لوگو ایران زردی

09197981711

شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی/بهترین زمان شیر دادن!

شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

شیر مادر یا شیر خشک، تنها منبع تغذیه‌ای است که برای نوزادان در شش ماه اول زندگی مجاز و ضروری به حساب می‌آید. این موضوع به قدری اهمیت دارد که رشد و سلامت نوزاد به تغذیه مداوم از شیر بستگی کامل دارد. با این حال، برای نوزادانی که به دلیل زردی در دستگاه فتوتراپی قرار دارند، سوالاتی در مورد نحوه شیر دادن به وجود می‌آید. به ویژه اینکه تعداد نوزادان مبتلا به زردی هم کم نیست و این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

برای پاسخ به این سوال که چگونه باید به نوزادان تحت درمان با دستگاه فتوتراپی شیر داد، باید با عملکرد این دستگاه و پروتکل‌های استفاده از آن آشنا شویم. یکی از نکات حیاتی در این زمینه، شیوه صحیح شیر دادن به نوزاد در دوران درمان زردی است. به طور کلی، شیر دادن باید زمانی که نوزاد بیرون از دستگاه فتوتراپی صورت گیرد تا روند درمان مختل نشود. برای فهم بهتر این موضوع و یافتن راهکارهای مناسب، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

 

چگونه باید به نوزاد تحت درمان با دستگاه زردی شیر داد؟
شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

چگونه باید به نوزاد تحت درمان با دستگاه زردی شیر داد؟

 

پس از کسب اطلاعات کامل درباره نحوه استفاده از دستگاه فتوتراپی، یکی از مسائل کلیدی در مراقبت از نوزاد، شیردهی مناسب در حین درمان است. گاهی اوقات، نوزاد در زمان استراحت بین دو نوبت درمان، به اندازه کافی شیر می‌خورد و به خوبی سیر می‌شود. اما ممکن است پس از مدتی قرار گرفتن در دستگاه زردی، احساس گرسنگی کند و به دنبال آن شروع به گریه و بی‌قراری کند. این بی‌قراری می‌تواند بر عملکرد دستگاه فتوتراپی تأثیر منفی بگذارد. در چنین مواقعی، بهترین راه‌حل این است که به طور مداوم به نوزاد شیر داده شود تا او سیر شود و از گریه و بی‌قراری‌اش کاسته شود.

 

در شرایط معمول، نوزادان از همان روزهای ابتدایی زندگی تا حدود شش ماهگی باید تنها از شیر تغذیه کنند. توصیه می‌شود که هر 2 تا 3 ساعت یکبار (معادل 8 تا 12 بار در طول شبانه‌روز)، به نوزاد شیر داده شود تا حدی که کاملاً سیر شود.

 

شیردهی به نوزاد در حین درمان با دستگاه فتوتراپی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که نور دستگاه زردی باعث تبدیل بیلی‌روبین موجود در خون نوزاد به مواد قابل دفع از طریق ادرار و مدفوع می‌شود. بنابراین، هرچه نوزاد بیشتر شیر بخورد، بیلی‌روبین بیشتری از بدنش دفع خواهد شد.

 

شیردهی به نوزادان مبتلا به زردی به طور کلی در دو حالت ممکن است:

 

۱. تغذیه از شیر مادر

 

اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، بهترین زمان برای شیردهی، زمانی است که نوزاد بین دو نوبت درمان در دستگاه زردی استراحت می‌کند. زمان‌های قرارگیری نوزاد در دستگاه فتوتراپی و زمان‌های استراحت او به وزن نوزاد بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می‌شود نوزادانی که وزنشان بیشتر از 3 کیلوگرم است، برای هر 2 ساعت درمان با دستگاه زردی، یک ساعت را خارج از دستگاه سپری کنند. برای نوزادانی که وزنشان کمتر از 3 کیلوگرم است، هر یک ساعت درمان باید با یک ساعت استراحت جایگزین شود.

 

تغذیه از شیشه شیر
شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

۲. تغذیه از شیشه شیر

 

در صورتی که نوزاد از شیشه شیر استفاده می‌کند، می‌توان در حین درمان با دستگاه فتوتراپی به او شیر داد. یکی از سوالات متداول این است که آیا استفاده از پستانک در زیر دستگاه زردی مجاز است یا خیر. به طور کلی، استفاده از پستانک برای آرام کردن نوزاد در حین درمان با دستگاه زردی مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند به کاهش بی‌قراری نوزاد کمک کند.

 

با این حال، والدین باید مراقب باشند که در حین شیر دادن از شیشه، چشم‌بند نوزاد به درستی در جای خود قرار داشته باشد. اشعه‌های دستگاه فتوتراپی می‌توانند برای چشمان نوزاد مضر باشند. بنابراین، حتی زمانی که نوزاد از شیشه شیر تغذیه می‌کند، توصیه می‌شود که او برای شیر خوردن از زیر دستگاه زردی خارج شود.

 

در دوران درمان زردی، چقدر و به چه مدت باید به نوزاد شیر داده شود؟
شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

در دوران درمان زردی، چقدر و به چه مدت باید به نوزاد شیر داده شود؟

 

میزان و مدت زمان شیردهی به نوزاد در هنگام درمان زردی به عوامل مختلفی مانند جنسیت، سن، وزن و تمایل نوزاد به شیر خوردن بستگی دارد. به طور کلی، نوزاد باید چه مقدار و برای چند دقیقه شیر بخورد و آیا استفاده از شیر خشک در این زمان جایز است؟

 

شیر مادر، اصلی‌ترین منبع تغذیه و رشد نوزاد است و در اکثر موارد، تغذیه از شیر مادر توصیه می‌شود. با این حال، در مواقع خاص، استفاده از شیر خشک نیز مجاز است. معمولاً نوزادان بین 20 تا 45 دقیقه را به خوردن شیر اختصاص می‌دهند. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، معمولاً طی 20 دقیقه مک زدن صحیح، سینه مادر خالی می‌شود. با این حال، به دلیل عواملی مانند خواب‌آلودگی یا بی‌میلی نوزاد به شیر، این زمان ممکن است بیشتر شود.

 

اگر نوزاد از شیشه شیر استفاده کند، نیز باید تلاش کرد تا شرایط تغذیه نزدیک به الگوی طبیعی شیر مادر حفظ شود. به این ترتیب، نوزاد می‌تواند با شرایطی مشابه به شیر مادر تغذیه کند و نیازهای غذایی خود را تأمین نماید.

 

 نکات قابل توجه در مراقبت از نوزاد در هنگام درمان زردی
شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

 نکات قابل توجه در مراقبت از نوزاد در هنگام درمان زردی

 

اگر نوزاد دلبندتان در حین قرارگیری در دستگاه فتوتراپی گریه می‌کند یا به نظر بی‌قرار می‌آید، دلایل متعددی ممکن است وجود داشته باشد. یکی از علت‌های احتمالی، عدم راحتی نوزاد در جایگاه دستگاه است، یا شاید فاصله او از نور دستگاه مناسب نباشد.

 

 تا کی باید به نوزاد هر دو ساعت شیر داد؟
شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

 تا کی باید به نوزاد هر دو ساعت شیر داد؟

 

مدت زمان مؤثر قرارگیری نوزاد در دستگاه فتوتراپی در یک روز می‌تواند تا 12 ساعت باشد. بهترین زمان برای شیردهی، فاصله‌های بین زمان‌های قرارگیری نوزاد در دستگاه است.

 

بسیاری از والدین ممکن است بر این باور باشند که قطع شیر مادر به درمان زردی نوزاد کمک می‌کند، اما در صورتی که زردی در حد طبیعی و بدون ریسک جدی باشد، قطع شیر مادر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. شیر مادر نه تنها منبع اصلی تغذیه نوزاد است بلکه مزایای آن بسیار بیشتر از معایب احتمالی آن است.

 

در تمام مدت درمان زردی نوزاد، به شایعات توجه نکنید و از منابع معتبر و پزشکان متخصص برای راهنمایی‌های صحیح بهره بگیرید تا از بروز هرگونه مشکل و ریسک اضافی برای نوزاد دلبندتان جلوگیری کنید.

 

 نکات کلیدی در تغذیه نوزاد مبتلا به زردی و نقش شیر آغوز
شیر دادن به نوزاد زیر دستگاه زردی

 نکات کلیدی در تغذیه نوزاد مبتلا به زردی و نقش شیر آغوز

 

شیردهی به نوزاد مبتلا به زردی نیازمند صبر و آگاهی است. درک شرایط ویژه نوزاد و توجه به جزئیات می‌تواند کمک بزرگی به روند درمان کند. برخی داروهای گیاهی، مانند ترنجبین و شیر خشت، می‌توانند با روند درمانی نوزاد سازگار بوده و حتی به تسریع بهبودی کمک کنند.

 

شیر آغوز، اولین شیری است که از سینه‌های مادر ترشح می‌شود و به دلیل خواص منحصربه‌فرد خود، به شدت توسط پزشکان توصیه می‌شود. این شیر غنی از پادتن‌های ایمنی و پروتئین است و به تقویت سیستم ایمنی نوزاد کمک می‌کند. برخلاف باورهای قدیمی که معتقد بودند شیر آغوز می‌تواند باعث زردی شود، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آغوز نه تنها مفید است بلکه به تقویت مقاومت نوزاد در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند.

 

ایران زردی، با تجربه فراوان در زمینه اجاره دستگاه‌های زردی، همواره تلاش کرده است تا فرآیند درمان زردی را برای نوزادان و خانواده‌هایشان ساده‌تر و مؤثرتر کند. اگر شما نیز تجربه‌ای از شیردهی نوزاد تحت درمان با دستگاه زردی دارید یا سوالی دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *