لوگو ایران زردی

09197981711

علائم مشکل بلع در کودکان چیست؟ انواع درمان اختلال بلع در کودکان

مشکل بلع در کودکان

مشکل بلع در کودکان می‌تواند دردسرها و ناراحتی‌های زیادی را برای آن‌ها به وجود آورد و باعث بروز نگرانی در والدین شود. این مشکل زمانی به وجود خواهد آمد که غذا به راحتی از گلوی کودک پایین نمی‌رود و به دلایلی، جلوی عبور غذا از گلو گرفته شده است. دلایل مختلفی باعث این مشکل خواهد شد که در این مطلب قصد داریم تا با آن‌ها آشنا شویم. اختلال بلع در کودکان راه درمان دارد و در صورت اقدام به موقع به صورت کامل می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی با تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه درمان بیماری کودکان و نوزادان، خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد. در صورتی که نیاز به دستگاه‌های زردی نوزاد داشته باشید، هم اکنون می‌توانید با متخصصان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید.

چه علائمی نشانه ابتلای کودک به اختلال بلع است

چه علائمی نشانه ابتلای کودک به اختلال بلع است

اصلی‌ترین نشانه مشکل بلع در یک کودک نبود توانایی در خوردن غذا است که این موضوع را از ظاهر کودک و نوزاد نیز می‌توانید تشخیص دهید. این مشکل دارای دلایل مختلفی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وجود یک عفونت در ناحیه گلو اشاره کرد. این نوع عفونت‌ها در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان هستند اما با گذشت زمان از شروع بیماری، شاید نیاز به طی کردن مراحل بیشتری برای درمان کامل احساس شود.

بنابراین، بهترین کار اقدام سریع است و در صورتی که احساس می‌کنید یک عفونت در مسیر گلوی نوزاد یا کودک شما وجود دارد، بهتر است در اولین فرصت برای رفع مشکل اقدام کنید.

علت اختلال بلع کودکان

علت اختلال بلع کودکان

اختلال بلع در کودکان ممکن است نسبت به بزرگسالان بیشتر باشد. این به دلیل حساس بودن بدن کودکان و افراد خردسال است که در نهایت ممکن است نسبت به عوامل مختلف سریع واکنش نشان دهند.

علت‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث مشکل شدن بلع در کودکان شوند و تعداد این علت‌ها یکی دوتا نیست. بنابراین، در صورت بروز چنین مشکلی بهترین کار یک بررسی کامل و دقیق است تا بر اساس آن بتوان درمان مناسب را شروع کرد.

از جمله علل اختلال بلع کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناهنجاری یا مشکلات مربوط به دندان
  • ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مانند آسیب عصبی یا تومور
  • بزرگ بودن لوزه‌ها
  • وجود توده یا تومور در ناحیه گلو
  • نارس بودن نوزاد
  • حساسیت دهان به عوامل مختلف

تشخیص اختلال بلع در کودکان

تشخیص اختلال بلع در کودکان

بهترین راه برای تشخیص اختلال بلع کودکان بررسی توسط یک پزشک متخصص است. پزشک روش‌های سه گانه زیر را به کار خواهد برد تا بتواند منشا اختلال بلع را تشخیص داده و بر اساس آن روش درمانی مناسب را پیشنهاد دهد.

  • بررسی ویدئوی دهان و حلق: این روش به این صورت است که در زمان بلع کودک یا نوزاد، پزشک ویدیوی دهان و حلق را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این صورت به راحتی می‌توان متوجه شد که آیا ناهنجاری یا عفونتی در حلق یا دهان وجود دارد یا خیر.
  • عکس برداری متوالی: در این روش، عکس برداری به صورت متوالی از مجاری گوارشی انجام خواهد گرفت. به این صورت، روش مطمئنی در اختیار پزشک قرار دارد تا با تحلیل تصاویر به وجود مشکل پی ببرد.
  • آندوسکوپی: آندوسکوپی یکی از روش‌های مدرن و مطمئن است که برای تشخیص بسیاری از مشکلات می‌توان از آن استفاده کرد. برای تشخیص مشکل بلع در کودکان نیز، آندوسکوپی یکی از روش‌های اساسی و در دسترس است.

روش‌های درمان بلع در کودکان

روش‌های درمان بلع در کودکان

همان طور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد، علت‌های مختلفی وجود دارد که منجر به مشکل بلع در کودکان خواهد شد. بنابراین، روش درمان اختلال بلع کودکان نیز بر اساس نوع مشکل می‌تواند متفاوت باشد. در موارد خفیف، امکان این وجود دارد که از درمان‌های خانگی استفاده شود اما در صورتی که مشکل شدید باشد، نیاز است تا به یک بخش درمانی مراجعه کنید تا نوع مشکل و بهترین روش درمان آن مشخص شود.

روش‌های خانگی درمان مشکل بلع کودکان

در مواردی که یک عفونت گلوی خفیف به وجود آمده است، می‌توان با درمان‌های معمولی خانگی مشکل را مدیریت کرد. از جمله بهترین این درمان‌ها غرغره کردن آب نمک و استفاده از ترکیب عسل و لیمو است.

در طب سنتی، نوشیدن دمنوش بابونه یکی از بهترین راه حل‌ها برای رفع مشکلات دهان و گلو است.

گفتار درمانی مشکل بلع کودکان

در بسیاری از موارد می‌توان از گفتار درمانی نیز برای رفع مشکل بلع در کودکان استفاده کرد. شما می‌توانید از یک پزشک متخصص گفتار درمانی وقت ویزیت بگیرید و پس از آن در جلسات منظم گفتار درمانی شرکت کنید. برنامه مورد نظر متناسب با مشکل کودک خواهد بود و عواملی مانند سن کودک و درجه بیماری از نکات تعیین کننده در مورد طول جلسات و تعداد آن‌ها هستند.

تغییر رژیم غذایی برای اختلال بلع کودکان

برای برطرف کردن مشکل بلع در کودکان، تغییر رژیم غذایی نیز از عوامل موثر است. شاید عفونت یا مشکل دهان و گلو به دلیل مصرف یک غذا به وجود آمده باشد که در این صورت می‌توانید پس از یافتن منشا آن، رژیم غذایی را کمی تغییر دهید.

بهتر است در رژیم غذایی نوزاد یا کودک از غذاهای نرم استفاده کنید که هم جویدن آن‌ها راحت است و هم در زمان بلعیدن، کودکان به راحتی می‌توانند آن‌ها را قورت دهند.

دارو درمانی مشکل بلع کودکان

دارو درمانی نیز برای رفع این مشکل مفید است و این دارو درمانی پس از تشخیص بیماری شروع خواهد شد. در بسیاری از موارد، دارو درمانی به صورت یک روش تکمیل کننده در کنار روش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند روند درمان را تا حدود زیادی تسریع کند.

شاید به همراه مشکل بلع بعضی از مشکلات دیگر نیز به وجود آید که از آن جمله می‌توان به رفلاکس معده اشاره کرد. در این صورت، مطمئنا پزشک از داروهای اضافی نیز استفاده خواهد کرد تا جلوی تشدید بیماری را بگیرد.

جراحی اختلال بلع در کودکان

جراحی در صورتی پیش گرفته خواهد شد که مشکل مربوط به نقص یا انسداد فیزیکی در مری کودک یا حلق باشد. این روش درمانی آخرین راه حل است و تنها در صورتی از این روش استفاده می‌شود که روش‌های درمانی قبلی جوابگو نباشند.

برای رفع مشکل بلع در کودکان از جراحی آندوسکوپی استفاده خواهد شد که می‌توان آن را یکی از مطمئن‌ترین جراحی‌ها و راه حل‌ها به حساب آورد.

 

سؤالات متداول

سؤالات متداول

اختلال بلع در کودکان چیست؟

  • اختلال بلع کودکان هر گونه مشکلی است که منجر به عدم توانایی در بلعیدن غذا خواهد شد. این مشکل می‌تواند در نوشیدن آب و مایعات نیز مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد. در صورت تشخیص به موقع اختلال بلع کودک، روش‌های درمانی برای آن وجود دارد که شامل روش‌های دارویی و جراحی است.

اختلال بلع در کودکان چگونه است؟

  • در صورت بروز چنین مشکلی، فرد در زمان بلعیدن غذا یا نوشیدن آب دچار حساسیت شدید در ناحیه گلو و حلق خواهد شد و احساس درد و سوزش نیز دور از انتظار نیست. در این حالت، غذا به راحتی و بدون مشکل نمی‌تواند از گلو و مری رد شده و به معده وارد شود.

برای درمان اختلال بلع در کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

  • در صورتی که در فرزند خود مشکلی از نظر بلعیدن غذا مشاهده کردید، می‌توانید به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک وظیفه بررسی و تشخیص صحیح مشکل را دارد و پس از آن راه حل بهینه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

سخن پایانی

سخن پایانی

مشکل بلع در کودکان یکی از بیماری‌های شایع است که ممکن است باعث بروز ناراحتی و نگرانی در والدین شود. با این حال، اصلا جای نگرانی وجود ندارد چرا که با پیشرفت علم، این مشکل دارای روش‌های درمانی بهینه و مطمئنی در دنیای کنونی است. نکته مهم این است که به موقع به بخش درمانی مراجعه کنید و در صورت مشاهده مشکل بلع در کودک اصلا زمان را برای درمان از دست ندهید. گفتار درمانی و درمان‌های دارویی جزو اولین راه حل‌ها هستند و در صورت نیاز امکان استفاده از روش جراحی نیز برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *