لوگو ایران زردی

09197981711

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته باشد و بهتر است در این دوران مراقبت‌های زیادی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی انجام شود. ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در زبان انگلیسی با نام Multiple Sclerosis شناخته می‌شود. در این بیماری، فرد دچار خستگی بیش از حد نرمال است و در حفظ تعادل نیز ناتوان خواهد بود. بیماری ام اس در دوران بارداری مشکلی است که افراد مبتلا به آن را نگران خواهد کرد اما در صورت در نظر گرفتن بعضی از نکات مشکلی برای بارداری و شیردهی به وجود نخواهد آمد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تمامی نکات این مشکل آشنا کنیم تا اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آورید.

  • مجموعه کرج‌بیبی با تجربه سال‌ها خدمات درمانی در حوزه کودکان و نوزادان، مدرن‌‌ترین دستگاه‌ها را برای رفع مشکلات و بیماری‌های نوزادان و کودکان عرضه کرده است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، هم اکنون می‌توانید با متخصصان ما تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

امکان بارداری برای زنان مبتلا به ام اس

بیماری ام اس در حالت کلی مشکلی برای بارداری به وجود نمی‌آورد و مانعی نیز برای مادرانی که مبتلا به این بیماری هستند وجود ندارد. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از خطرات احتمالی ابتدا با یک پزشک متخصص ام اس و پزشک زنان و زایمان مشورت کنید. با این کار، با خیال راحت از نبود مشکل می‌توانید روند بارداری را طی کرده و صاحب فرزند شوید.

شاید در بعضی از موارد نیاز باشد داروی ام اس قطع شود. این در صورتی است که قطع دارو مشکلی برای مادر به وجود نخواهد آورد و مانع پزشکی نیز برای آن وجود ندارد. بهتر است به این موضوع نیز اشاره کنیم که با قطع شدن دارو امکان این وجود دارد که بعضی از علائم همچنان در فرد وجود داشته باشند. از جمله این علائم نبود تعادل مناسب و وجود کمر درد است.

شاید وجود بیماری ام اس در بارداری مشکلات و سختی‌هایی را برای مادر به وجود آورد که از آن جمله خستگی و ضعف است. با این حال، پزشک متخصص روش‌های پیشگیری از این خستگی را در اختیار شما قرار خواهد داد تا در صورت بروز مشکل به راحتی با این موارد مقابله کنید.

علائم بیماری ام اس در بارداری

از جمله شایع‌ترین علائم ام اس می‌توان به خستگی بدن و ضعف اشاره کرد که در دوران بارداری نیز به صورت مشهود است. در موارد دیگر، نبود قدرت تمرکز نیز از جمله نشانه‌هایی است که با ام اس مشخص خواهند شد. در دوران بارداری، تغییر ناگهانی روحیه شخص بیمار نیز ممکن است بروز پیدا کند.

بهترین کار برای کنترل و مدیریت این علائم مشورت با یک پزشک است تا روند بارداری به صورت نظارت شده پیش برود. دلیل این امر، امکان تاثیر داروهایی است که ممکن است مادران آن‌ها را مصرف کنند.

آیا قرص آلومینیوم ام جی اس اثر منفی در بارداری بیماران مبتلا به ام اس دارد؟

مصرف تمامی داروها و آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک انجام شود. درست است که عوارض زیادی برای قرص یا شربت ام جی اس وجود ندارد، اما امکان تداخل دارویی آن با سایر داروها وجود دارد. این قرص برای کاهش اسید معده و جلوگیری از نفخ شکم توسط پزشک تجویز می‌شود و هدف از مصرف آن مقابله با سوزش سر دل و رفلاکس معده است.

این سوزش معده و رفلاکس مشکلی است که باعث ناراحتی زیاد مادران خواهد شد مخصوصا اگر در دوران بارداری به سر می‌برند. در بسیاری از موارد توصیه می‌شود برای درمان رفلاکس و کاهش اسید معده از داروهای گیاهی بدون ضرر استفاده شود. این داروها تاثیر بالایی روی این مشکلات دارند و در دوران بارداری نیز می‌توانند به عنوان درمان کمکی استفاده شوند.

با این حال، در صورتی که شدت مشکل بالا است، بهتر است ابتدا از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید و پس از آن امکان استفاده از قرص آلومینیوم یا شربت آن وجود خواهد داشت.

آیا بیماری ام اس در روند زایمان مشکلی ایجاد می‌کند؟

ام اس در بارداری تاثیر منفی ندارد و حتی در بسیاری از مواقع باعث کاهش روند بیماری خواهد شد. در اکثر موارد دیده شده است که ام اس با شروع بارداری کندتر می‌شود و بسیاری از عوارض آن از بین می‌رود. به همین دلیل است که مادران در زمان بارداری نشانه‌ها و علائم کمتری از این بیماری را مشاهده می‌کنند.

بنابراین، با نظارت یک پزشک امکان این وجود دارد تا بدون مشکل بتوان این دوران را به پایان رساند. بهتر است به این نکته اشاره کنیم که احتمالا زایمان طبیعی با سزارین در افراد مبتلا به ام اس جایگزین خواهد شد.

  • نکته مهم زمانی است که نوزاد به دنیا آمده است. در این دوران، امکان عود کردن بیماری ام اس وجود دارد که برای کنترل آن باید روش‌هایی پیش گرفته شوند. مصرف داروهای کنترل کننده ام اس یکی از راه حل‌ها برای جلوگیری از این مشکل هستند اما با شروع مصرف آن‌ها امکان آسیب رسیدن به نوزاد تازه متولد شده که از شیر مادر تغذیه می‌کند وجود دارد.

 

همه چیز در این مورد وابسته به تشخیص پزشک شما است و در صورت نبود مشکل امکان شروع دوباره داروهای ام اس وجود دارد.

احتمال انتقال بیماری ام اس از مادر باردار به فرزند

هر چند احتمال انتقال ام اس در بارداری کم است، اما همچنان توصیه می‌شود این احتمال کم نیز با نظارت پزشک کنترل شود. مادران بارداری که مبتلا به ام اس هستند، احتمال این را دارند که بیماری را به نوزاد منتقل کنند چرا که امکان وجود منشا ژنتیکی در ابتلا به این بیماری وجود دارد.

بر اساس تحقیقات، این بیماری باعث نقص نخواهد شد اما احتمال این که نوزاد با وزن پایین متولد شود، وجود خواهد داشت.

اثر داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی روی جنین

احتمال تاثیر داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی روی جنین وجود دارد. بنابراین، مصرف این داروها که برای افراد مبتلا به ام اس تجویز می‌شوند، باید کنترل شده باشند. به این معنی که برای جلوگیری از عوارض و مشکلات ناشی از این داروها روی جنین، بهترین کار این است که این نوع داروها با تشخیص پزشک مصرف شوند.

به عنوان مثال، داروی اینترفرون بتا یکی از داروهایی است که برای بیماری ام اس تجویز می‌شود که مصرف آن ممکن است باعث سقط جنین شود.

برای کنترل یا درمان بیماری ام اس باید چه کار کرد؟

برای کنترل ام اس و کمتر کردن عوارض آن بهترین روش سپردن کار به یک پزشک باتجربه است. پزشک شما دقیقا می‌داند که چه روش‌های درمانی برایتان بهترین جواب را ارائه خواهند داد.

در اکثر موارد توصیه می‌شود تا بیمار از مصرف سیگار یا مشروبات الکلی دوری کند. همچنین، ورزش کردن یکی از بهترین روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان عوارض شدید بیماری را کنترل و مدیریت کرد.

با این حال، درمان کامل بیماری با داروهایی است که جواب خود را در سال‌های قبل پس داده‌اند. نتایج هر یک از این داروها برای افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد که در اکثر موارد درمان‌های ترکیبی برای کنترل، مدیریت و رفع این بیماری پیش گرفته می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب شما را با عوارض ام اس در بارداری آشنا کردیم. این بیماری در صورت نظارت و مدیریت مشکلی را برای بارداری به وجود نخواهد آورد و بهتر است در تمامی مراحل بارداری از تخصص یک پزشک برای کنترل شرایط استفاده کنید.

سوالات متداول ام اس در بارداری

چرا بارداری در بهبود بیماری ام اس موثر است؟

  • دلیل کاهش اثرات ام اس در بارداری کاهش ترشحات مواد شیمیایی است که می‌توانند منجر به التهاب بیشتر شوند. ترشح این مواد در سه ماه دوم و سوم کاهش بالایی در بدن مادر دارد.

 

 آیا زنان مبتلا به ام اس می‌توانند هنگام زایمان طبیعی، بی‌حسی ایپدورال را دریافت کنند؟

  • بله. مشکلی از نظر دریافت مسکن‌ها در زمان زایمان برای مادران وجود ندارد.

آیا امکان شیردهی برای زنان مبتلا به ام اس وجود دارد؟

  • مشکلی از نظر شیردهی برای مادران به وجود نخواهد آمد مگر این که در زمان شیردهی عوارض شدیدی مشاهده شود. در این صورت، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه شود تا روش‌های مطمئن برای جلوگیری از مشکل در اختیار فرد قرار بگیرد.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *