لوگو ایران زردی

09197981711

انواع تخصص های زیرمجموعه اطفال، کودکان و نوزادان چیست؟

تخصص های زیرمجموعه اطفال

در این مقاله میخوانیم

انواع مختلفی از تخصص های کودکان و اطفال وجود دارد که قبل از مراجعه به یک پزشک بهتر است در مورد آن‌ها اطلاعاتی را به دست آورید. متخصصان اطفال به صورت ویژه روی درمان بیماری‌های اطفال و نوزادان تمرکز دارند و هدف آن‌ها ارائه راه حل‌های عملی و بی نقص به این قشر از جامعه است. در صورتی که برای کودک یا نوزاد خردسال شما مشکلی به وجود آمده باشد، بهترین کار این است که به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید چرا که این متخصصان دارای تجربه بیشتری در درمان بیماری‌ها در افراد خردسال هستند. در این مطلب شما را با انواع تخصص های اطفال و کودکان آشنا می‌کنیم تا در صورت بروز یک بیماری، به سرعت گزینه مناسب را انتخاب کنید.

  • کرج‌بیبی یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه تامین دستگاه‌های درمانی کودکان و نوزادان است. در صورتی که نیاز به دستگاه‌های زردی نوزاد دارید، هم اکنون می‌توانید با متخصصان ما تماس حاصل فرمایید تا در این مسیر شما را راهنمایی کنند.

انواع تخصص های اطفال و کودکان

دکتر متخصص زردی نوزاد

یکی از تخصص‌هایی که دکتر اطفال و کودکان دارد، درمان زردی نوزاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. امروزه، روش‌های درمانی متعددی برای رفع زردی ارائه شده است و در صورت مراجعه به موقع شما، مشکل تنها در چند روز برطرف خواهد شد. در بخش‌های بیمارستانی، پزشکان باتجربه و متخصصی حضور دارند که کار اصلی آن‌ها رفع زردی نوزاد با بهترین و مطمئن‌ترین روش است.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر تشنج کودکان

زمانی که نوزاد یا کودک خردسال به مشکل تشنج مبتلا می‌شود، در سریعترین زمان ممکن باید به یک متخصص کودک مراجعه کنید. این تخصص یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان است که در زیر مجموعه مغز و اعصاب قرار می‌گیرد. امروزه، علم مغز و اعصاب پیشرفت‌های زیادی پیدا کرده است و در صورت وجود مشکلاتی مانند تشنج با روش‌های مطمئن می‌توان آن را درمان کرد.

دکتر سندرم دیسترس نوزادان

در صورت بروز سندروم دیسترس در نوزادان و افراد خردسال، بهتر است به یک متخصص بیماری های کودکان و نوزادان مراجعه کنید. این بیماری یک اختلال ریوی است که می‌تواند زندگی روزمره فرد را با مشکلات جدی روبرو کند. بنابراین، در صورت مشاهده مشکلات حاد تنفسی و ریوی بهترین کار مراجعه به متخصص کودکان است.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر رفلاکس معده نوزاد

تخصص گوارش یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان است که تمرکز آن روی آسیب شناسی، تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش است. رفلاکس معده در نوزادان می‌تواند آزار دهنده باشد و در دوران ابتدایی تولد نیز احتمال نا آرامی و بی قراری نوزاد پس از بروز این مشکل دور از انتظار نیست. بنابراین، شما می‌توانید به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید تا با روش‌های درمانی مشکل را برطرف کند.

دکتر درد دل نوزادان

در صورتی که مشکل درد دل در نوزاد یا کودک شما تشدید شود، می‌توانید به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. با یک بررسی کامل و دقیق، پزشک متخصص مشکل را تشخیص داده و در صورت نیاز شما را به پزشک دیگر ارجاع خواهد داد.

دکتر یبوست کودکان

یبوست از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند زندگی روزمره فرد را با اختلالات متعددی مواجه کند. در صورت مشاهده یبوست شدید در نوزاد یا کودک خود، می‌توانید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید و مشکل فرزندتان را با وی در میان بگذارید.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر کولیک نوزادان

کولیک نوزادان مشکلی است که در روزها و ماه‌های ابتدایی تولد ممکن است مشاهده شود. دلیل اصلی این مشکل یافت نشده است اما در صورت مشاهده آن می‌توانید به یک متخصص اطفال مراجعه کنید تا روش‌های تسکینی را در اختیار فرزند شما قرار دهد.

دکتر اسهال کودکان

برای رفع مشکل اسهال، بهترین کار این است که به یک پزشک عمومی مراجعه کنید. در کنار این موضوع، مراجعه به یک متخصص گوارش نیز مشکل شما را برطرف خواهد کرد. تخصص گوارش یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان است که تمرکز آن روی درمان مشکلات معده و گوارش در نوزادان و بزرگسالان است.

دکتر بیماری عفونی کودکان

فوق تخصص بیماری‌های عفونی یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان است. پزشکان باتجربه در این حوزه به بررسی و درمان بیماری‌های عفونی و تب دار می‌پردازند که شاید عفونت‌های مرتبط با زردی، دستگاه گوارش یا سایر بخش‌های بدن باشند.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر استفراغ کودکان

استفراغ یکی از مشکلاتی است که مربوط به سیستم داخلی و گوارش انسان می‌شود. در صورتی که کودک شما به مشکل استفراغ پی در پی مبتلا است، بهترین کار این است که در اولین فرصت به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا در صورت نیاز شما را به همکاران دیگر ارجاع دهد.

دکتر زخم معده کودکان

زخم معده در کودکان و نوزادان نیز ممکن است مانند بزرگسالان بروز پیدا کند و این مشکلی است که به این راحتی نباید از کنار آن عبور کنید. در صورتی که کودک نا آرام دارید که مشکل غذا خوردن و تغذیه دارد، بهتر است با مراجعه به یک پزشک گوارش مشکل را بررسی کنید تا از تشدید آن جلوگیری شود.

دکتر نفخ شکم کودکان

از انواع تخصص های اطفال و کودکان می‌توان به تخصص گوارش و داخلی اشاره کرد که برای درمان مشکلاتی مانند نفخ شکم یا هضم غذا نیز می‌توانید به آن مراجعه کنید. این نفخ شکم به خصوص در ماه‌ها و روزهای ابتدایی تولد می‌تواند موجب آزار و اذیت کودک شود و بهتر است در زمان به موقع برای درمان آن اقدام کنید.

دکتر سرفه کودکان

سرفه ممکن است نشانه بیماری دیگری باشد و در صورت مشاهده آن در نوزاد یا کودک خود می‌توانید به پزشک اطفال مراجعه کنید. پس از یک بررسی اولیه، در صورت نیاز شاید به پزشکان عفونت یا ریه ارجاع داده شوید.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر ذات الریه کودکان

تخصص ریه یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان و حتی بزرگسالان است که در صورت بروز مشکلات تنفسی می‌توان به آن مراجعه کرد. این بیماری در نهایت می‌تواند مشکلات بیشتری را به وجود آورد و نکته مهم اقدام به موقع برای درمان بیماری است.

دکتر دیابت کودکان

برای درمان و جلوگیری از بیماری دیابت مراجعه به یک پزشک متخصص از اهمیت زیادی برخوردار است. برای این کار می‌توانید به متخصص بیماری‌های کودکان یا فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم مراجعه کنید.

دکتر اختلال تیروئید کودکان

اختلال تیروئید می‌تواند زمینه ارثی یا غیرارثی داشته باشد و درمان این بیماری توسط پزشک متخصص غدد انجام خواهد پذیرفت. تخصص غدد یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان است که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌توانید از متخصصان آن وقت ویزیت بگیرید.

دکتر فقر آهن کودکان

برای بررسی مشکل فقر آهن در کودکان بهتر است به یک پزشک عمومی مراجعه کنید تا بر اساس نوع مشکل و منشا فقر آهن، روش‌های درمانی را در اختیار فرزند شما قرار دهد.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر اوتیسم کودکان

بهترین گزینه برای درمان مشکل اوتیسم مراجعه به پزشک متخصص گفتاردرمانی کودکان و دکتر اوتیسم است. احتمال این وجود دارد که پزشک شما را به یک متخصص مغز و اعصاب نیز ارجاع دهد.

دکتر بیش فعالی کودکان

تخصص بیش فعالی یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان است که روی درمان بیماری‌های این چنینی و کنترل آن تمرکز دارد. با این حال، درمان بیش فعالی در سطوح مختلف توسط هر پزشکی که تحصیلات ADHD و سلامت دارد انجام خواهد شد.

دکتر سردرد کودکان

با مراجعه به یک پزشک عمومی می‌توانید از دلایل سردرد در فرزند خود مطلع شوید. این بهترین کار در ابتدای امر است و در صورت نیاز به بررسی‌های بیشتر به احتمال زیاد به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوید.

دکتر سرگیجه کودکان

سرگیجه مشکلی است که شاید دلایل مختلفی داشته باشد. این سرگیجه معمولا با علائم دیگری خود را نشان می‌دهد که برای رفع کامل آن بهتر است یک ویزیت از پزشک عمومی دریافت کنید.

دکتر فلج مغزی کودکان

تخصص مغز و اعصاب یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان است. برای بررسی این بیماری، بهترین کار مراجعه به پزشک مغز و اعصاب کودکان است که با بررسی‌های دقیق روش درمانی مورد نیاز را در اختیار فرد قرار خواهد داد.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر عفونت ادراری کودکان

تخصص مجاری ادرار و تناسلی از انواع تخصص های اطفال و کودکان است که در صورت بروز مشکل برای مجاری ادراری یا تناسلی می‌توان به آن مراجعه کرد. برای بررسی دقیق مشکل احتمالا آزمایشاتی تجویز خواهد شد تا در نهایت روش درمانی در اختیار فرد قرار بگیرد.

دکتر سندروم داون کودکان

تخصص سندروم داون یکی از تخصص های اطفال و کودکان است که در زیر مجموعه مغز و اعصاب قرار خواهد گرفت. برای درمان این بیماری نیاز به طی کردن مراحل درمانی مختلف است که با نظارت یک پزشک باتجربه و متخصص پیش گرفته خواهد شد.

دکتر غدد کودکان

تخصص غدد و متابولیسم یکی دیگر از انواع تخصص های اطفال و کودکان است که در صورت وجود مشکل برای سوخت و ساز بدن یا مشکل برای تیروئید می‌توان از پزشکان باتجربه در این زمینه کمک گرفت.

دکتر متخصص بلوغ کودکان

اختلالات بلوغ ممکن است در بسیاری از افراد مشاهده شوند و این اختلالات می‌توانند روی رشد و توسعه بخش‌های مختلف بدن تاثیر بگذارند. پزشک متخصص غدد و متابولیسم روی بررسی و درمان چنین اختلالاتی تمرکز دارد.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر متخصص بلوغ دیررس

دکتر متخصص بلوغ دیررس روی مشکلات و اختلالات بلوغ تمرکز دارد که در زیر مجموعه تخصص غدد و متابولیسم قرار می‌گیرد.

دکتر متخصص بلوغ زودرس

در صورت مواجهه با بلوغ زودرس، بهترین کار مراجعه به یک پزشک متخصص است که تحصیلات و مدرک وی در زیر مجموعه غدد و متابولیسم قرار می‌گیرد.

دکتر آبله مرغان کودکان

آبله مرغان یک بیماری عفونی و خفیف است که در دسته بیماری‌های واگیردار قرار می‌گیرد. برای درمان این بیماری بهتر است به یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید.

دکتر اختلال رشد کودک

اختلال رشد کودک و نوزاد ممکن است به دلیل تغذیه، مشکلات مغزی یا غدد باشد. بنابراین، در هر یک از این موارد، نیاز است تا به تخصص های مورد نظر اطفال و کودکان مراجعه کنید.

دکتر جانسون بلیزارد

بیماری جانسون بلیزارد یک بیماری نادر است که در صورت بروز می‌تواند چندین ارگان بدن مانند لوزالمعده، جمجمه و گوش را درگیر کند. برای تشخیص و درمان این بیماری ابتدا بهتر است به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا در صورت لزوم شما را به تخصص های اطفال و کودکان ارجاع دهد.

دکتر دیورتیکول مکل

این بیماری یکی از آنومالی‌های مادرزادی در مجرای گوارشی است که برای تشخیص و درمان آن بهتر است به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. روش‌های درمانی برای برطرف کردن این مشکل یا جلوگیری از عوارض آن وجود دارد که شامل درمان‌های دارویی نیز می‌شوند.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر رتینوپاتی نوزادان نارس

رتینوپاتی نوزادان نارس دلیل اصلی نابینایی قابل پیشگیری است که در صورت تشخیص به موقع می‌توان جلوی نابینایی کامل فرد را گرفت. تخصص مربوط به این بیماری چشم پزشکی و زیر مجموعه‌های آن است.

دکتر سندرم آلاژیل

سندروم آلاژیل یکی از اختلالات ژنتیکی است که باعث تجمع صفرا در کبد خواهد شد و در کبد بیماران مبتلا به این مشکل تعداد مجاری صفرا برای تخلیه آن کم است. برای رفع این مشکل می‌توانید به پزشک بیماری‌های کودکان مراجعه کنید تا درمان‌های دارویی و غیردارویی در اختیار فرزند قرار بگیرد.

دکتر سندرم پرون بلی

سندروم پرون بلی یک اختلال نادر است که در پسران بیشتر است. از علائم این مشکل عدم نزول دو طرفه بیضه‌ها و اختلال در سیستم ادراری است. این بیماری توسط پزشک متخصص مجاری ادرار قابل درمان است که یکی از انواع تخصص های اطفال و کودکان و بزرگسالان است.

دکتر سندرم داون

سندروم داون شرایطی است که کودک در آن با یک کپی اضافی از کروموزم بیست و یکم به دنیا می‌آید. این موضوع باعث تاخیر در رشد جسمی و روانی کودک خواهد شد. برای بررسی بیشتر مشکل، نیاز است تا به یک پزشک کودکان و اطفال مراجعه شود.

تخصص های زیرمجموعه اطفال

دکتر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد به حالتی گفته می‌شود که مرگ ناگهانی برای نوزاد زیر یکسال بدون هیچ دلیلی در خواب ممکن است اتفاق بیفتد. این موضوع یکی از نگرانی‌های اصلی برای والدینی است که تازه صاحب فرزند شده‌اند و برای جلوگیری از آن بهتر است یک پزشک متخصص کودکان و اطفال روی فرد نظارت داشته باشد.

دکتر شویرمان

بررسی بیماری شویرمان توسط پزشک بیماری‌های کودکان انجام می‌پذیرد. این بیماری حالتی است که ستون فقرات کودک دچار مشکل شده و در جابجایی مشکلاتی به وجود می‌آید. شویرمان منشا ژنتیکی دارد و یک بیماری خودمحدود شونده دوران کودکی است.

دکتر فلج اطفال

فلج اطفال بیماری است که می‌تواند دستگاه گوارش یا دستگاه عصبی مرکزی را دچار مشکل کند. این بیماری در اثر آلوده شدن به پلیو ویروس رخ می‌دهد و برای جلوگیری و رفع آن نیاز است به پزشک متخصص بیماری‌های اطفال یا متخصص اطفال مراجعه شود.

دکتر فنیل کتونوریا

فنیل کتونوریا یک بیماری نادر مادرزادی است که منشا ارثی دارد. این بیماری باعث جمع شدن اسید آمینه‌ای به نام فنیل آلانین در بدن خواهد شد که می‌تواند روی بخش‌های مختلف بدن اثر بگذارد.

برای درمان این مشکل می‌توانید به پزشک متخصص اطفال یا بیماری کودکان مراجعه کنید.

دکتر میکروسفالی

بیماری میکروسفالی یکی از بیماری‌های نادر عصبی است که در آن سر نوزاد کوچکتر از سر نوزادان هم سن و سال خود است. برای بررسی بیشتر این بیماری و شروع روند درمان و پیشگیری، نیاز است تا یک پزشک متخصص اطفال یا متخصص بیماری‌های اطفال فرد را ویزیت کند.

دکتر نشانگان کاوازاکی

سندروم کاوازاکی یکی از مشکلاتی است که باعث التهاب رگ‌ها خواهد شد و به این صورت خون رسانی به اعضای مختلف بدن کمتر می‌شود. در صورتی که این بیماری به سرعت درمان نشود، مطمئنا امکان بروز مشکلات بیشتر وجود دارد. برای بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر این بیماری، بهتر است از یک پزشک متخصص اطفال کمک بگیرید.

جمع بندی

در دنیای پزشکی اطفال تخصص های مختلفی وجود دارند که برای درمان و رفع مشکلات کودکان و نوزادان می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع تخصص های اطفال و کودکان آشنا کنیم تا در صورت بروز مشکل، به صورت سریعتری پزشک متخصص را بیابید.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *