لوگو ایران زردی

09197981711

کولیک نوزاد: علل، علائم و راه های درمان

کولیک نوزاد یا قولنج نوزاد یکی از مشکلات شایع در نوزادانی است که سن کمتر از 3 ماه دارند. این کولیک نوزاد مشکلاتی مانند گریه شدید و بی امان را به دنبال دارد و گاهی تا جایی جدی است که پدر و مادر را شدیدا نگران خواهد کرد. اگر کودک تازه متولد شده دارید که گریه‌های مداوم دارد، به احتمال زیاد باید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در بخش‌های بعدی تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد رفع این مشکل را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

تماس و مشاوره رایگان

علل کولیک نوزاد

تا کنون متخصصان با اطمینان کامل نتوانسته‌اند تا دلیل اصلی کولیک نوزادان را بیابند. با این حال، بعضی از نظریه‌ها در مورد دلایل این مشکل در نوزادان وجود دارد که همچنان در حال بررسی است:

  • مشکلات میگرن و سردرد در دوران نوزادی
  • سیستم گوارشی در حال رشد نوزاد که ممکن است دچار اسپاسم شود
  • حساسیت بدن نوزادان تازه متولد شده به نور، صدا یا هر عامل محیطی دیگر
  • ترس یا هیجان از حضور در یک شرایط جدید
  • سیستم عصبی و حساسیت‌های مرتبط با آن

علائم کولیک نوزاد

کولیک در نوزاد با علائم مشخصی خود را بروز می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها گریه‌های بدون وقفه است. در این زمان‌ها ممکن است نوزاد مشت‌های گره کرده داشته باشد و بدن خود را با شدت کامل فشار دهد که با مشاهده آن به راحتی می‌توانید به وجود مشکل پی ببرید.

گریه‌های بی امان در کودک تازه متولد شده باعث قرمزی صورت و ناحیه سر خواهد شد و در این شرایط بهترین کار این است تا او را با روش‌های مختلف آرام کنید. در صورتی که مشکل ادامه پیدا کرد، می‌توانید در اولین فرصت به یک پزشک کودکان مراجعه کنید.

درمان کولیک نوزاد

به دلیل مشخص نبودن دلیل اصلی کولیک نوزاد، نمی‌توان درمان مشخصی برای آن تجویز کرد. در زمان مراجعه به یک پزشک کودکان نیز روش‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که تنها در تسکین مشکل کمک کننده خواهند بود.

صبر داشتن یکی از اصلی‌ترین نیازها است در صورتی که قصد دارید صاحب فرزند شوید. در مورد گریه‌های مداوم در ماه‌های اول تولد فرزند نیز تنها راه حل گذشت زمان است و در کنار آن می‌توانید برای آرام کردن نوزاد از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • برطرف کردن گرسنگی: اولین راه حلی که به ذهن مادر می‌رسد، اطمینان از گرسنه نبودن فرزند است. این مشکل در بسیاری از موارد باعث شروع گریه نوزاد خواهد شد که پس از برطرف شدن آن شرایط به حال عادی باز می‌گردد.
  • استفاده از اسباب بازی: می‌توانید برای آرام کردن نوزاد خود از اسباب بازی یا پستانک استفاده کنید. این هنر شما است تا با روش‌های این چنینی نوزاد خود را سرگرم کنید تا گریه‌های او متوقف شود.
  • حمام آب گرم: حمام آب گرم آرام بخش است و می‌توانید از این روش برای آرام کردن هر چه بیشتر فرزند خود استفاده کنید. این کار درد ناشی از کولیک نوزاد را کاهش خواهد داد.
  • تغییر وضعیت کودک: شاید نوزاد شما در حالتی قرار دارد که به معده یا سایر بخش‌های بدن وی فشار وارد می‌شود. این موضوع را با یک بررسی کوتاه می‌توانید متوجه شوید و سپس با تغییر حالت بدن او، مشکل برطرف خواهد شد.
  • بغل کردن و صحبت کردن: در زمان بروز مشکلات قولنج نوزاد یکی از بهترین رویکردها بغل کردن او و صحبت کردن است. برای این کار می‌توانید به صورت ایستاده نیز اقدام کنید و با حرکت دادن نوزاد سعی کنید تا او را آرام کنید.

خود مراقبتی والدین برای استرس کولیک

دقت در این نکته حائز اهمیت است که نوزادان چند ماهه بسیار حساس هستند و اصلا نباید با عصبانیت یا داد زدن با آن‌ها برخورد کرد. دیر یا زود مشکل کولیک نوزاد شما برطرف خواهد شد و حداکثر سه ماه با این مشکل روبرو هستید. بنابراین، اصلا ارزشی ندارد که به خاطر یک گریه کوتاه مدت بد خلقی کرده و سر نوزاد چند ماهه خود داد بزنید.

نکته مهم در دوران بروز قولنج نوزادان تهیه کردن یک گهواره نرده دار است. شما با استفاده از یک گهواره نرم می‌توانید در شرایط بهتری نوزاد خود را آرام کنید و مشکلات مرتبط با آن را کاهش دهید.

مطمئنا وجود گریه‌های زیاد و پی در پی نوزاد، شما را ناراحت خواهد کرد و این موضوعی طبیعی است. در صورت مشاهده این مشکل، یک گزینه خوب در اختیار شما قرار دارد که همان مراجعه به یک پزشک متخصص کودکان است. در این حالت، هم با روش‌های آرام کردن نوزاد بیشتر آشنا خواهید شد و هم در صورت نیاز می‌توانید از درمان‌های تسکین دهنده استفاده کنید.

راه‌هایی برای پیشگیری از قولنج نوزادی

شاید مشکل کولیک نوزاد به دلیل حالت بدن وی در زمان خواب است و این حالت باعث بروز دردهای مختلف در نواحی بدن می‌شود. این اولین نکته برای پیشگیری از قولنج نوزادان است و در بسیاری از موارد نیز مشکل اصلی به همین دلیل است. البته، دقت در تغذیه نوزاد نیز نکته مهمی است و این تغذیه ممکن است به مشکلاتی مانند باد گلوی نوزاد منجر شود. بهترین کار برای رفع این مشکل یادگیری نحوه شیردهی به نوزاد است و این کار نباید در حالت خوابیده باشد.

  • از دلایل اصلی کولیک نوزاد وجود باد معده است. بنابراین، اگر پس از شیر دادن به نوزاد خود گریه‌های او شروع می‌شود، می‌توانید به آرامی نواحی معده او را مالش دهید تا مشکل در زمانی کوتاه برطرف شود.
تماس و مشاوره رایگان

آیا همه نوزادان کولیک دارند؟

بسیاری از نوزادان در سه ماهه اول زندگی خود گریه‌های زیادی دارند و نمی‌توان دلیل اصلی این مشکل را کولیک دانست. بر اساس آمار، تقریبا 25 درصد از کودکان چند ماهه با این موضوع روبرو می‌شوند پس برای اطمینان از نبود مشکلات دیگر می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. با صرف زمانی کوتاه و معاینه چند دقیقه‌ای، از نبود مشکلات و بیماری‌ها در نوزاد اطمینان پیدا خواهید کرد.

تاثیر رژیم غذایی مادر بر درمان قولنج نوزاد

همان طور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، یکی از دلایل اصلی کولیک نوزاد مشکلات معده و تغذیه است. شیردهی یکی از عواملی است که می‌تواند باعث بروز قولنج کودکان شود و این به دلیل احتمال نفاخ بودن شیر مادر است. شاید بعضی از نوزادان به لاکتوز موجود در شیر مادر حساسیت داشته باشد پس برای غلبه بر این موضوع بهترین کار توجه به رژیم غذایی است.

حتی شما می‌توانید با یک پزشک نیز مشورت داشته باشید تا بر اساس شرایط شما بهترین راه حل را در اختیارتان قرار دهد. با استفاده از خدمات وب سایت ما می‌توانید در سریعترین زمان ممکن به خدمات پزشکی و اطلاعات مورد نظر دسترسی داشته باشید.

در این بخش بهترین رژیم درمانی را خدمت شما معرفی می‌کنیم که برای درمان کولیک نوزاد بهتر است به آن توجه کنید:

  • عدم مصرف غذاهایی که نفخ بالا دارند.
  • قرار دادن خرما در رژیم غذایی که می‌تواند از کولیک نوزادان جلوگیری کند.
  • مصرف روزانه دمنوش شیرین بیان و بابونه که تاثیر بالایی در کاهش قولنج نوزاد دارند.
  • قرار دادن دمنوش رازیانه، آویشن و زیره سبز در برنامه روزانه که به کاهش نفخ کمک می‌کنند.

آیا آزمایشی برای تشخیص قولنج نوزاد وجود دارد؟

همان طور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد، هیچ دلیل مطمئنی برای بروز این مشکل وجود ندارد. بنابراین، نمی‌توان آزمایش خاصی را در زمان مشاهده آن تجویز کرد. در زمان مراجعه مادران به پزشک کودکان و شکایت از این مشکل، پزشک شرایط را بررسی خواهد کرد و در صورت نیاز به تشخیص خود آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند.

پزشک کودک با بررسی علائم مختلف و با تکیه بر تجربه تخصصی خود می‌تواند مشکل را تشخیص داده و روش‌های آرام بخش برای آن ارائه دهد. برای نمونه، بررسی سطح انرژی نوزاد و رنگ پوست وی از جمله روش‌هایی است که پزشک متخصص در زمان بروز این مشکل از آن‌ها استفاده می‌کند.

در کنار این راه حل‌ها، بررسی نفس کشیدن نوزاد و دمای بدن او نیز از جمله روش‌ها برای تشخیص مشکل کولیک نوزاد است. در کل، بهترین راه در زمان مشاهده گریه‌های طولانی نوزاد تازه متولد شده مراجعه به یک پزشک باتجربه است.

تماس و مشاوره رایگان

عوارض کولیک نوزادان

شاید اولین عارضه مشکل‌ساز کولیک در نوزادان از دست رفتن آرامش نوزاد و سایر اعضای خانواده باشد. قولنج مشکلی است که ممکن است به همراه درد برای نوزاد بروز پیدا کند و در نهایت نیاز است تا با روش‌های مختلف، نوزاد تسکین پیدا کند. سایر عوارض کولیک می‌توانند به صورت تب یا حتی دردهای شدید در نوزاد خود را نشان دهند.

این دقیقا زمانی است که شما باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید تا جلوی مشکلات بزرگ‌تر گرفته شود. اگر گریه‌های کودک شما به صورت مداوم است و اصلا قطع نمی‌شود، بهتر است با استفاده از آزمایش‌های مختلف و معاینه دکتر دلایل احتمالی آن به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. شاید گریه‌های طولانی و بی وقفه دلیل دیگری به غیر از قولنج نوزاد داشته باشند که در این صورت روش‌های درمانی در مورد نوزاد پیش گرفته خواهد شد.

جمع بندی

کولیک نوزاد شرایطی است که با گذشت زمان چند روزه برطرف خواهد شد. بنابراین، در این دوران تنها صبر کردن و کنترل شرایط است که می‌تواند شما را کمک کند. بهتر است قبل از شروع گریه‌های نوزاد خود روش‌های تسکین‌بخش را بیاموزید تا در صورت بروز آن به سرعت بتوانید او را آرام کنید.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *