انواع اگزما در نوزاد و کودک است و دلیل اصلی بروز آن تماس مستقیم پوست با مواد شوینده و صابون‌های شیمیایی است.

بهتر است به این موضوع نیز اشاره کنیم که آلرژن در بسیاری از افراد مشکل پوستی به وجود نمی‌آورد. با این حال، پوست بعضی از افراد نسبت به این ماده حساس است.

 

اگزمای دیسیدروتیک (dyshidrotic eczema)

۳. اگزمای دیسیدروتیک (dyshidrotic eczema)

اگر بخواهیم انواع اگزما در کودکان و نوزادان را نام ببریم، حتما نیاز است تا در مورد اگزمای دیسیدروتیک نیز توضیح دهیم. این مشکل بیشتر در اثر تماس پوستی با ترکیباتی مانند سیمان، کبالت، کروم و نیکل بروز پیدا می‌کند و ممکن است عوارض شدیدی نیز در فرد با شروع آن مشاهده شود. برای نمونه، این بیماری منجر به خارش پوستی، سوزش و بثورات تاولی در کف دست یا کف پا خواهد شد.

تماس و مشاوره رایگان

درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis)

۴. درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis)

اگر به دنبال دلیل شوره سر و پوسته پوسته شدن بخش‌های مختلف پوست سر هستید، بهتر است بدانید درماتیت سبورئیک یکی از دلایل اصلی آن است. این مشکل نیز یکی از شایع‌ترین انواع اگزما در نوزاد است که ممکن است خود را در نواحی مختلف سر نشان دهد.

با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید داروی اصلی این بیماری را دریافت کنید و در حال حاضر درمان مطمئن برای درماتیت سبورئیک وجود دارد.

۵. کلاهک گهواره‌ای کودکان (cradlecap)

کلاهک گهواره‌ای کودکان یکی از مشکلاتی است که در دسته بندی درماتیت سبوره‌ای قرار می‌گیرد. این بیماری نیز بی خطر است و با مشاهده علائمی مانند فلس‌های سخت و سفید مایل به زرد می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا درمان مورد نیاز در اختیار نوزادتان قرار بگیرد.

البته، این در صورتی است که مشکل تشدید شده باشد و در شرایط خفیف می‌توان با درمان‌های خانگی این مشکل را برطرف کرد.

 

اگزما سکه ای در کودکان (Nummular dermatitis)

۶. اگزما سکه ای در کودکان (Nummular dermatitis)

همان طور که از نام آن پیدا است، اگزمای سکه‌ای به شکل سکه روی پوست شکل می‌گیرد که به رنگ قرمز هستند. این بیماری نیاز به اقدام سریع دارد و در صورت مشاهده بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دلیل قطعی این مشکل مشخص نیست اما احتمال تاثیر شوینده‌ها و مواد شیمیایی مضر روی بروز و تشدید این بیماری وجود دارد.

 

اگزما در کودکان چه علائمی دارد؟

اگزما در کودکان چه علائمی دارد؟

اگزما در کودکان انواع مختلفی دارد که هر کدام ممکن است با علائم متفاوتی بروز پیدا کنند. با این حال، چند علامت کلی وجود دارد که از روی آن می‌توان به وجود اگزما پی برد:

  • پوست خشک
  • خارش‌های پوستی
  • تغییر در رنگ پوست در نواحی مختلف
  • بثورات ناهموار

تشخیص اگزما در کودکان و نوزادان

تشخیص اگزما در کودکان و نوزادان

علائم ظاهری مهم‌ترین راه تشخیص اگزما هستند و با استفاده از آن می‌توان به وجود اگزما تردید کرد. با این حال، بهترین راه مراجعه به یک بخش درمانی است تا در صورت وجود هر یک از انواع اگزما در نوزاد یا کودک به سرعت بتوان از عوارض آن جلوگیری کرد.

درمان اگزما در کودکان و نوزادان

درمان انواع اگزما در کودکان و نوزادان متفاوت است و انتخاب روش درمانی بر اساس نوع بیماری است. روش‌های درمانی مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن می‌توان این مشکل را برطرف کرد که از محبوب‌ترین آن‌ها روش‌های درمان سنتی است.

تماس و مشاوره رایگان

درمان پزشکی اگزما

درمان پزشکی اگزما

اگر هدف شما درمان قطعی اگزما در کودک است، بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که درمان قطعی و همیشگی برای آن وجود ندارد. بهترین راه حل در این مورد جلوگیری از تشدید مشکل است که با استفاده از درمان‌های دارویی یا سنتی می‌توان این کار را انجام داد.

 

درمان خانگی اگزما کودکان

درمان خانگی اگزما کودکان

در موارد خفیف بیماری، مطمئنا می‌توان از داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی برای جلوگیری از تشدید انواع اگزما در نوزاد استفاده کرد. در شرایطی که بیماری تشدید شده است و پوست نوزاد واکنش مثبتی به درمان خانگی نشان نمی‌دهد، در اولین فرصت باید با یک پزشک صحبت کنید.

در این بخش با درمان‌های خانگی این بیماری آشنا خواهیم شد.

اجتناب از محرک‌‌های اگزمای نوزاد

بسیاری از مواد و ترکیبات وجود دارند که باعث تشدید انواع اگزما در نوزاد خواهند شد. بنابراین، اولین روش برای جلوگیری از مشکل اجتناب از مصرف این مواد یا تا حد امکان کاهش میزان مصرف است.

برای مثال، ترکیبات شوینده شیمیایی و ترکیبات اسیدی و تحریک کننده پوست از موادی هستند که ممکن است اثر منفی روی پوست نوزاد داشته باشند.

 

استفاده از مرطوب‌کننده برای درمان خانگی اگزما کودک

استفاده از مرطوب‌کننده برای درمان خانگی اگزما کودک

استفاده از مرطوب کننده تایید شده برای پوست نوزاد یکی از بهترین روش‌های درمانی است. شما با مراجعه به یک داروخانه می‌توانید این مرطوب کننده را تهیه کنید و روزی دو یا سه بار از آن روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

 

حمام کوتاه نوزاد با دمای ملایم برای درمان اگزما در خانه

حمام کوتاه نوزاد با دمای ملایم برای درمان اگزما در خانه

درست است که حمام‌های مداوم و شستشوی زیاد پوست اثر منفی روی آن دارد، اما حمام‌های برنامه ریزی شده و چند روز یکبار می‌تواند روی برطرف کردن مشکل تاثیر مثبت داشته باشد. این کار را بهتر است با آب دمای متوسط انجام دهید و حین حمام کردن از مواد شوینده مضر برای پوست استفاده نکنید.

تماس و مشاوره رایگان

کودک خود را خنک نگه دارید

کودک خود را خنک نگه دارید

گرمای هوا می‌تواند روی تشدید انواع اگزما در نوزاد تاثیر بگذارد و بهتر است به ملایم بودن دمای محیط دقت داشته باشید. همچنین، کودک نباید در فاصله نزدیک بخاری قرار داشته باشد چرا که این کار باعث التهاب بیشتر پوست خواهد شد.

خارش اگزما در نوزاد را کاهش دهید

کنترل خارش‌های پوستی نکته مهمی است که والدین در زمان بروز مشکل برای نوزاد باید آن را در نظر بگیرند. با مشاهده خارش پوستی نوزاد، بهتر است شروع به استفاده از روش‌های درمانی کنید تا پوست محل مورد نظر بیش از این ملتهب نشود.

شما می‌توانید با یک پزشک صحبت کنید تا در صورت نیاز داروهای مورد نظر را در اختیارتان قرار دهد.

 

درمان اگزما در کودکان طب سنتی

درمان اگزما در کودکان طب سنتی

طب سنتی روش‌های درمانی متعددی را برای کنترل انواع اگزما در نوزاد پیشنهاد می‌دهد. برای مثال، والدین می‌توانند روی پوست خیار بمالند یا از مرطوب کننده‌های طبیعی برای تسریع درمان استفاده کنند.

پرهیز از غذاهای فست فودی مانند سوسیس و کالباس مهم‌ترین نکته در کنترل اگزما است و در کنار آن، مصرف غذاهایی مانند گوجه، بادمجان و گوشت گاو نیز می‌توانند روی تشدید بیماری تاثیر داشته باشند.

سوالات رایج درباره اگزما در کودکان و نوزادان

اگزما در نوزادان چیست؟

  • اگزما در نوزادان به مشکلات پوستی گفته می‌شود که همراه با خارش و التهاب است. در بعضی از موارد، این مشکل می‌تواند منجر به تغییر رنگ پوستی شود.

 

 

بهترین روغن برای درمان اگزما کودکان چیست؟

بهترین روغن برای درمان اگزما کودکان چیست؟

  • با مشورت با یک پزشک می‌توانید بهترین روش درمانی را در اختیار داشته باشید که در بسیاری از موارد این روش درمانی استفاده از کرم‌های مرطوب کننده است.

اگزما در ناحیه تناسلی کودکان چطور درمان می‌شود؟

  • در بعضی از موارد ممکن است نیاز به استفاده از کرم ضد قارچ باشد اما در بسیاری از موارد درمان اگزما در ناحیه تناسلی کودکان با رعایت بهداشت برطرف می‌شود.
تماس و مشاوره رایگان

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت کرج‌بیبی سعی کردیم تا شما را با انواع اگزما در نوزاد آشنا کرده و روش‌های درمانی آن را معرفی کنیم. این مشکل در اکثر موارد خطرناک نیست و با استفاده از راه‌های پیشگیری به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد. در صورت مشاهده عوارض شدید و التهاب شدید پوستی، با مراجعه به یک مرکز درمانی می‌توانید روش مناسب برای برطرف کردن مشکل را در اختیار داشته باشید.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *