لوگو ایران زردی

09197981711

علت ترشح چرک زرد گوش نوزاد چیست؟ علل+پیشگیری+درمان

چرک زرد گوش نوزاد

ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان یکی از مشکلاتی است که می‌تواند نگرانی‌های والدین را به همراه آورد. با این حال، این مشکل روش درمانی دارد که در این مطلب با تمامی آن‌ها آشنا خواهیم شد. بهتر است به این نکته اشاره کنیم که تشخیص سریع مشکل نقش مهمی در برطرف کردن آن دارد و بهتر است به محض مشاهده ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزاد به یک پزشک مراجعه کنید تا منشا بیماری مشخص شده و درمان شروع شود.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی با تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه درمان بیماری نوزادان و کودکان، خدمات متنوعی را فراهم کرده است. در صورتی که نیاز به دستگاه‌های مدرن و به روز دارید، هم اکنون می‌توانید با متخصصان و کارشناسان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید تا در این مورد شما را راهنمایی کنند.

ترشحات زرد رنگ گوش چیست؟

ترشحات زرد رنگ گوش چیست؟

ترشحات زرد رنگ گوش با نام واکس گوش نیز شناخته می‌شوند که دلیل آن سلول‌های مرده‌ای است که داخل گوش قرار دارد. بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که این ترشحات به صورت طبیعی داخل گوش هر انسانی وجود دارد و با دیدن مقداری از آن اصلا نباید نگران شوید.

در بسیاری از موارد، این ترشحات در مقابل عوامل بیرونی خطرناک مانند ذرات و حشرات محافظت می‌کنند و بدون وجود آن‌ها مشکلات بزرگی برای فرد به وجود خواهد آمد. این موضوع زمانی به مشکل تبدیل خواهد شد که اندازه این ترشحات بیش از اندازه باشد و یک بیماری باعث بروز این اضافه ترشحات شده باشد.

 

علت ترشح زرد گوش نوزاد چیست؟

علت ترشح زرد گوش نوزاد چیست؟

علت اصلی ترشحات زرد رنگ گوش روند طبیعی بدن است و این ترشحات در حالت نرمال منشا خطرناکی ندارد. در صورتی که مقدار این ترشحات گوش نوزاد بیش از اندازه است، احتمالا یک علت غیرطبیعی باعث مشکل شده است. شاید علت ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان باشد که در این صورت حتما یک پزشک باید بیمار را از نزدیک ویزیت کند.

عفونت گوش نوزادان مشکلی است که به این راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد و در اولین فرصت باید روش درمانی برای رفع آن پیش گرفته شود. در غیر این صورت، در آینده امکان بروز مشکلات شنوایی برای نوزاد خارج از انتظار نیست.

علائم زیاد شدن ترشحات زرد رنگ گوش چیست؟
چرک زرد گوش نوزاد

علائم زیاد شدن ترشحات زرد رنگ گوش چیست؟

مشاهده بصری اولین نکته‌ای است که می‌توان با آن به وجود ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان پی برد. در این حالت، والدین پس از پاک کردن ترشحات پس از چند مدت دوباره این مشکل را مشاهده خواهند کرد و احتمالا بروز این مشکل همراه با بی قراری و گریه‌های زیاد نوزاد است.

ایجاد عفونت یکی از علائمی است که در اثر بیماری گوش مشاهده خواهد شد و این عفونت خود عوارض زیادی دارد. برای مثال، کم شدن اشتهای نوزاد و نا آرام شدن او در طول روز از علائمی است که با بروز عفونت مشاهده می‌شوند.

بی قراری و نا آرامی نوزادان در نهایت چرخه خواب آن‌ها را نیز به هم می‌ریزد و در بسیاری از اوقات با وجود ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان، آن‌ها خواب درستی نخواهند داشت.

 

شیوه تشخیص علت ترشح زرد رنگ گوش چیست؟
چرک زرد گوش نوزاد

شیوه تشخیص علت ترشح زرد رنگ گوش چیست؟

علت ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان توسط پزشک مشخص خواهد شد. این مشکل ممکن است به علت وجود یک بیماری عفونی به وجود آمده باشد یا شاید یک آسیب به گوش داخلی منجر به این مشکل شده است. در هر صورت، پزشک متخصص با صرف زمان و بررسی دقیق موضوع، در نهایت روش درمانی را در اختیار نوزاد شما قرار خواهد داد.

 

درمان ترشحات زرد رنگ گوش نوزادان شامل چه مواردی است؟
چرک زرد گوش نوزاد

درمان ترشحات زرد رنگ گوش نوزادان شامل چه مواردی است؟

اگر ترشح زرد رنگ گوش نوزادان به علت وجود یک جسم خارجی است، نیاز به شستشوی دقیق گوش خواهد بود. در این شرایط، مجرای گوش و بخش‌های مورد نیاز باید به صورت کامل تمیز شوند تا جسم خارجی و ترشحات اضافی از آن خارج شود.

در بعضی از موارد عفونت بیش از حد است و نیاز است تا نوزاد از آنتی بیوتیک نیز استفاده کند. با این حال، استفاده از آنتی بیوتیک باید تحت نظر پزشک متخصص باشد در غیر این صورت امکان بروز مشکلات جانبی دور از انتظار نیست.

برای درمان ترشحات زرد رنگ ناشی از عفونت گوش نوزاد می‌توان از درمان‌های خانگی نیز استفاده کرد که در ادامه توضیحات آن را خواهید خواند. البته، در شرایط عفونت شدید تنها راه مراجعه به یک بخش درمانی است تا از مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری شود.

کمپرس گرم برای درمان ترشحات زرد رنگ گوش

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان استفاده از کمپرس گرم است. این روش آسان‌ترین روش برای جلوگیری از مشکل است و با یک حوله گرم می‌توانید کار را شروع کنید. پس از گرم کردن حوله، آن را چند دقیقه روی گوش نوزاد قرار دهید تا با این روش مشکل برطرف شود. البته، تا زمان برطرف کردن کامل مشکل شاید نیاز باشد چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

سرکه سیب درمان خانگی کم کردن ترشحات زرد رنگ گوش

استفاده از سرکه سیب یکی از روش‌های درمانی سنتی است که برای درمان و حتی پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. سرکه سیب را می‌توان برای درمان ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان نیز به کار برد و روش استفاده از آن چکاندن چند قطره داخل گوش است.

سرکه سیب باعث جریان یافتن بهتر ترشحات خواهد شد و پس از گذشت چند دقیقه از چکاندن سرکه سیب می‌توانید تمیزکاری گوش نوزاد را شروع کنید.

 

درمان خانگی ترشحات زرد رنگ با سیر
چرک زرد گوش نوزاد

درمان خانگی ترشحات زرد رنگ با سیر

از جمله روش‌های درمانی برای پاکسازی این ترشحات استفاده از عصاره سیر است. آماده کردن این عصاره آسان است و تنها کافی است تا چند حبه سیر را له کنید و آب آن را بگیرید تا از آن برای تمیز کردن مجرای داخلی گوش استفاده کنید.

با چکاندن چند قطره داخل گوش نوزاد نیاز است تا چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک دستمال می‌توانید قسمت‌های مورد نظر را به صورت آسان تمیز کنید.

شیر مادر موثرترین درمان خانگی ترشحات زرد رنگ گوش

از روش‌های موثر و مطمئن برای تمیز کردن ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان می‌توان شیر مادر را بیان کرد. شیر مادر دارای آنتی بیوتیک است و به همین دلیل است که شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان تازه متولد شده است.

البته، برای برطرف کردن ترشحات گوش نوزاد، روش کمی تفاوت خواهد داشت. برای این کار نیاز است تا چند قطره از شیر مادر را داخل مجرای گوش بریزید و کمی صبر کنید. با این کار، به صورت آسان می‌توان ترشحات اضافی گوش نوزاد را تمیز کرده و مشکل را برطرف کرد.

درمان خانگی ترشحات زرد رنگ گوش با روغن زیتون
چرک زرد گوش نوزاد

درمان خانگی ترشحات زرد رنگ گوش با روغن زیتون

نکته مهم برای تمیز کردن گوش نوزاد نرم کردن مجرای آن است. این کار را می‌توان با استفاده از روغن زیتون نیز انجام داد که خواص نرم کنندگی دارد. روغن زیتون یکی از درمان‌های مناسب در این مورد است که از چند قطره آن می‌توانید داخل گوش نوزاد استفاده کنید.

برای روغن زیتون نیز زمانی را باید منتظر بمانید و بهتر است روزی دو مرتبه یک یا دو قطره از روغن زیتون را داخل گوش نوزاد بریزد. با این کار، خروج ترشحات اضافی از داخل گوش نوزادان آسان‌تر خواهد شد.

چگونه از زیاد شدن ترشحات زردرنگ و بروز عفونت در گوش نوزادان پیشگیری کنیم؟

بهتر است در همین ابتدا اشاره کنیم که امکان جلوگیری کامل از این ترشحات وجود ندارد و بهتر است این موضوع را نادیده بگیرید. در واقع، وجود این ترشحات یک مزیت برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات به بخش داخلی گوش به شمار می‌رود. با این حال، در صورتی که مقدار آن بیش از اندازه باشد، بهتر است بعضی از نکات را رعایت کنید تا نوزاد شما اذیت نشود:

  • تغذیه مناسب نوزاد با شیر مادر که جلوی بسیاری از عفونت‌ها را خواهد گرفت
  • مراقبت در برابر وارد شدن ضربه به گوش یا وارد شدن هر گونه جسم خارجی
  • استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن مجرای گوش
  • خشک کردن مجرای گوش نوزاد پس از هر بار حمام کردن با صرف حوصله
  • استفاده نکردن از مواد شوینده مضر برای پاکسازی مجرای گوش
چه زمانی خارج شدن مایع زرد رنگ از گوش نوزاد خطرناک است؟
چرک زرد گوش نوزاد

چه زمانی خارج شدن مایع زرد رنگ از گوش نوزاد خطرناک است؟

زمانی که میزان ترشح زرد رنگ عفونت گوش نوزادان بیش از اندازه است، والدین باید سریعا برای درمان اقدام کنند. این زمانی است که احتمالا بوی بدی به گوش می‌رسد و عفونت نیز بیش از اندازه شده است. همچنین، با استفاده از علائم دیگر مانند درد شدید یا بی قراری نیز می‌توان دریافت که مشکل تشدید شده است و باید در سریعترین زمان ممکن به یک پزشک مراجعه کرد.

سوالات متداول ترشح زرد رنگ گوش

آیا عفونت گوش نوزادان و کودکان خطرناک است؟

  • بله. در شرایطی که عفونت گوش نوزادان بیش از حد است و این کار باعث بیشتر شدن ترشحات زرد رنگ داخل گوش شده است، احتمال وجود یک بیماری خارج از انتظار نیست.

عفونت گوش حاد چه زمانی بروز می‌کند؟

  • در برخی از افراد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ممکن است باعث تشدید شدن عفونت گوش شود.

چه زمانی برای درمان عفونت گوش از روش جراحی استفاده می‌شود؟

  • در بعضی از شرایط احتمالا نیاز به جراحی است و آن زمانی است که روش‌های درمان خانگی یا داروها تاثیر مناسب را روی برطرف کردن مشکل نداشته‌اند.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *