لوگو ایران زردی

09197981711

خون در ادرار کودکان و نوزادان نشانه چیست؟

خون در ادرار کودکان و نوزادان

مشاهده خون در ادرار کودکان و نوزادان مطمئنا باعث نگرانی والدین خواهد شد که در اسرع وقت باید به فکر چاره برای این مشکل بود. این خون در ادرار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و نشانگر یک بیماری نهفته در بدن کودک یا نوزاد باشد. بنابراین، بهترین کار این است که در صورت مشاهده این مشکل سریعا به یک بخش درمانی مراجعه کنید تا پس از مشخص شدن منشا خون در ادرار نوزادان و کودکان، روش درمانی بهینه برای آن پیش گرفته شود.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه درمان بیماری‌های کودکان و نوزادان است. در صورتی که نیاز به دستگاه‌های زردی نوزاد داشته باشید، هم اکنون می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان ما تماس بگیرید.

علت وجود خون در ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان

علت وجود خون در ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان

علل مختلفی برای خون در ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان وجود دارد. بهتر است به این موضوع نیز اشاره کنیم که این مشکل معمولا جدی نیست و با دقت در بعضی از نکات به زودی برطرف خواهد شد. در صورتی که بخواهیم دلیل وجود خون در مدفوع یا ادرار را مشخص کنیم، نیاز است تا فاکتورهای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرند. برای مثال، سن، تعداد دفعات مشاهده خون و بیماری‌های زمینه‌ای از نکات مهمی هستند که در زمان بررسی مشکل باید در نظر گرفته شوند.

 

خون در ادرار کودکان و نوزادان نشانه چیست؟

خون در ادرار کودکان و نوزادان نشانه چیست؟

به خون در ادرار هماچوری گفته می‌شود که در زبان انگلیسی با اصطلاح Hematuria شناخته می‌شود. این مشکل بین نوزادان و کودکان یک مشکل رایج است و شاید میزان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

در حالت کلی، دو نوع هماچوری وجود دارد که بر اساس درجه و میزان خون موجود دسته بندی خواهد شد:

  • هماچوری میکروسکوپی: هماچوری میکروسکوپی زمانی به وجود می‌آید که خون بسیار کم است و تنها می‌توان میزان آن را زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. برای تشخیص این نوع از هماچوری تنها راه آزمایش ادرار است و با چشم نمی‌توان وجود خون را در این شرایط تشخیص داد.
  • هماچوری ناخالص: در شرایط هماچوری ناخالص خون به میزانی است که با چشم نیز می‌توان هماچوری را تشخیص داد. در این حالت، مطمئنا تغییر رنگ ادرار را به چشم مشاهده می‌کنید.

علت ورود خون به ادرار

علت ورود خون به ادرار

چند بخش از بدن وجود دارند که ممکن است در ورود خون به ادرار نقش داشته باشند. از مهم‌ترین ارگان‌های بدن می‌توان کلیه‌ها را بیان کرد که بروز مشکل برای آن می‌تواند باعث هماچوری شود. در کنار این موضوع، حالب‌ها نیز که وظیفه انتقال ادرار موجود در کلیه‌ها به مثانه را برعهده دارند، ممکن است باعث ورود خون به ادرار شوند.

مثانه فرد ارگان بعدی در بدن است که وجود مشکل برای آن می‌تواند در ورود خون به ادرار نقش داشته باشد. همچنین، مجرای ادرار محلی است که ادرار ذخیره شده را از بدن خارج می‌کند و در شرایط مختلف احتمال هماچوری با بروز مشکل برای آن دور از انتظار نیست.

 

علت دیده شدن خون در ادرار نوزاد

علت دیده شدن خون در ادرار نوزاد

علت‌های مختلفی برای هماچوری نوزاد و کودک وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن سنگ کلیه یا مثانه باشد. همچنین، بیماری‌های خانوادگی از جمله سندروم آلپورت و بیماری کلیه پلی کیستیک نیز از عواملی هستند که روی ورود خون به ادرار تاثیرگذار هستند.

در صورتی که فرد در چند وقت گذشته مقادیر بالایی از کلسیم و مواد معدنی مصرف کرده باشد، این عوامل موجود در ادرار می‌توانند باعث بروز خون ریزی در نواحی 4 گانه کلیه، حالب‌ها، مجاری و مثانه شوند. آسیب به کلیه‌ها و مجاری ادراری از دیگر عواملی است که می‌تواند باعث وجود خون در ادرار کودکان و نوزادان شود. از دیگر عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری‌های التهابی کلیه
  • مصرف بعضی از داروها بدون نسخه پزشک
  • ورزش شدید و آسیب به نواحی اشاره شده
  • بیماری سرطان یا وجود لخته خونی

علائم خون در ادرار کودکان و نوزادان

علائم خون در ادرار کودکان و نوزادان

علامت خاصی در مورد خون در ادرار کودکان وجود ندارد و نمی‌توان آن را بدون تجویز آزمایش ادرار مشخص کرد. با آزمایش ادرار در زمانی کوتاه امکان تشخیص این مشکل وجود دارد و بهترین روش همین است.

البته، در شرایطی که میزان خون در ادرار بیش از حد باشد، رنگ ادرار تغییر خواهد کرد که در این صورت به راحتی می‌توان وجود بیماری را تشخیص داد.

در موارد نادر، امکان وجود یک بیماری و عفونت در بدن وجود دارد که خود را به صورت ادرار خونی نشان خواهد داد. در این صورت، احتمالا خون در ادرار کودک یا نوزاد به همراه بعضی از علائم مانند درد خود را نشان خواهد داد.

 

تشخیص هماچوری

تشخیص هماچوری

بررسی فعالیت‌های اخیر توسط پزشک متخصص نکته‌ای مهم است تا بتوان نوع بیماری و منشا آن را تعیین کرد. پزشک پس از بررسی علائم ظاهری و سوابق دیگر، احتمالا آزمایش‌هایی را تجویز خواهد کرد تا با مشاهده آن تمامی موارد را سبک و سنگین کند. در بعضی از موارد احتمالا نیاز است تا آزمایش‌های دیگری نیز تجویز شود که از آن جمله می‌توان به آزمایش خون و کشت ادرار اشاره کرد.

همچنین، سونوگرافی کلیه نیز در شرایطی انجام خواهد شد که پزشک مشکوک به سنگ کلیه یا سایر مشکلات کلیه است. در موارد بعدی، احتمال تجویز ام آر آی و سی تی اسکن نیز خارج از انتظار نیست.

در مواردی که کودک یا نوزاد دچار دفع مزمن خون در ادرار است، پزشک اطفال احتمالا شما را به یک پزشک متخصص نفرولوژی ارجاع خواهد داد تا تمامی علائم به صورت دقیق و بی نقص مورد بررسی قرار بگیرند.

 

درمان ادرار خونی

درمان ادرار خونی

برای درمان خون در ادرار کودکان و نوزادان نکته مهم تشخیص صحیح بیماری است. پس از آن، روش درمانی در سریعترین زمان ممکن پیش گرفته خواهد شد. البته، بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که در اکثر موارد نیاز به درمان وجود ندارد و مشکل با کمی صبر و حوصله رفع خواهد شد.

در مواردی که خون در ادرار نوزادان یا کودکان به دلیل یک بیماری است، نیاز است تا منشا بیماری شناسایی شده و روش درمان برای آن شروع شود.

 

خون در مدفوع بچه‌ها نشانه چیست؟

خون در مدفوع بچه‌ها نشانه چیست؟

خون در مدفوع نیز ممکن است برای کودک یا نوزاد به وجود آید که دلایل مختلفی دارد. این مشکل خود را به صورت ذرات ریز خون در مدفوع نشان خواهد داد یا شاید به صورت تغییر رنگ مدفوع مشاهده شود.

انواع خون‌ریزی از مدفوع

خون ریزی در مدفوع به دو نوع کلی تقسیم بندی می‌شود که مربوط به دستگاه گوارش فوقانی یا دستگاه گوارشی تحتانی است. دستگاه گوارش فوقانی شامل معده و روده کوچک و دستگاه گوارشی تحتانی شامل کولون، رکتوم و مقعد است.

علت وجود خون در مدفوع نوزاد

یکی از علت‌های اصلی خون در مدفوع شقاق مقعدی است که در آن پارگی کوچکی در مقعد به وجود می‌آید. این مشکل ممکن است به دلیل عبور توده بزرگ مدفوع سفت از ناحیه مقعد به وجود آید.

دیگر دلایل خون در مدفوع نوزاد اسهال باکتریایی و سندروم روده تحریک پذیر است که به عنوان عفونت‌های باکتریایی و التهابی خود را نشان می‌دهند.

خون مخفی در مدفوع نشانه چیست؟

خون مخفی در مدفوع نشانه چیست؟

خون مخفی در مدفوع می‌تواند به صورت لخته‌های سیاه در مدفوع مشاهده شود. البته، دقت داشته باشید که هر رنگ قرمزی در مدفوع نشانه خون نیست و ممکن است بعضی از غذاها که به رنگ قرمز هستند، روی تغییر رنگ مدفوع تاثیر بگذارند.

شقاق یا پارگی مقعد

شقاق مقعد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند باعث بروز خون در مدفوع شود. این خون به رنگ قرمز روشن است و با گذشت چند روز احتمال برطرف شدن آن وجود دارد. با این حال، در صورتی که مشکل برطرف نشد، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در مورد نگرانی‌ها و بیماری‌های مرتبط با کودکان و نوزادان می‌توانید به پزشک اطفال مراجعه کنید. در صورتی که مشکل تشدید شده است و در ادرار یا مدفوع فرد خون زیادی دیده می‌شود، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا مشکل به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. وجود دردهای زیاد در ناحیه شکم یا درد در هنگام دفع و ادرار از جمله نشانه‌هایی است که مشخص می‌کند در سریعترین زمان ممکن باید به یک بخش درمانی مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *