لوگو ایران زردی

09197981711

درمان خشکی پوست نوزاد با روش‌های ساده و موثر

درمان خشکی پوست نوزاد

درمان خشکی پوست نوزاد روش‌های متعدد و مطمئنی دارد که در این مطلب با آن‌ها آشنا خواهیم شد. خشکی در پوست نوزادان می‌تواند والدین را نگران کند و در زمان‌های مختلف این مشکل باعث ناراحتی در خود نوزاد خواهد شد. به دلیل حساسیت بالای پوست نوزادان، آن‌ها در معرض مستقیم مشکلات این چنینی قرار دارند و در ماه‌های اول باید دقت زیادی به این امر شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تمامی نکات مربوط به این مشکل آشنا کنیم و روش‌های درمانی آن را نیز در اختیارتان قرار دهیم.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

تماس و مشاوره رایگان

خشکی پوست نوزاد Dry skin in babies and children چیست؟

خشکی پوست نوزاد Dry skin in babies and children چیست؟

بسیاری از افراد حتی بزرگسالان نیز ممکن است به خشکی پوست دچار شوند که در نوزادان هم در ماه‌های اول تولد این عارضه مشاهده می‌شود. مشکل اصلی آن جا است که رطوبت کافی به پوست ناحیه مورد نظر نمی‌رسد و این باعث بروز خشکی در پوست نوزاد خواهد شد. دقت در این امر حائز اهمیت است که عوامل بیرونی نیز در نهایت می‌توانند خشکی در پوست نوزادان را به وجود آورند که از آن جمله می‌توان به آلودگی و گرد و غبارهای زیاد موجود در هوا اشاره کرد.

  • همچنین، فصل زمستان فصلی است که در آن سردی هوا بیشتر می‌شود و این موضوع روی رطوبت رسانی طبیعی پوست تاثیر خواهد گذاشت. اگر در این فصل دقت زیادی به رطوبت رسانی پوست نشود و نوزاد در معرض عوامل آلودگی یا گرد و غبار قرار داشته باشد، احتمال بروز خشکی در پوست نوزادان بالا است.

علل خشکی پوست نوزاد

علل خشکی پوست نوزاد

بعضی از علت‌ها را در بخش قبلی بیان کردیم که با کمی دقت در آن‌ها می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. بهتر است بدانید در روزها و ماه‌های اول تولد نوزاد دوران حساسی را پشت سر می‌گذارد و باید دقت بالایی به سلامت او شود. نکته مهمی که در این دوران اهمیت بالایی دارد، توجه به استحمام او است.

استحمام زیاد و غیر اصولی از جمله مواردی است که باعث حساسیت پوستی خواهد شد و در نهایت می‌تواند خشکی و ترک خوردگی پوست را به دنبال داشته باشد. استفاده از مواد شوینده و بهداشتی غیراستاندارد و غیرمتناسب با پوست نوزاد، دیگر نکته‌ای است که روی بروز مشکلات این چنینی در نوزادان تاثیر دارد.

از دیگر عوامل موثر که به صورت مستقیم روی خشک شدن یا ترک خوردگی پوست نوزادان یا بزرگسالان اثر دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض هوای گرم
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض هوای خشک

علائم خشکی پوست نوزاد

علائم خشکی پوست نوزاد

پوستی که خشک و حساس شده است، از روی ظاهر آن قابل تشخیص است. در این شرایط، مادر و پدر باید سریعا به فکر راه درمان خشکی پوست نوزاد باشند تا از آسیب بیشتر به پوست جلوگیری شود. از دیگر علائم باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش پوستی
  • سفت شدن پوست
  • تغییر رنگ محل مورد نظر به قرمز و متورم شدن

درمان خشکی پوست نوزاد

درمان خشکی پوست نوزاد

درمان خشکی در پوست نوزاد با روش‌های متعددی امکان پذیر است که در این مورد می‌توانید از درمان‌های خانگی نیز استفاده کنید. خشکی پوست در بزرگسالان نیز می‌تواند یک مشکل شایع باشد و با استفاده از مرطوب کننده‌های طبیعی تا حدود زیادی امکان جلوگیری از این مشکل وجود دارد.

  • اگر مشکل تشدید شده است و در محل مورد نظر التهاب بالایی را مشاهده می‌کنید، بهتر است در سریعترین زمان ممکن به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کنید تا روش درمانی مورد نظر در اختیارتان قرار بگیرد.

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده

استفاده مرتب از مرطوب کننده‌ها از جمله روش‌های تاثیرگذار برای درمان خشکی پوست نوزاد است. شما می‌توانید از مرطوب کننده‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنید و استفاده یک یا دو مرتبه از آن‌ها در روز مشکلی را برای نوزاد به وجود نخواهد آورد. دقت داشته باشید که امکان مکیدن دست و پا توسط نوزاد وجود دارد پس بعد از استفاده از مرطوب کننده در ناحیه مورد نظر روی او نظارت داشته باشید.

امروزه محصولات متنوعی در دسته مرطوب کننده‌ها تولید و روانه بازار شده است. پس در زمان مراجعه به داروخانه می‌توانید مرطوب کننده اختصاصی برای نوزادان را تهیه کنید. در این صورت، با خیال راحت می‌توانید از نبود عوارض جانبی پس از استفاده از مرطوب کننده اطمینان حاصل کنید.

تماس و مشاوره رایگان

استفاده از دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور در زندگی‌های امروزی اکیدا توصیه می‌شود. این دستگاه وظیفه تولید رطوبت و بخار را برای محیط دارد تا از خشکی هوا تا حدود زیادی جلوگیری شود. مزیت استفاده از این نوع دستگاه‌ها در منزل این است که بزرگسالان نیز از مشکلات این چنینی خلاصی پیدا خواهند کرد و می‌توانند در آینده خشکی پوست خود را برطرف کنند.

با ایجاد رطوبت در محیط، پوست نوزادان کمتر حساس خواهد شد و در آینده نیز می‌توان با این روش به ترمیم بهتر پوست و بازسازی آن کمک زیادی کرد.

 

از وازلین استفاده کنید

از وازلین استفاده کنید

وازلین را می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید و از آن برای درمان خشکی پوست نوزاد استفاده کنید. این ترکیب از قدیم الایام به عنوان یکی از راه های مطمئن درمان خشکی پوست نوزاد شناخته شده است و امروزه نیز روشی خوب برای این کار است. باید به این نکته دقت داشته باشید که میزان استفاده از این ترکیب نباید بیش از حد باشد. استفاده یک یا دو بار در روز مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

 

از لوسیون غافل نشوید

از لوسیون غافل نشوید

لوسیون‌ها به صورت اختصاصی برای ارائه خواص مرطوب کنندگی تولید می‌شوند و در تنوع بالایی می‌توانید این مدل محصولات را در بازار تهیه کنید. مزیت مهم محصولات این چنینی امکان استفاده مداوم از آن است و بدون مشکل می‌توانید از آن چند بار در روز استفاده کنید. اگر هدف شما رسیدن به پوستی باطراوت و سرزنده است، می‌توانید با بررسی ویژگی‌های لوسیون‌ها گزینه مناسب و متناسب با پوست نوزاد را انتخاب کرده و در محل مورد نظر از آن استفاده کنید.

بانداژهای مخصوص

در شرایطی که خشکی پوست در نوزاد تشدید شده است، امکان استفاده از بانداژ مخصوص وجود دارد. استفاده از این محصولات بدون نسخه پزشک امکان پذیر است و به کار بردن آن نیز مشکلی را برای پوست نوزاد به وجود نخواهد آورد. با مراجعه به یک مرکز داروخانه می‌توانید بدون نسخه بانداژهای مایعی که برای کودکان ساخته شده است را تهیه کرده و از آن استفاده کنید.

 

توجه به نکات استحمام

توجه به نکات استحمام

والدین در روزها و ماه‌های اولیه باید دقت بالایی به استحمام نوزاد داشته باشند و شرایط مختلف برای استحمام بدون مشکل را در نظر بگیرند. استحمام مکرر مطمئنا باعث بروز آسیب‌هایی در پوست نوزاد خواهد شد و این موضوع می‌‌تواند حساسیت‌های پوستی را نیز برای او به دنبال داشته باشد. مشکل زمانی بیشتر خواهد شد که استحمام نوزاد با آب زیادگرم یا زیادسرد انجام شود که در این صورت احتمال بروز خشکی پوست در نوزادان خارج از انتظار نیست.

دقت در مواد شوینده مورد استفاده در زمان استحمام نوزاد از نکات مهم بعدی است. بسیاری از مواد شوینده در بازار وجود دارند که مناسب پوست نوزاد نیستند و حتی استفاده از آن روی پوست بزرگسالان نیز باعث بروز خشکی و ترک خوردگی خواهد شد. بنابراین، در دستور استفاده و راهنمای محصولات دقت کنید تا استفاده از آن باعث التهابات پوستی در ناحیه مورد نظر نشود.

  • همچنین، نکته مهم در زمان استحمام نوزاد استفاده از لیف‌های مخصوص و نرم برای این کار است. مطمئنا، استفاده از یک لیف خشک و سفت آسیب‌هایی را روی پوست نوزاد شما به وجود خواهد آورد و در زمان‌های آینده نیز می‌تواند باعث قرمزی پوست یا پوسته پوسته شدن آن شود. پزشکان توصیه می‌کنند زمان حمام کردن نوزاد بیش از 10 دقیقه طول نکشد و تا حد امکان بین استحمام‌ها چند روز فاصله باعث آرام شدن و استراحت پوست خواهد شد.
تماس و مشاوره رایگان

جلوگیری از خشک شدن پوست نوزاد

جلوگیری از خشک شدن پوست نوزاد

با دقت در نکاتی که در بخش‌های قبل به آن اشاره شد، تا حدود زیادی می‌توان درمان خشکی پوست نوزاد را انجام داد. دقت داشته باشید که در مورد بیماری‌ها بهترین روش توجه به راه‌های پیشگیری است که در مورد خشکی پوست نیز می‌توان این روش‌ها را در نظر داشت.

  • مرطوب کننده‌ها: برای درمان خشکی پوست نوزاد و جلوگیری از آن می‌توانید از مرطوب کننده‌های تایید شده گیاهی یا شرکتی استفاده کنید. در زمان استفاده از این محصولات به میزان آن و دفعات استفاده در روز دقت زیادی داشته باشید.
  • محصولات شیمیایی: استفاده از محصولاتی که ترکیبات شیمیایی خطرناکی دارند باعث بروز مشکل خواهد شد. برای مثال، الکل یکی از ترکیباتی است که در این محصولات غیراستاندارد استفاده می‌شود و باعث ایجاد خشکی در پوست خواهد شد.
  • تنظیم دمای محیط: شما برای درمان خشکی پوست نوزاد و پیشگیری از آن می‌توانید از یک دماسنج و تنظیم کننده دمای خودکار در محیط استفاده کنید. دمای بهینه محیط بهتر است روی 20 تا 25 درجه ثابت باشد تا دمای بیش از حد یا دمای پایین باعث تشدید مشکل نشود.

چه زمانی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنیم؟

اگر روشی برای درمان خشکی پوست نوزاد پیدا نمی‌کنید و مشکل بیش از چند روز ادامه پیدا کرده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این مشکل پوستی زمانی به نگرانی تبدیل می‌شود که قرمزی یا ترک خوردگی در ناحیه پوستی مشاهده کنید و التهاب پوست در آن به وضوح دیده شود.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *