لوگو ایران زردی

09197981711

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

نفخ شکم نوزاد

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و نوزادان خواهد شد. نفخ شکم نوزاد در صورتی که سریعا درمان نشود، به احتمال زیاد گریه‌‌های پی در پی را به همراه خواهد داشت و این موضوع باعث ناراحتی والدین نیز می‌شود. بهتر است قبل از تولد فرزند خود با نکات مورد نظر در مورد نفخ شکم کودکان و نوزادان آشنا شوید تا در صورت بروز چنین مشکلی راه حل سریع برای آن پیش بگیرید.

  • در صورت نیاز به دستگاه‌های زردی نوزاد، خدمات مجموعه کرج‌بیبی در اختیار شما است. هم اکنون می‌توانید با متخصصان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید تا در این مسیر شما را راهنمایی کنند.

شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد

شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد

برای رفع نفخ شکم نوزاد روش‌های خانگی نیز وجود دارند که با کمی حوصله می‌توان آن‌ها را استفاده کرد. این روش‌ها در مقایسه با سایر روش‌های درمان نفخ شکم نوزاد و کودک هزینه پایین‌تری دارند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید آن‌ها را به کار برید. نکته مهم آشنایی با این روش‌ها و نحوه استفاده درست از آن‌ها است که در ادامه در مورد آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

راه‌های درمان نفخ شکم نوزاد در طب سنتی

راه‌های درمان نفخ شکم نوزاد در طب سنتی

برای درمان نفخ شکم نوزاد روش‌هایی در طب سنتی ارائه شده است که در دسته درمان‌های بی ضرر تقسیم بندی می‌شوند. البته، استفاده از این روش‌ها باید بر اساس سن و سال فرد باشد و داروی مناسب افراد بزرگسال را نمی‌توان برای خردسالان استفاده کرد. معمولا برای افراد خردسال میزان کمتری از دارو در طب سنتی تجویز می‌شود و در مورد عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی این میزان تنها چند قطره در هر بار مصرف است.

  • ترنجبین: ترنجبین یکی از داروهای گیاهی است که برای رفع باد معده به کار می‌رود. این داروی گیاهی خواص متعددی دارد که از آن می‌توان برای زردی نوزاد نیز استفاده کرد و در زمان تعیین شده به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد. برای آماده کردن ترنجبین نیاز است تا مقداری از دارو را داخل آب جوش بریزید و پس از چند دقیقه عصاره مورد نظر را به نوزاد بدهید. نفخ شکم نوزاد با مصرف چند قاشق ترنجبین در روز برطرف خواهد شد.

 

در شرایطی که ترنجبین به تنهایی تاثیر مورد نظر را روی نوزاد شما ندارد، می‌توانید برای تهیه عصاره از گلاب یا عرق شیرین بیان نیز استفاده کنید.

تاثیر زیره سبز در درمان نفخ شکم

تاثیر زیره سبز در درمان نفخ شکم

در افرادی که حداقل یک سال سن دارند، استفاده از زیره سبز نیز برای درمان نفخ شکم می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. برای تهیه عصاره زیره سبز نیز می‌توان با استفاده از دمنوش آن اقدام کرد و برای این کار باید یک قاشق از زیره سبز را درون مقداری آب جوش بریزید و ده دقیقه صبر کنید.

مصرف روزانه چند قاشق از این دمنوش می‌تواند تاثیر مثبتی روی درمان نفخ شکم در نوزاد و کودک شما داشته باشد.

 

ماساژ شکم نوزاد با روغن‌های گیاهی

ماساژ شکم نوزاد با روغن‌های گیاهی

ماساژ شکم با استفاده از روغن‌های گیاهی روشی مطمئن است که برای افراد بزرگسال نیز می‌توان از آن استفاده کرد. برای این کار نیاز است تا مقداری از روغن زیتون برای ماساژ استفاده شود. همچنین، برای این کار روغن اسطوخودوس نیز از جمله روغن‌های مفید است که نفخ شکم را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد.

با ماساژ دادن شکم با استفاده از روغن‌های گیاهی، عضله‌های شکم آرام‌تر خواهند شد و این کار باعث برطرف شدن نفخ شکم در زمان کوتاه‌تری خواهد شد.

 

درمان نفخ شکم نوزادان با داروهای بدون نسخه

درمان نفخ شکم نوزادان با داروهای بدون نسخه

دقت در این نکته مهم است که برای درمان نفخ شکم با دارو بهترین کار مشورت با یک پزشک است. با این حال، داروهای بدون نسخه نیز برای درمان نفخ شکم وجود دارند که از آن می‌توانید استفاده کنید.

با مراجعه به داروخانه‌های معتبر می‌توانید این نوع داروها را تهیه کرده و بر اساس دستور مورد نظر آن‌ها را در طول روز استفاده کنید. قطره نفخ شکم یکی از داروهایی است که تاثیر مناسبی روی برطرف کردن این مشکل دارد. در صورتی که تاثیر این دارو را پس از چند روز مصرف مشاهده نکردید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا روش درمانی کاملی را در اختیارتان قرار دهد.

بهترین قطره برای نفخ شکم بچه چیست؟

شاید با مراجعه به یک داروخانه معتبر قطره‌های مختلفی را مشاهده کنید که برای درمان بیماری ساخته شده‌اند. با این حال، بهتر است قطره‌ای را انتخاب کنید که دارای کمترین عوارض برای نوزادتان باشد. برای اطمینان از این کار بهتر است سن نوزاد خود را به متخصص داروخانه اعلام کنید تا بر اساس آن یک قطره مناسب در اختیار شما قرار دهد.

 

تاثیر وضعیت شیردهی در درمان نفخ باد شکم بچه

تاثیر وضعیت شیردهی در درمان نفخ باد شکم بچه

شیر مادر بهترین غذایی است که در زمان ابتدای تولد، نوزاد باید توسط آن تغذیه شود. مطمئنا نمی‌توان برای شیر مادر جایگزینی تعیین کرد اما بهتر است مادران در زمان شیردهی به تغذیه خود دقت داشته باشند. در صورت مصرف غذاهایی که نفخ زیادی به وجود می‌آورند، این ترکیبات توسط شیر مادر می‌توانند به نوزاد منتقل شده و باعث بروز مشکلاتی شوند.

از جمله این غذاها می‌توان به حبوبات اشاره کرد. بهتر است در این دوران مصرف این مدل غذاها را کاهش دهید یا روش‌های کاهش نفخ آن‌ها را بیاموزید. برای مثال، با خیس کردن و عوض کردن آب حبوبات می‌توان تا حدود زیادی میزان نفخ آن را کاهش داد.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که وضعیت شیردهی مادر نیز تاثیر زیادی روی نفخ شکم نوزاد دارد. در صورتی که این وضعیت به صورت صحیح نباشد، مطمئنا امکان ورود هوای اضافی به شکم نوزاد وجود دارد که در نهایت باعث بروز نفخ شکم نوزاد در آینده خواهد شد.

نشانه‌های خطر در نفخ کودکان چیست؟

نشانه‌های خطر در نفخ کودکان چیست؟

معمولا نفخ شکم مشکلات شدید و نگران کننده‌ای را در نوزاد به وجود نخواهد آورد. با این حال، این مشکل در بسیاری از مواقع باعث نگرانی والدین و حتی بی قراری آن‌ها می‌شود. دقت به این نکته حائز اهمیت است که در صورت درمان نکردن مشکلات نفخ شکم نوزاد، امکان اسهال یا سایر مشکلات گوارشی وجود دارد. بنابراین، اگر نفخ شکم پی در پی و بدون قطعی را در فرزند خود مشاهده می‌کنید، بهتر است در اولین فرصت به یک بخش درمانی برای بررسی‌های بیشتر مراجعه کنید.

جمع بندی

نفخ شکم نوزاد یکی از مشکلات شایع در دوران ابتدایی تولد است که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید. در صورت مشاهده چنین مشکلی والدین در ابتدا تصمیم به درمان خانگی می‌گیرند که در بسیاری از موارد تاثیر مناسبی نیز خواهد داشت. بهتر است بدانید نوع غذای مصرفی مادر از دلایل اساسی است که روی افزایش نفخ شکم نوزاد تاثیر دارد پس بهتر است به رژیم تغذیه‌ای خود در این دوران دقت زیادی داشته باشید. درمان‌های دارویی نیز برای رفع این مشکل وجود دارند که پس از مشورت با یک پزشک بهترین آن‌ها در اختیار فرزند شما قرار خواهد گرفت.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *