لوگو ایران زردی

09197981711

آفت دهان کودک چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

آفت دهان کودک

آفت دهان کودک همان زخم‌های کوچک و ریزی است که ممکن است برای بسیاری از کودکان در روزها و ماه‌های اول تولد به وجود آید. این مشکل نشانه‌های مشخصی دارد و در صورت بروز آن به سرعت باید با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا روش درمانی مطمئن را در اختیارتان قرار دهد. البته، زیاد نباید نگران باشید چرا که درمان‌های مطمئنی برای آفت دهان کودکان وجود دارد. بنابراین، نکته اصلی این است که در زمان درست بتوانید اقدام به موقع را انجام دهید تا از مشکلات آینده جلوگیری شود.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی تمامی تلاش خود را می‌کند تا خدمات بهداشتی و درمانی مطمئن و ابزارهای روز دنیا را در اختیار افراد قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر هم اکنون می‌توانید با کارشناسان مجموعه کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید تا در این مسیر شما را راهنمایی کنند.
تماس و مشاوره رایگان

آفت دهان بچه چه نشانه هایی دارد؟

آفت دهان بچه چه نشانه هایی دارد؟

بهتر است در همین ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کنیم که آفت دهان بچه ممکن است برای بسیاری از افراد خردسال و نوزاد به وجود آید. پس آفت دهان را می‌توان یک مشکل شایع دانست که در ماه‌های اول تولد ممکن است گریبان گیر بسیاری از نوزادان شود و مشکلات و عوارض جانبی بیشتری را نیز به وجود آورد. نشانه‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن می‌توانید این مشکل را شناسایی کرده و در سریعترین زمان ممکن به دنبال راه حل برای رفع آن باشید.

در این مورد، بهتر است موارد زیر را به ذهن خود بسپارید که مشاهده هر یک از آن‌ها می‌تواند نشانه‌ای برای آفت دهان کودک باشد:

  • جوش‌های سرسفید که مرکز سفید دارند و به صورت ظاهری اطراف آن‌ها قرمز و ملتهب است. ممکن است با مشاهده این جوش‌ها تصور کنید که زخم‌هایی داخل دهان کودک وجود دارد.
  • اندازه زخم‌ها و آفت‌‌های دهان نوزاد نهایتا 5 یا 6 میلی متر است که با کمی دقت در آن می‌توانید به این موضوع پی ببرید.
  • وجود درد در ناحیه دهان نوزاد یا کودک از نشانه‌هایی است که مشخص می‌کند وی به آفت دهان مبتلا شده است. در زمان باز و بسته کردن دهان یا تکان دادن زبان، این دردها خود را نشان خواهند داد.
  • آفت دهان کودک در ناحیه داخلی دهان، زخم‌ها و جوش‌هایی را به وجود می‌آورد و وجود زخم در ناحیه بیرونی نشانه‌ای از این مشکل نیست.
  • در حالت کلی، زمانی که مشکل آفت دهان در کودکان به وجود می‌آید، تعداد انگشت شماری از زخم و جوش را داخل دهان مشاهده می‌کنید که با تب، لرز و عوارض این چنینی همراه نیست.

انواع آفت در کودکان

انواع آفت در کودکان

مانند بسیاری از بیماری‌های کودکان و نوزادان، آفت دهان کودکان نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود. در بسیاری از موارد، این بیماری به راحتی درمان می‌شود و برای درمان آن تنها کافی است تا یک دوره درمانی تعریف شده را رعایت کنید.

البته، در بعضی از موارد نیز این مشکل به دلیل دیگر بیماری‌ها بروز پیدا می‌کند که در آن صورت باید بیماری اصلی مشخص شده و برای درمان آن اقدام کرد.

  • مراجعه به یک بخش درمانی و مشورت با پزشک بهترین روش برای برطرف کردن آفت دهان در کودک است. دلیل این امر این است که شاید آفت دهان یک بیماری دیگر را نشان دهد. در صورتی که به موقع اقدام نکنید، امکان تشدید بیماری و بروز مشکلات دیگر در نوزاد وجود دارد.

آفت‌های کوچک اما مکرر و تکرار شونده

آفت‌های کوچک اما مکرر و تکرار شونده

آفت‌های کوچک و جزئی از انواع آفت دهان نوزاد هستند که درصد زیادی از مشکلات در این مورد را شامل می‌شوند. این بیماری به همراه زخم‌های کوچک خود را نشان می‌دهد که نهایتا 5 یا 6 میلی متر اندازه دارند و به مدت یک یا دو هفته داخل دهان کودک وجود دارند. پس از این مدت، زخم‌ها از بین می‌روند و شاید در آینده دوباره در نواحی داخلی دهان به دلایل مختلف به وجود آیند.

بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که آفت‌های کوچک درد زیادی ندارند مگر این که با دست آن‌ها را لمس کنید و در ناحیه زخم آسیبی به وجود بیاورید. همچنین، این آفت‌های جزئی ممکن است به صورت تکی یا خوشه‌ای و چند تایی در نواحی دهان کودک مشاهده شوند.

 

آفت‌های تبخالی

آفت‌های تبخالی

آفت دهان کودک ممکن است خود را به صورت دیگری نیز نشان دهد که به آن آفت تبخالی گفته می‌شود. این نوع دوره درمان مشخصی دارد و به صورت معمول زمان یک ماهه برای درمان آن نیاز خواهد بود.

آفت‌های تبخالی شکل زخم‌های ریز و جزئی هستند که ممکن است درون دهان نیز به وجود آیند و در صورت بروز چنین مشکلاتی می‌توانید برای درمان سریعتر به یک بخش درمانی نیز مراجعه کنید.

تماس و مشاوره رایگان

آفت دهان به چه دلایلی بروز می‌کند؟

آفت دهان به چه دلایلی بروز می‌کند؟

بهتر است اشاره کنیم که آفت دهان کودک و حتی بزرگسالان دلیل مشخصی ندارد و نمی‌توان برای تمامی موارد یک نسخه واحد ارائه داد. با این حال، این مشکل می‌تواند به دلیل یک بیماری یا حتی ضعف در سیستم بدن باشد که در این صورت بهترین روش، تشخیص صحیح بیماری و شروع به درمان در سریعترین زمان ممکن است.

  • ضعف سیستم بدنی کودک: کمبود بعضی از ویتامین‌ها و ترکیبات مورد نیاز بدن در نهایت می‌تواند منجر به ضعف سیستم بدنی و ایمنی کودک شود. با ضعف سیستم ایمنی امکان بروز مشکلات متعددی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آفت دهان در کودکان و نوزادان است.
  • حساسیت به دارو: بعضی از داروها در کودکان و افراد خردسال حساسیت به وجود می‌آورند که حساسیت در ناحیه دهان ممکن است به سرعت بروز پیدا کند. با این شرایط، ایجاد آفت تبخالی یا حتی زخم‌های داخل دهان نیز به دنبال ایجاد حساسیت، خارج از انتظار نیست.
  • آسیب‌ها: غذا خوردن غیر اصولی می‌تواند به بروز آسیب‌های مستقیم در ناحیه داخلی دهان منجر شود. برای مثال، برخورد قاشق یا حتی جسم تیز به این ناحیه از مواردی است که باعث ایجاد زخم یا آفت دهان خواهد شد.
  • استرس و اضطراب: از همان دوران خردسالی باید به نوزاد خود نحوه کنترل و مدیریت استرس و اضطراب را بیاموزید. این کار باعث خواهد شد تا از مشکلات زیادی در آینده جلوگیری شود. استرس و اضطراب نقش مهمی در تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد و در شرایط مختلف ممکن است به بروز زخم‌ها و آفت‌های این چنینی در ناحیه دهان منتهی شود.
  • بیماری‌ها: بیماری‌های مختلفی وجود دارند که خود را با نشانه‌هایی مشخص می‌کنند. مهم‌ترین این بیماری‌ها لوپوس، بولوس و دیابت هستند که آفت دهان کودک نیز می‌تواند نشانه‌ای برای وجود آن‌ها باشد.
  • عفونت‌های قارچی: عفونت‌های قارچی در نهایت می‌توانند باعث بروز آفت دهان در نوزادان و کودکان شوند. برای مثال، عفونت قارچی کاندیدا مشکلی است که در افراد خردسال مشاهده می‌شود و یکی از نشانه‌های آن در افراد بروز آفت دهان است.
  • عفونت‌های ویروسی: ویروس HSV یکی از ویروس‌هایی است که خود را به صورت آفت دهان نشان می‌دهد. به همین دلیل است که در صورت مشاهده زخم یا جوش داخل ناحیه دهان بهترین کار مراجعه به یک پزشک برای مشخص کردن ریشه مشکل است.

چطور آفت دهانی را تشخیص دهیم؟

چطور آفت دهانی را تشخیص دهیم؟

اولین نکته در تشخیص آفت دهانی کودک مشاهده عینی است. در بسیاری از موارد معاینه والدین برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های ارثی نیز در دستور کار قرار دارد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورت تردید در وجود یک بیماری در کودک، مطمئنا نیاز است تا آزمایش‌هایی نیز تجویز شود.

 

درمان آفت زدن دهان کودک

درمان آفت زدن دهان کودک

در حال حاضر درمان‌های مختلفی برای برطرف کردن آفت دهان کودکان وجود دارد که براساس شرایط و نوع بیماری می‌توان از آن استفاده کرد. در صورتی که آفت دهان کودک دلیل خاصی نداشته باشد و نشانه یک بیماری نباشد، با درمان‌های چند روزه می‌توان آن را برطرف کرد.

۱. شربت دیفن هیدرامین

شربت دیفن هیدرامین برای درمان این مشکل تجویز خواهد شد و استفاده از آن باید بر اساس دستور پزشک باشد. در واقع، شربت دیفن هیدرامین درمان آفت دهان کودک را سرعت خواهد بخشید و می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

۲. استفاده از دهان‌شویه

از دهان شویه نباید برای درمان مشکلات دهانی کودک شیرخوار استفاده کرد. با این حال، در افراد دیگر از این شربت برای ضد عفونی کردن ناحیه دهان استفاده می‌شود تا آسیب و عفونت‌ها تا حدود زیادی کنترل شوند.

۳. استفاده از یخ

یخ برای جلوگیری از التهاب و کنترل درد یکی از روش‌های معمول است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. استفاده از یخ به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند اما در صورتی که در ناحیه دهان التهاب و درد زیادی وجود دارد، می‌توانید از یخ برای مدیریت شرایط استفاده کنید.

 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

از عوارض و مشکلات جانبی آفت دهان در کودکان می‌توان به کاهش وزن، نبود اشتها، وجود درد در دهان و حتی احساس بی حالی شدید اشاره کرد. توصیه متخصصان و کارشناسان سلامت مراجعه به پزشک در همان مراحل اولیه است. با این شرایط، با خیال راحت می‌توانید از مشکل اصلی اطلاع پیدا کنید و روش درمانی درست را در روزهای آینده پیش بگیرید. شاید آفت دهان کودک به دلیل وجود یک ویروس یا بیماری در بدن او بروز پیدا کرده باشد. در این صورت، اصلا نباید از درمان‌های خانگی استفاده کرد.

تماس و مشاوره رایگان

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *