لوگو ایران زردی

09197981711

برفک دهان نوزاد چیست؟ تشخیص و درمان برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد به مشکلی گفته می‌شود که در آن عفونت قارچی در دهان یا روی زبان مشاهده می‌شود. در بسیاری از موارد این مشکل به دلیل یک بیماری دیگر است و در واقع، این بیماری خود را به صورت برفک دهان در نوزادان نشان خواهد داد. شاید جالب باشد تا بدانید این برفک به صورت طبیعی روی زبان افراد وجود دارد اما مقدار آن بسیار کم است. در صورتی باید نگران شد که برفک دهان نوزادان بیش از حد باشد که در این صورت معاینه پزشک بهترین راه حل است.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • در این مطلب از وب سایت کرج‌بیبی قصد داریم تا شما را با تمامی نکات پیرامون برفک دهان نوزادان آشنا کنیم تا به صورت بهتری در زمان بروز، آن را برطرف کنید.
تماس و مشاوره رایگان

برفک دهان نوزاد چیست و تا چه حد خطرناک است؟

برفک دهان نوزاد چیست و تا چه حد خطرناک است؟

در همین ابتدای امر باید به این نکته اشاره کنیم که برفک دهان خطر زیادی ندارد. برفک دهان عفونت مخمری است که در بخش دهان و زبان نوزادان ممکن است به وجود آید و امکان بروز آن در لب‌ها و گلو نیز وجود دارد. به طور طبیعی این عفونت‌های مخمری توسط سیستم گوارش بدن تجزیه خواهند شد اما در صورتی که اندازه آن بیش از حد باشد، امکان ناراحت شدن نوزاد شما وجود دارد.

بنابراین بهتر است روش‌های برطرف کردن یا حتی کم کردن برفک دهان در نوزادان را بیاموزید تا در شرایط بهتری بتوانید آن را کنترل یا برطرف کنید. بهتر است بدانید بهترین راه حل در صورت برفک دهان زیاد مشورت با یک پزشک متخصص است که راه‌های درمانی دارویی را در اختیارتان قرار خواهد داد تا به سرعت از این مشکل خلاصی پیدا کنید.

 

برفک دهان نوزاد به چه علت ایجاد می‌شود؟

برفک دهان نوزاد به چه علت ایجاد می‌شود؟

برفک دهان در نوزاد یکی از مشکلات شایع است که معمولا در روزها و ماه‌های ابتدایی تولد ممکن است برای فرد به وجود آید. مشکل اصلی آن جایی است که تعادل بدن نوزاد به دلایلی به هم می‌خورد و این نبود تعادل در بدن باعث بروز مشکلاتی مانند عفونت قارچی در دهان می‌شود. بهتر است این موضوع را نیز بدانید که با مصرف آنتی بیوتیک به دلایل مختلف، امکان به وجود آمدن برفک وجود دارد. این آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های مفید بدن را از بین ببرند و در نهایت مشکل برفک دهان در نوزادان را تشدید کنند.

  • بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که این مشکل تنها در نوزادان تازه متولد شده مشاهده نمی‌شود و امکان این وجود دارد که در کودکان چند ساله نیز به دلیل مصرف آنتی بیوتیک به وجود آید.

تشخیص برفک دهان نوزاد

تشخیص برفک دهان نوزاد

بهترین روش برای تشخیص برفک دهان در نوزادان مشاهده بصری روی زبان آن‌ها است. در صورتی که روی زبان نوزاد خود لکه‌های سفید یا زرد مشاهده می‌کنید که میزان آن‌ها نیز بیش از حد است، این نشانه‌ای است که مشخص می‌کند برفک دهان در او وجود دارد. البته، این لکه‌ها ممکن است روی دیواره دهان و جاهای دیگر نیز وجود داشته باشند که رنگ آن‌ها در بسیاری از موارد خاکستری مایل به سفید است.

بهتر است این نکته را نیز بدانید که لکه‌های ناشی از عفونت قارچی بسیار شبیه به شیر هستند اما با یک روش سریع می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. در صورتی که این لکه‌ها به راحتی پاک نمی‌شوند، می‌توانید به این نتیجه برسید که عفونت قارچی باعث بروز آن‌ها در دهان و روی زبان شده است.

بهترین کار زمانی که این مشکل را در نوزاد خود مشاهده می‌کنید مراجعه به یک مرکز درمانی است تا دقیقا عامل بروز مشکل شناسایی شده و بر اساس آن روش درمانی پیش گرفته شود. دقت به این موضوع حائز اهمیت است که امکان انتقال این عفونت به مادر در زمان شیر خوردن نوزاد وجود دارد. نوزاد در زمان شیر خوردن می‌تواند این عفونت قارچی را به سینه مادر انتقال دهد و پس از آن روی سینه مادر نیز لکه‌های این چنینی مشاهده خواهد شد. از جمله مشکلات این موضوع ایجاد دردهای خفیف در این نواحی و حساس شدن بیش از حد آن است.

در کنار مشاهده لکه‌های سفید، علائم دیگری نیز وجود دارد که با دیدن آن می‌توانید به وجود عفونت قارچی در دهان و زبان نوزاد تردید کنید:

  • زخم شدن دهان
  • مشکل در شیر خوردن
  • خونریزی در لثه‌ها
  • ترک خوردن گوشه لب‌ها
  • افزایش آسیب پذیری پوستی در دهان

برفک دهان نوزاد درد دارد؟

برفک دهان نوزاد درد دارد؟

برفک دهان در نوزادان درد خاصی ندارد اما در صورتی که درمان برای آن در پیش گرفته نشود، امکان بروز مشکلات دیگر وجود دارد. برای مثال، امکان این وجود دارد که پوست دهان و جداره‌های آن آسیب پذیر شوند یا حتی کناره لب‌ها ترک خوردگی پیدا کنند. تمامی این مشکلات در نهایت می‌توانند باعث بروز درد شوند.

از آن جایی که نوزادان چند روزه یا چند ماهه حساس هستند، در نهایت این مشکل باعث بروز نا آرامی و بی قراری آن‌ها خواهد شد. برفک دهان و زبان نوزاد یک مشکل ساده است و در صورت اقدام به موقع به راحتی می‌توان آن را درمان کرد. بنابراین، بهتر است در صورت مشاهده این مشکل سریع اقدام کنید تا در آینده نوزاد شما با مشکل کلافگی و بی قراری روبرو نشود.

 

آیا راهی برای پیشگیری و جلوگیری از برفک دهان نوزاد وجود دارد؟

آیا راهی برای پیشگیری و جلوگیری از برفک دهان نوزاد وجود دارد؟

به احتمال زیاد با خواندن بخش‌های قبلی به دنبال روش‌هایی هستید که بتوانید از برفک دهان در نوزاد جلوگیری کنید. بهتر است بدانید تمامی افراد به خصوص بزرگسالان ممکن است به این مشکل مبتلا شوند و در صورت مشاهده آن زیاد جای نگرانی وجود ندارد. به طور طبیعی و با بروز یک عدم تعادل در بدن این مشکل به وجود می‌آید اما در صورت توجه داشتن به نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، تا حدود زیادی می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید:

  • دقت در مصرف آنتی بیوتیک‌ها: مصرف آنتی بیوتیک در کودک و نوزاد یکی از عوامل ایجاد عفونت قارچی است و به هیچ عنوان نباید مصرف این داروها به صورت خودسر باشد. در کنار سایر عوارض جانبی احتمالی، آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند مشکلاتی مانند برفک دهان نوزاد را به همراه داشته باشند.
  • درمان عفونت واژن: در صورتی که مادر در زمان بارداری به عفونت واژن مبتلا شود، در اولین فرصت باید این مشکل با مراجعه به پزشک برطرف شود. این به دلیل امکان انتقال عفونت به نوزاد در زمان زایمان است که در نهایت مشکلاتی مانند عفونت قارچی را در نوزاد به وجود خواهد آورد.
  • توجه به علائم درد: علائم درد در نوزاد و مادر به وجود خواهند آمد اما این علائم خفیف هستند. برای مثال، زمانی که به دلیل یک ترک خوردگی لب‌ها یا آسیب دیدگی دیواره دهان در نوزاد احساس درد به وجود می‌آید. از دیگر علائم مهم که به دلیل عفونت قارچی است، درد در نوک سینه مادر است که در صورت مشاهده بهتر است اقدامات درمانی انجام شود.
  • دقت در بهداشت: نکته مهم برای پیشگیری از برفک دهان نوزادان توجه به بهداشت و شستشو است. در صورتی که از شیشه شیر استفاده می‌کنید، باید پس از خوردن شیر نوزاد، آن را کامل بشویید تا عوامل قارچی از بین بروند. همچنین، شستن و خشک کردن سینه‌ها و دقت در نظافت لباس‌های زیر پس از شیر خوردن نوزاد از مهم‌ترین نکاتی است که برای پیشگیری از این مشکل می‌توانید در نظر داشته باشید.
تماس و مشاوره رایگان

درمان برفک دهان نوزاد

درمان برفک دهان نوزاد

با انجام اقدامات پیشگیری تا حدود زیادی از این مشکل جلوگیری خواهد شد. با این حال، در صورت مشاهده تشدید مشکل می‌توانید به یک پزشک مراجعه کنید تا داروی مورد نظر را در اختیار شما قرار دهد. معمولا در این مواقع داروهایی مانند قطره و ژل در اختیار نوزاد قرار می‌گیرد.

 

درمان خانگی برفک دهان نوزاد

درمان خانگی برفک دهان نوزاد

در بسیاری از موارد استفاده از درمان خانگی برای برفک دهان نوزادان توصیه نمی‌شود. با این حال، بعضی از درمان‌ها وجود دارد که استفاده از آن می‌تواند در برطرف کردن برفک دهان اثر مثبت داشته باشد. برای نمونه، استفاده از گریپ فروت و روغن نارگیل می‌تواند در این مورد تاثیر داشته باشد.

 

درمان برفک دهان نوزاد با فلوس

درمان برفک دهان نوزاد با فلوس

استفاده از فلوس یکی از روش‌هایی است که طب سنتی ایرانی پیشنهاد می‌دهد و آن را می‌توان در دسته درمان‌های گیاهی قرار داد. فلوس می‌تواند مشکل برفک دهان در نوزاد را برطرف کند و در صورت وجود سایر مشکلات گوارشی از تشدید آن نیز جلوگیری کند. قبل از استفاده از فلوس بهتر است در مورد روش تهیه ترکیب آن و مقدار استفاده اطلاعات کاملی را به دست آورید تا مشکلی در آینده به وجود نیاید.

 

داروی برفک دهان نوزاد

داروی برفک دهان نوزاد

توصیه اکید این است که قبل از مصرف داروهای درمانی برای این کار به بخش درمانی مراجعه کنید. یک پزشک باتجربه روش مناسبی را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید بدون هیچ عوارض جانبی برفک دهان نوزاد خود را درمان کنید. در این مورد، داروی نیستاتین یا قطره برای برفک دهان نوزادان گزینه مناسبی برای درمان است.

 

جمع بندی

جمع بندی

در این مقاله از وب سایت کرج‌بیبی سعی کردیم تا شما را با تمامی نکات مربوط به برفک دهان نوزاد و روش‌های درمان آن آشنا کنیم. در صورتی که برفک دهان و زبان نوزاد شما کم است، در بیشتر موارد نباید نگران موضوع باشید. در غیر این صورت، می‌توانید اقدامات بیان شده در بخش‌های قبل را پیش بگیرید تا مشکل به کلی برطرف شود.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *