لوگو ایران زردی

09197981711

پوست ریزی نوزاد نشانه چیست و چگونه درمان می­‌شود؟

پوست ریزی نوزاد

مادران و پدران در روزهای اول و ماه‌های اول تولد نگرانی‌هایی را در مورد نوزاد خود دارند. در بسیاری از موارد این نگرانی‌ها طبیعی و اجتناب ناپذیر است. در این دوران نیاز است تا والدین مراقبت بیشتری را در مورد فرزند خود داشته باشند تا مشکلی برای آن‌ها از نظر ابتلا به بیماری‌ها به وجود نیاید. یکی از مسائلی که ممکن است در دوران کودکی و نوزادی مشاهده شود، پوست ریزی نوزاد است که باعث پوسته پوسته شدن بدن خواهد شد. شدت این بیماری ممکن است کم یا زیاد باشد و بر اساس این شدت بیماری نیاز است تا اقدامات لازم انجام شود.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی یکی از تامین کنندگان دستگاه‌های درمانی نوزادان در ایران است که مدرن‌ترین ابزارها را در اختیار شما قرار داده است. برای اطلاع از شرایط استفاده و در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل هم اکنون می‌توانید با متخصصان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید.

پوست ریزی نوزاد چیست و پوست کدام اندام‌­ها درگیر آن می­‌شوند؟

پوست ریزی نوزاد چیست و پوست کدام اندام‌­ها درگیر آن می­‌شوند؟

پوست ریزی در نوزاد نیز ممکن است مانند بزرگسالان مشاهده شود و این امر شاید در بخش‌های مختلف بدن نوزاد دیده شود. در بزرگسالان، این پوست ریزی حتما یک دلیل مهم دارد که از آن جمله می‌توان به شرایط آب و هوایی و واکنش‌های آلرژیک بدن اشاره کرد. همین امر در کودکان نیز یکی از مشکلاتی است که اتفاقا در ماه‌های اول تولد بیشتر خود را نشان خواهد داد.

به این واکنش‌ها در بدن نوزادان واکنش‌‌های پوست ریزی نوزاد یا همان Newborn skin peeling گفته می‌شود که در نهایت باعث پوسته پوسته شدن در بخش‌های مختلف بدن خواهد شد.

از جمله محل‌های درگیر در این مشکل می‌توان به شکم و کمر و صورت اشاره کرد. در کنار این موضوع، احتمال مشاهده پوست ریزی در ابروها و قسمت سر نیز دور از انتظار نیست.

  • درجه مشکل ممکن است از یک نوزاد به نوزاد دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل، در صورتی که با تشدید بیماری مواجه هستید، در اولین فرصت می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشکل را بررسی کرده و برای آن روش درمانی مناسب ارائه دهد.

علت پوسته پوسته شدن نوزاد چیست ؟

علت پوسته پوسته شدن نوزاد چیست ؟

مشکلات پوستی اصلا قابل چشم پوشی نیستند و در صورت مشاهده التهاب و تشدید بهتر است سریعا برای برطرف کردن مشکل اقدام کنید. با این حال، پوسته پوسته شدن نوزاد در اکثر موارد خفیف است و پس از گذشت چند روز خود به خود برطرف خواهد شد. در این دوران، والدین می‌توانند از روش‌های درمانی برای سریع‌تر شدن درمان استفاده کنند تا در زمانی کوتاه پوست ریزی نوزاد و کودک طی شود.

در این بخش قصد داریم تا با علل پوست ریزی نوزاد آشنا شویم:

  • خشکی بیش از حد پوست: خشکی پوست حتی در بزرگسالان نیز می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. این خشکی شاید جزو مشخصات ذاتی پوست یک نوزاد باشد که در این صورت والدین در ماه‌های اول تولد باید به مرطوب نگه داشتن آن دقت لازم را داشته باشند. با این حال، در صورتی که خشکی به دلیل آب و هوا یا روش نامناسب شستشوی بدن نوزاد است، باید برای جلوگیری از خشکی پوست نوزاد فکری کنید.
  • شرایط محیطی: حساسیت به شرایط محیطی دلیل دیگری است که در نهایت می‌تواند پوست ریزی نوزادان و کودکان را به دنبال داشته باشد. برای مثال، آلودگی هوا و دود سیگار یا قلیان از جمله این مسائل است که به صورت مستقیم روی پوست حساس نوزادان اثر خواهد داشت. برای جلوگیری از مشکلات خشکی پوست و آسیب به آن بهتر است این شرایط را کنترل و مدیریت کنید و در نزدیکی نوزاد از عوامل بیماری زای این چنینی استفاده نکنید.
  • اگزما: اگزما و پسوریازیس دو بیماری پوستی هستند که در صورت بروز می‌توانند مشکلات زیادی را برای پوست نوزاد و کودک به وجود آورند. یکی از عوامل ایجاد این بیماری‌ها ژنتیک و بیماری‌های ارثی است که این دلیل در ماه‌های اول تولد می‌تواند منجر به اگزمای نوزاد شود. در صورتی که اگزمای شدید روی پوست نوزاد مشاهده می‌کنید که همراه با التهاب و تورم زیاد است، بهتر است به یک بخش درمانی مراجعه کنید تا در اولین فرصت کار درمان شروع شود.
  • حساسیت به لمس کردن: والدین در روزها و ماه‌های اول تولد ممکن است بیش از حد نوزاد خود را بغل بگیرند و او را لمس کنند. این تماس‌های بسیار زیاد ممکن است منجر به حساسیت زیاد شود چرا که نوزادان تازه متولد شده دارای پوستی حساس هستند. در صورتی که با دستانی آلوده نوزاد خود را لمس می‌کنید، مطمئنا بروز حساسیت‌های پوستی و پوست ریزی نوزاد در آینده دور از انتظار نخواهد بود.
  • آلرژی: آلرژی یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر فرد خردسال یا بزرگسالی ایجاد شود. آلرژی به لباس، غذا و حتی شوینده‌ها از جمله مشکلات شایع بین افراد است که در نهایت می‌تواند باعث پوست ریزی شود. متخصصان توصیه می‌کنند که از لباس‌های نرم و غیر پلاستیکی برای نوزادان استفاده شود تا پوست آن‌ها در دوران ابتدای تولد دچار التهاب یا مشکلات دیگر نشود.
  • کلاهک گهواره‌ای: کلاهک گهواره‌ای اصطلاحی است که به پوسته پوسته شدن ناحیه سر نوزاد گفته می‌شود. در این شرایط، معمولا پس از گذشت چند روز مشکل برطرف خواهد شد اما بهتر است در صورت بروز این مشکل مراقبت‌های لازم را داشته باشید.
  • ایکتیوز: ایکتیوز یکی از بیماری‌های پوستی است که منشا ژنتیکی دارد. این مشکل می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن بدن نوزاد و حتی خشکی آن در نواحی مختلف شود و از جمله علائم آن می‌توان به خارش و لکه‌های پوستی اشاره کرد.

برای بررسی علل و درمان باید به چه پزشکی مراجعه کنید

برای بررسی علل و درمان باید به چه پزشکی مراجعه کنید

در ابتدای کار و زمانی که این مشکل را مشاهده می‌کنید، بهترین کار این است که به یک بخش درمانی مراجعه کنید تا پزشک عمومی وضعیت نوزاد را از نزدیک بررسی کند. در بسیاری از موارد، پوست ریزی نوزاد در چند روز اتمام پیدا می‌کند و مشکل خاصی نیز برای نوزاد به وجود نخواهد آورد.

با این حال، در صورت مشاهده تشدید بیماری روی پوست، بهترین کار این است که به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. یک پزشک پوست بررسی لازم را روی نوزاد انجام خواهد داد و در صورت نیاز مطمئنا آزمایش‌ها و تست‌های بیشتر را نیز تجویز خواهد کرد.

شاید در بعضی از موارد نیاز به بررسی‌‌‌های بیشتر احساس شود. در این صورت، احتمالا پزشک پوست از همکاران خود کمک خواهد گرفت تا بهترین روش درمانی برای برطرف کردن مشکل پیش گرفته شود.

 

درمان پوسته ریزی نوزادان

درمان پوسته ریزی نوزادان

درمان پوست ریزی نوزاد ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. این تفاوت به دلیل نوع بیماری است و در بعضی از موارد احتمالا تجویز پزشک استفاده از پمادهای استروئیدی یا کورتیزون است. البته، در بسیاری از مواقع احتمال بروز حساسیت به دلیل استفاده از شوینده‌های غیراستاندارد وجود دارد. در این صورت، پزشک توصیه می‌کند از این نوع شوینده‌ها استفاده نشود و به جای آن محصولات مناسب نوزادان و کودکان را پیشنهاد خواهد داد.

درمان پوست ریزی نوزاد در طب سنتی

در طب سنتی روش‌هایی برای درمان بیماری‌های پوستی پیشنهاد شده است که بعضی از آن‌ها شامل مرطوب کننده‌های طبیعی هستند. در مواقعی که مشکل به دلیل خشکی بیش از حد پوست است، بهترین روش استفاده از این مرطوب کننده‌ها روی پوست است.

همچنین، تغییر رژیم غذایی از غذاهای آلرژی دار به غذاهایی که حساسیت زیادی برای پوست به وجود نمی‌آورند، از نکات مهم برای پیشگیری از پوست ریزی نوزاد است.

 

درمان­های خانگی پوست ریزی نوزادان

درمان­های خانگی پوست ریزی نوزادان

برای جلوگیری از مشکل پوست ریزی نوزاد روش‌هایی ارائه شده است که در منزل خود می‌توانید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

  • اجتناب از استفاده از لباس‌های حساسیت زا
  • اجتناب از برخورد نور مستقیم خورشید
  • توجه به مرطوب نگه داشتن هوای محیط

نحوه پیشگیری از پوست ریزی نوزاد

نحوه پیشگیری از پوست ریزی نوزاد

مهم‌ترین نکته در پیشگیری از پوست ریزی نوزاد دقت در شوینده‌هایی است که برای شستشوی بدن نوزاد از آن‌ها استفاده می‌کنید. مطمئنا شوینده‌های بزرگسالان برای بدن نوزاد و پوست حساس او مناسب نیست و در این مورد بهتر است قبل از استفاده از محصول حتما یک تحقیق کامل انجام دهید.

نکته مهم بعدی توجه به نظم حمام کردن نوزادان است. شستشوی مداوم و روزانه بدن او منجر به حساسیت بیشتر خواهد شد و این امر روی بروز مشکلات پوستی تاثیر گذار است.

 

پاسخ به سوالات متداول در مورد پوست ریزی نوزاد

پاسخ به سوالات متداول در مورد پوست ریزی نوزاد

آیا زمان به دنیا آمدن در میزان پوسته ریزی پوست نوزاد تاثیر دارد؟

  • زمان به دنیا آمدن نوزاد ممکن است روی پوست ریزی او تاثیر بگذارد. هر چه نوزاد دیرتر از حالت نرمال به دنیا بیاید، مایعی به نام ورنیکس که روی بدن او وجود دارد کمتر است. این مایع در برابر خشکی و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. بنابراین، در نوزادانی که دیرتر به دنیا آمده‌اند، احتمال بروز پوست ریزی بالاتر است.

زنگ خطر پوسته پوسته شدن پوست نوزاد چیست؟

  • زنگ خطر پوسته پوسته شدن بدن نوزاد زمانی به صدا در می‌آید که مشکل به دلیل اگزما یا پسوریازیس ایجاد شده است. در این مواقع بهتر است هر چه سریعتر با یک پزشک متخصص پوست صحبت کنید.

از چه کرم، لوسیون و روغنی برای بدن نوزاد استفاده نکنیم؟

  • در بازار محصولاتی وجود دارند که برای رطوبت رسانی به پوست بزرگسالان تولید شده‌اند و بهتر است از آن‌ها برای افراد خردسال استفاده نشود. شما با مراجعه به یک متخصص پوست می‌توانید بهترین محصولات بهداشتی برای نوزاد خود را پرس و جو کنید.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *