لوگو ایران زردی

09197981711

ضربه به سر نوزاد تا چه اندازه‌ای خطرناک است؟

ضربه به سر نوزاد

کودکان و نوزادان نیز مانند بزرگسالان ممکن است ضربه به سر را تجربه کنند و این شرایط احتمال بروز مشکلات مغزی را بیشتر خواهد کرد. ضربه به سر شاید در زمان بازی کردن کودکان به وجود آید و شاید هم مشکل مربوط به یک اتفاق پیش بینی نشده باشد. در هر صورت، تشخیص درست و سریع ضربه به سر از اهمیت بالایی برخوردار است تا به سرعت بتوان برای رفع مشکل به فکر چاره بود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تمامی نکات مربوط به ضربه به سر نوزاد آشنا کنیم تا در صورت مشاهده چنین مشکلی سریعا برای آن اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • برای تهیه دستگاه‌های زردی نوزاد می‌توانید با متخصصان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید. کرج‌بیبی یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در ایران در مورد دستگاه‌های زردی نوزادان است.

آسیب مغزی نوزاد چگونه اتفاق می‌افتد؟

آسیب مغزی نوزاد چگونه اتفاق می‌افتد؟

آسیب مغزی به نوزادان زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که کودکان و نوزادان سر خود را روی زمین می‌کشند یا در حال بازی کردن، سر آن‌ها با یک جسم سفت یا زمین برخورد می‌کند. شاید بتوان با آموزش صحیح به کودکان تا حدود زیادی جلوی مشکلات آینده را گرفت و این توصیه بسیاری از متخصصان است.

با این حال، این موضوع در مورد نوزادانی که تنها چند ماه از تولد آن‌ها گذشته است، صدق نمی‌کند. بنابراین، این شما هستید که در زمان ابتدایی تولد باید در مورد مشکلاتی مانند ضربه به سر نوزاد گوش به زنگ باشید. آسیب به سر نوزاد و کودک به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود و در موارد خفیف نوزاد تنها تورم و درد را تجربه خواهد کرد. در موارد شدیدتر ممکن است علائم متعدد دیگری نیز در فرد بروز پیدا کند که برای جلوگیری از تشدید آن‌ها باید در اولین فرصت به یک بخش درمانی مراجعه کنید.

یکی از دلایل اصلی آسیب مغزی مشکلات زایمان است. در صورتی که سر نوزاد در کانال زایمان گیر کرده باشد، ممکن است یک آسیب مغزی در زمان زایمان به وجود آید. بنابراین، بررسی علائم و نشانه‌های آسیب مغزی و اقدام سریع برای آن از نکات مهم پس از زایمان است.

اقدامات بعد از ضربه به سر کودک

اقدامات بعد از ضربه به سر کودک

در شرایطی که ضربه به سر نوزاد وارد شده است و شما نیز شاهد این قضیه بوده‌اید، بهتر است برای تشخیص شدت ضربه با یک پزشک صحبت کنید. البته، شاید این ضربه بسیار خفیف بوده است که در این صورت نیازی به نگرانی وجود ندارد. مشکل زمانی به وجود می‌آید که همراه ضربه سر نوزاد مشکلات و علائم اضافی را نیز مشاهده می‌کنید که از جمله آن‌ها می‌توان درد شدید، تورم، استفراغ و بی حالی را بیان کرد.

در موارد خفیف، معمولا متخصصان استراحت کردن را چاره کار می‌دانند و در صورت نیاز به کاهش دردها داروهایی در اختیار فرزند شما قرار خواهد گرفت. با این حال، اگر ضربه به سر نوزاد و کودک شدید است، احتمال این وجود دارد که آزمایش‌ها و تست‌های اضافی نیز تجویز شود.

 

علائم ضربه مغزی نوزاد تا چند ساعت مشخص می‌شود؟

علائم ضربه مغزی نوزاد تا چند ساعت مشخص می‌شود؟

در موارد مختلف علائم ضربه به سر نوزاد در همان چند دقیقه ابتدایی مشخص خواهد شد که شامل درد و تورم است. با این حال، تشخیص علائم ضربه مغزی نوزاد در بسیاری از موارد به این راحتی ممکن نیست و لازم است تا آزمایشات و تست‌های لازم برای این کار انجام شود.

علائم ضربه مغزی می‌تواند با درد و تورم سر شروع شود و با علائمی مانند خواب آلودگی و حتی رفتار غیر عادی ادامه پیدا کند. سردرد شدید و سفتی گردن در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود و در شرایط سخت‌تر ممکن است علائمی مانند استفراغ و کاهش هوشیاری را نیز مشاهده کنید. تداوم این علائم بر اساس شدت ضربه مشخص خواهد شد و مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از مشکلات آینده مراجعه سریع به یک بخش درمانی است.

 

ضربه به سر نوزاد چه عوارضی دارد؟

ضربه به سر نوزاد چه عوارضی دارد؟

ضربه به سر نوزاد ممکن است با عوارض جدی خود را نشان دهد و در آینده این عوارض باعث ایجاد مشکلاتی در بدن فرد خواهد شد.

  • علائم فیزیکی: در شرایطی که ضربه به سر کودک یا نوزاد شدید است، ممکن است عوارض فیزیکی در بدن فرد به وجود آید. از جمله این عوارض می‌توان به مشکلات خواب یا حساسیت به نور اشاره کرد. خستگی زیاد یا بروز مشکلاتی مانند حالت فلج نیز از جمله عوارضی است که ضربه سر کودک و نوزاد به جای خواهد گذاشت.
  • علائم رشد بدن: در صورت شدید بودن ضربه، احتمال تاثیر روی بخش‌های مختلف مغز وجود دارد که وظیفه آن‌ها رشد ذهنی، رفتاری و عاطفی فرد هستند. در شرایط ضربه به سر امکان بروز مشکلاتی در تمرکز و یادآوری دور از انتظار نیست.
  • فلج مغزی: فلج مغزی یکی از بیماری‌های شایعی است که در اثر ضربه به سر بروز خواهد کرد. این مشکل خود را با عوارض و نشانه‌هایی مانند راه رفتن غیر طبیعی، عضلات ضعیف و اسپاسم یا لرزش عضلانی نشان خواهد داد. همچنین، عوارضی مانند تاخیر در رشد، ناتوانی در یادگیری و مشکل در تغذیه از مشکلاتی ناشی از فلج مغزی است.

آیا ضربه به سر نوزاد خطرناک است؟

آیا ضربه به سر نوزاد خطرناک است؟

بله. ضربه به سر نوزاد می‌تواند خطرناک باشد و این در حالی است که شدت ضربه متوسط یا شدید است. به خصوص در دوران ابتدایی تولد نیاز است تا به جلوگیری از چنین مشکلاتی توجه زیادی داشته باشید. دقت داشته باشید که در بعضی از موارد آسیب به سر بلافاصله پس از تولد نوزاد مشخص می‌شود که در این صورت لازم است سریعا مشکل مورد بررسی قرار بگیرد.

در این حالت، دکتر مغز و اعصاب با مشاهده نتایج سی تی اسکن یا ام آر آی سطح ضربه را تشخیص داده و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام خواهد داد. تشخیص درست و سریع مشکل کمک زیادی خواهد کرد تا بتوان از مشکلات و آسیب‌های آینده جلوگیری کرد.

 

علائم ضربه مغزی نوزاد تا چند ساعت مشخص می‌شود؟

علائم ضربه مغزی نوزاد تا چند ساعت مشخص می‌شود؟

در شرایطی که ضربه به سر نوزاد خفیف بوده است، علائمی مانند گریه شدید و درد نباید زیاد طول بکشد. در مورد گریه‌های نوزاد در این حالت، نوزاد احتمالا حدود 10 تا 15 دقیقه نا آرام خواهد بود و پس از آن احتمال کاهش درد و گریه‌ها وجود دارد.

در صورت ادامه دار شدن مشکل، بهتر است اصلا زمان را از دست ندهید و برای بررسی‌های بیشتر به یک بخش درمانی مراجعه کنید.

 

آیا خواب آلودگی بعد از ضربه به سر نوزاد خطرناک است؟

آیا خواب آلودگی بعد از ضربه به سر نوزاد خطرناک است؟

در صورتی که پس از ضربه به سر نوزاد علائم خواب آلودگی را در وی مشاهده می‌کنید، این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد. البته، خواب آلودگی نوزادان تازه متولد شده تا حدودی طبیعی است اما در صورتی که به وجود عوارض ضربه سر تردید دارید، بهتر است سریعا برای بررسی‌های بیشتر اقدام کنید. این خواب آلودگی‌ها ممکن است به همراه علائم دیگری مانند گیجی یا بی حالی همراه باشند که تشخیص و درمان آن به عهده پزشک مغز و اعصاب است.

 

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *