لوگو ایران زردی

09197981711

علت پوست ریزی سر نوزاد چیست؟ درمان پوسته شدن سر نوزادان

علت پوست ریزی سر نوزاد

پوست ریزی سر نوزاد یکی از مشکلاتی است که در ماه‌های اول تولد ممکن است نگرانی‌هایی را برای والدین به وجود آورد. این مشکل با نام Cradle Cap در انگلیسی شناخته می‌شود و معمولا بین ماه‌های دوم تا دوازدهم تولد روی سر نوزادان مشاهده خواهد شد. شدت و میزان ماندگاری پوست ریزی سر در نوزادان می‌تواند متفاوت باشد و در بسیاری از مواقع این مشکل با گذشت چند روز خود به خود برطرف خواهد شد. در صورتی که شدت این مشکل زیاد است، می‌توانید به یک پزشک مراجعه کنید تا روش‌های درمانی برای تسریع درمان را در اختیار شما قرار دهد. در این مطلب با علل پوست ریزی در سر نوزادان و روش‌های مقابله با آن آشنا خواهیم شد.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • خدمات کرج‌بیبی برای درمان بیماری‌های نوزادان و کودکان تازه متولد شده در اختیار شما است. در صورت نیاز به دستگاه‌های مدرن و به روز می‌توانید با متخصصان و کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

پوسته شدن ملاج نوزاد چیست و چه علائمی دارد؟

پوست ریزی سر نوزاد با مفهوم کلاهک گهواره‌ای نیز معروف است و این مشکل در دوران ابتدای تولد بین نوزادان شایع است. باید به این نکته اشاره کنیم که این پوسته‌ها شبیه شوره است و در نقاط مختلف سر نوزاد ممکن است وجود داشته باشد. در موارد خفیف، در چند نقطه از سر شوره‌های ریزی مشاهده می‌شود که تنها با گذشت چند روز به صورت کامل برطرف خواهد شد.

با این حال، شرایط زمانی مشکل ساز خواهد شد که فرد به صورت گسترده پوست ریزی سر داشته باشد که در این صورت نیاز است تا مراحل درمان به سرعت شروع شود. در حالت کلی، اگر علائم زیر را مشاهده می‌کنید، بهترین کار این است که در اولین فرصت به یک پزشک مراجعه کنید.

  • التهاب و قرمزی پوست
  • تورم در بخش‌های مختلف سر
  • احساس خارش پوستی، ناراحتی و نا آرامی نوزاد
  • ترشحات زرد رنگ

علل پوسته ریزی نوزادان

علل پوسته ریزی نوزادان

دلایل مختلفی وجود دارند که در نهایت باعث بروز پوست ریزی سر نوزاد خواهند شد. شاید این مشکل به دلیل خشکی شدید پوست سر باشد که در بسیاری از موارد به دلیل استفاده از شوینده‌های غیراستاندارد به وجود خواهد آمد. در این صورت، با اصلاح روند شستشوی نوزاد مطمئنا مشکل در چند روز برطرف خواهد شد.

مشکل بعدی اگزمای پوستی است که در بعضی از نوزادان ممکن است ایجاد شود. اگزما یک بیماری پوستی است که باعث التهاب، قرمزی و حساسیت‌های شدید خواهد شد. در ادامه، در مورد این بیماری‌ها و روش درمان آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خشکی پوست سر نوزاد و پوسته ریزی

خشکی پوست نوزاد در ناحیه‌های مختلف ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل این مشکل آب و هوای محیط است که به صورت مستقیم روی پوست نوزادان تاثیر دارد. در بسیاری از موارد، تغییر محل زندگی از یک محیط مرطوب به یک محیط خشک می‌تواند باعث بروز خشکی پوست شود که در نهایت پوسته پوسته شدن را به دنبال خواهد داشت.

بهتر است در دوران ابتدایی تولد به این نکته دقت داشته باشید و تا حد امکان از محصولات شوینده غیراستاندارد برای نوزاد استفاده نکنید. پوست نوزاد بسیار حساس است و با استفاده از این محصولات ممکن است مشکلات پوستی تشدید شود.

 

پوسته ریزی سر نوزاد به دلیل ابتلا به اگزمای نوزادی

پوسته ریزی سر نوزاد به دلیل ابتلا به اگزمای نوزادی

اگزما یکی از بیماری‌های پوستی است که دلایل ژنتیکی یا آلرژیک دارد. شاید نوزاد به درماتیت آتوپیک مبتلا شده است که باعث التهاب، خارش یا قرمزی پوست می‌شود. شاید هم نوع درماتیت تماسی در وی به دلیل حساسیت وجود دارد که در این صورت نیاز است تا توصیه‌های بهداشتی و درمانی را برای برطرف کردن مشکل رعایت کنید.

برای جلوگیری از اگزمای آلرژیک بهترین کار این است که عامل حساسیت زا را شناسایی کنید و از استفاده از آن جلوگیری کنید. برای مثال، اگر اگزما به دلیل استفاده از یک شوینده به وجود آمده است، بهتر است در اولین فرصت آن را با یک شوینده مناسب جایگزین کنید. در این مورد، عطرها و ادکلن‌ها نیز می‌توانند باعث بروز اگزمای پوستی در نوزادان شوند.

 

سایر عوامل بروز بیماری پوست ریزی سر نوزاد
علت پوست ریزی سر نوزاد

سایر عوامل بروز بیماری پوست ریزی سر نوزاد

در کنار عواملی که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، ممکن است پوست ریزی سر نوزاد به دلایل دیگری نیز ایجاد شود. در این بخش سایر عوامل پوست ریزی سر نوزادان را خدمت شما معرفی می‌کنیم:

  • هورمون‌ها: در روزهای پایان بارداری، ممکن است نوزاد هورمون‌هایی را از مادر خود دریافت کند که این هورمون‌ها به صورت مستقیم روی پوست ریزی تاثیر دارند. برای مثال، این هورمون‌ها ممکن است روی تحریک بالای غدد چربی اثر بگذارند که در نهایت باعث بروز پوست ریزی خواهد شد.
  • سیستم ایمنی: از جمله عواملی که به صورت مستقیم روی تشدید پوست ریزی کودکان و نوزادان تاثیر دارد، ضعف در سیستم ایمنی نوزاد است. این ضعف سیستم ایمنی زمانی که بدن در حال مقابله با عفونت‌ها است، می‌تواند پوست ریزی را به دنبال داشته باشد.
  • شرایط محیطی: یکی از دلایل اصلی پوست ریزی سر نوزاد درجه بسیار پایین هوا یا بالا بودن دمای آن است. این مسائل مطمئنا روی پوست حساس نوزادان تاثیر دارد و در آینده ممکن است به خشکی پوست و پوسته پوسته شده نواحی مختلف آن منجر شود.
  • قارچ: در موارد محدود، امکان تاثیر قارچ‌ها نیز روی بروز این مشکل وجود دارد. بنابراین، پوست ریزی که منشا قارچی دارد نیز یکی از مشکلات شایع در این مورد خواهد بود. برای مثال، قارچ مالاسزیا می‌تواند یکی از دلایل این مشکل باشد که به صورت طبیعی روی پوست بسیاری از حیوانات و حتی انسان وجود دارد. با این حال، افزایش میزان آن می‌تواند به بروز عوارضی منجر شود.
روش­های تشخیص و درمان پوست ریزی سر نوزاد
علت پوست ریزی سر نوزاد

روش­های تشخیص و درمان پوست ریزی سر نوزاد

روش‌های مختلف درمانی برای پوست ریزی سر نوزادان وجود دارد که نکته اساسی برای درمان آن تشخیص درست بیماری است. شاید این پوست ریزی به دلیل وجود یک بیماری پوستی بروز پیدا کرده است که از این بیماری‌ها می‌توان به اگزمای شدید اشاره کرد. در این صورت، تشخیص درست و به موقع، اصل اساسی در برطرف کردن مشکل خواهد بود.

برای تشخیص منشا بیماری، مراجعه به یک پزشک متخصص پوست نکته‌ای بسیار مهم است. باید اشاره کرد که شدت پوست ریزی برای بررسی کامل مشکل اهمیت بالایی دارد و در صورت بالا بودن شدت بیماری احتمال تجویز داروهایی وجود دارد. در بسیاری از مواقع، این مشکل با اصلاح بعضی از رویه‌ها برطرف خواهد شد که از آن جمله می‌توان به شستشوی بدن نوزاد و تغذیه او اشاره کرد.

نحوه درمان پوست ریزی سر نوزاد
علت پوست ریزی سر نوزاد

نحوه درمان پوست ریزی سر نوزاد

بسیاری از والدین با دیدن پوسته پوسته شدن سر نوزاد نگران خواهند شد و شاید در اولین فرصت به فکر استفاده از درمان‌های خانگی بیفتند. البته، این درمان‌ها اثرگذار هستند اما بهتر است ابتدا منشا اصلی بیماری مشخص شود تا در نهایت بتوان بهترین روش درمانی را پیشنهاد داد. در صورتی که پوست ریزی سر نوزاد به دلیل خشکی بیش از حد پوست باشد، پزشک ابتدا توصیه‌هایی را برای رفع این مشکل در اختیار شما قرار خواهد داد.

در نهایت، استفاده از داروهای مرطوب کننده و پمادهایی برای تسریع درمان نیز در دستور کار خواهد بود. اگر احساس می‌کنید مشکل به دلیل استفاده از یک شوینده یا شامپوی غیراستاندارد است، بهتر است آن را با پزشک در میان بگذارید. در این صورت، محصول مناسب به شما معرفی خواهد شد که به صورت اختصاصی برای شستشوی بدن نوزادان طراحی و ساخته شده است.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
علت پوست ریزی سر نوزاد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد خفیف، این مشکل با گذشت چند روز و در نظر گرفتن روش‌های بیان شده در قسمت‌های قبل برطرف خواهد شد. بهترین کار این است که دلیل اصلی بروز مشکل را بیابید و در نهایت برای تسریع آن قدم بردارید. با این حال، اگر قصد دارید از نبود مشکل برای نوزاد خود مطمئن شوید، مراجعه به یک پزشک متخصص پوست و مو توصیه می‌شود. با یک بررسی کلی و تجویز آزمایش‌های مورد نیاز، می‌توانید روند درمان و بهبود بیماری را در اولین فرصت شروع کنید.

 

روش­های جلوگیری از پوست ریزی سر نوزاد
علت پوست ریزی سر نوزاد

روش­های جلوگیری از پوست ریزی سر نوزاد

بهترین روش‌های جلوگیری از پوست ریزی سر نوزاد در بخش‌های قبلی معرفی شدند. با این حال، در این قسمت به صورت فهرست وار به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پرهیز از استفاده از شوینده‌ها و شامپوهای غیر استاندارد
  • توجه به رطوبت مناسب هوا
  • دقت در رژیم غذایی مادر برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی

پاسخ به سوالات متداول در مورد پوست ریزی سر نوزاد

آیا می­توانیم با دکتر پوست آنلاین درباره پوست ریزی سر نوزاد مشورت کنیم؟

  • بهترین کار در زمان مشاهده چنین مشکلی مراجعه حضوری به یک پزشک است. با این کار خیال شما از هر نظر راحت خواهد بود که بیماری خاصی باعث پوست ریزی سر نوزاد نشده است. با این حال، در صورت نیاز می‌توانید از خدمات آنلاین نیز برای مشورت با پزشک استفاده کنید.

درمان خانگی پوست ریزی سر نوزاد چیست؟

  • بهترین روش برای برطرف کردن مشکل استفاده از شوینده‌های استاندارد، مرطوب کننده‌های مناسب و جلوگیری از عوامل حساسیت زا برای پوست نوزاد است.

در زمان پوسته ریزی سر نوزاد می­توان از شامپو استفاده کرد؟

  • استفاده از شامپوها مشکلی نخواهد داشت با این حال شامپوی مورد نظر باید استاندارد و مناسب افراد خردسال تولید شده باشد. در این مورد می‌توانید با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا بهترین پیشنهاد را در اختیار شما قرار دهد.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *