لوگو ایران زردی

09197981711

راهنمای کامل بارداری از تغذیه تا مشکلاتی که ممکن است پیش‌ آید

نکات مهم در بارداری

در این مقاله میخوانیم

دوران بارداری یکی از دوران‌های خاص و حساس است که یکی از اتفاقات منحصر به فرد در طول زندگی زوجین رقم خواهد خورد. پس بهتر است قبل از هر کاری یک راهنمای کامل بارداری را مطالعه کنید تا تمامی اطلاعات لازم را به دست آورید. دقت در بعضی از نکات برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در این دوران اهمیت بالایی دارد که در این مطلب در مورد تمامی آن‌ها صحبت خواهیم کرد. در این مقاله نکات مهم در بارداری برای رسیدن به بهترین نتیجه و جلوگیری از مشکلات را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  • کرج‌بیبی یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه تامین دستگاه‌های درمانی نوزادان است. در صورت نیاز به تهیه دستگاه‌های درمانی مانند دستگاه زردی نوزاد، هم اکنون می‌توانید با متخصصان ما تماس حاصل فرمایید.

نکات مهم در بارداری

در کنار استفاده از راهنمای کامل بارداری، بهتر است از مشاوره یک پزشک متخصص نیز استفاده کنید و در بازه‌های مختلف معاینات لازم را داشته باشید. در صورت بروز یک مشکل، این پزشک متخصص است که در سریعترین زمان ممکن مشکل را تشخیص خواهد داد و می‌تواند در همان ابتدا از بروز عوارض بیشتر جلوگیری کند.

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری ممکن است تحت تاثیر شدیدی قرار بگیرد. احتمال کم شدن یا حتی زیاد شدن تمایلات در این دوران وجود دارد و این امر ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت‌هایی را داشته باشد.

این امری کاملا طبیعی است چرا که تمایلات جنسی در افراد وابسته به تغییر هورمون‌ها و عملکرد داخلی بدن است. بنابراین، با مشاهده چنین وضعیتی اصلا نباید نگران باشید.

نکات مهم در بارداری

تمایلات جنسی در بارداری

مطلع شدن از تغییر و تحولات در تمایلات جنسی، نکته مهمی برای کنترل شرایط است. احتمال کاهش شدید تمایلات جنسی در دوران بارداری وجود دارد و این امر مطمئنا روی روابط بین افراد تاثیر خواهد گذاشت. در نقطه مقابل، شاید برخی از خانم‌ها در این دوران نیاز به رابطه جنسی بیشتری در خود احساس کنند که ناشی از افزایش جریان خون و تغییرات هورمونی است.

سه ماهه نخست بارداری

در سه ماهه نخست بارداری خانم‌ها احساس خستگی زیاد و احتمالا تهوع و استفراغ را دارند. تمامی این عوامل و تاثیر آن‌ها روی بدن فرد باعث خواهد شد تا تمایلات جنسی در سه ماهه اول بارداری کاهش زیادی پیدا کند.

سه ماهه دوم بارداری

بهتر است راهنمای کامل بارداری را مطالعه کنید تا در مورد دوره‌های بارداری اطلاعات کاملی را به دست آورید. این دوره‌ها به خصوص سه ماهه دوم، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این سه ماهه دوم زمانی است که احساس خستگی و استفراغ کاهش خواهد داشت و به احتمال زیاد انرژی فرد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

سه ماهه نهایی بارداری

سه ماهه نهایی بارداری همراه با درد کمر یا لگن همراه است و ممکن است مادران افزایش وزن را نیز تجربه کنند. در این دوران، امکان کاهش تمایلات جنسی وجود دارد و این به دلیل عواملی است که باعث افزایش درد و خستگی در بدن خواهد شد.

نکات مهم در بارداری

تغذیه در بارداری

در این راهنمای کامل بارداری بهتر است در مورد تغذیه نیز صحبت کنیم که بخش جدایی ناپذیر از زندگی هر فردی است. تغذیه درست و به موقع نقش اساسی در شکل گیری و رشد جنین دارد و به همین دلیل مادر باید یک برنامه غذایی مطمئن و منظم داشته باشد.

رژیم غذایی مادران شامل غذاهای سالم است و در این رژیم غذایی بهتر است از مصرف تنقلات، چیپس و موارد این چنینی جلوگیری شود. خوردن میوه جات و سبزی جات جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی در دوران بارداری دارد.

خوردن پروتئین در بارداری

مصرف پروتئین در بارداری بخش مهمی از ماجرا است که به رشد بهتر جنین و سلامتی مادر کمک زیادی خواهد کرد. یک خانم باردار به 70 تا 100 گرم پروتئین در روز نیاز دارد که بهترین منابع آن گوشت، ماهی، آجیل، پنیر و حبوبات است.

خوردن کلسیم در بارداری

کلسیم ماده‌ای است که میزان مصرف مایعات را در بدن تنظیم می‌کند و وجود آن نقش اساسی در رشد استخوان‌های جنین دارد. یک مادر باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کند تا نیازهای بدن او و جنین تامین شود. بهترین منابع کلسیم شیر، ماست و پنیر هستند.

خوردن اسید فولیک در بارداری

اسید فولیک یکی از ویتامین‌های گروه بی است که با نام B9 نیز شناخته می‌شود. این ماده تاثیر بالایی در رشد مغز و اعصاب نوزاد دارد و مادر باید روزانه بین 600 تا 800 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند. منابع این ماده مفید جگر، آجیل، حبوبات خشک و تخم مرغ هستند.

نکات مهم در بارداری

خوردن آهن در بارداری

آهن از جمله عناصری است که می‌تواند به سلامتی بدن و افزایش جریان خون کمک کند. این امر در بهبود اکسیژن رسانی به جنین تاثیر دارد. برای تامین آهن مورد نیاز، بهتر است غذاهایی مانند مرکبات، سبزیجات و تخم مرغ در رژیم غذایی قرار بگیرند.

استرس و ناراحتی در بارداری

افسردگی و استرس مطمئنا روی سلامت مادر و جنین تاثیر خواهد گذاشت اما افسردگی ناشی از حاملگی موضوعی غیر قابل اجتناب است.

بهترین کار در صورت بروز این مدل مشکلات صحبت با یک پزشک متخصص است تا بتوان تا حد ممکن از عوارض آن جلوگیری کرد.

دلایل افسردگی در بارداری

مهم‌ترین دلیل و عامل افسردگی در بارداری تغییرات هورمونی است که مادران در این دوران با آن مواجه هستند. این تغییرات هورمونی به شکل قابل توجهی روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارند و در نهایت می‌توانند باعث مشکلات ذهنی و روحی در بدن مادر شوند.

نشانه‌های افسردگی در بارداری

مهم‌ترین نشانه افسردگی احساس غم و اندوه و نبود تمرکز است که شاید در خواب مادر نیز اختلالاتی را به وجود آورد. همچنین، کاهش علاقه به انجام امور روزمره و داشتن اضطراب نیز از نشانه‌های افسردگی در دوران بارداری هستند.

نکات مهم در بارداری

محرک‌های افسردگی در بارداری

بعضی از محرک‌ها وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید افسردگی در فرد شوند. این علائم به صورت زیر هستند:

  • سابقه ژنتیکی
  • سابقه سقط جنین
  • وجود عوامل استرس زا
  • تجربه‌های ناخوشایند در گذشته

عوارض افسردگی در بارداری

در این راهنمای کامل بارداری بهتر است به عوارض افسردگی نیز اشاره کنیم. در صورت درمان نشدن یا عدم مدیریت این مشکل، احتمال بروز مشکلاتی مانند زایمان زودرس وجود دارد. همچنین، اختلال در رشد جنین و احتمال بروز اختلالات روحی در جنین نیز دور از انتظار نیست.

روش‌های مقابله با عارضه افسردگی در بارداری

در صورت وجود مشکلات این چنینی بهتر است با یک پزشک صحبت کنید. شاید شما تجربه کافی را برای مقابله با افسردگی نداشته باشید اما یک پزشک متخصص تمامی توضیحات لازم را در اختیارتان قرار خواهد داد.

احتمالا توصیه‌های پزشک شامل موارد زیر است:

  • استراحت و خواب کافی
  • دوری از عوامل استرس زا یا کاهش آن‌ها
  • انجام فعالیت‌های مفید برای کنترل افسردگی
  • انجام فعالیت‌های ورزشی یا هنری مورد علاقه

ورزش در بارداری

بهتر است در این راهنمای کامل بارداری به مزایای بی نظیر ورزش کردن نیز اشاره کنیم. در این دوران، ورزش کردن تاثیر زیادی در روحیه مادران دارد و با استفاده از این روش می‌توان اثرات منفی ناشی از تغییرات هورمونی را کنترل کرد.

نکات مهم در بارداری

فواید ورزش در بارداری

  • کمک به کنترل بهتر وزن مادر
  • کنترل تغییرات ناشی از افزایش یا کاهش هورمون‌ها
  • بهبود اوضاع روحی و روانی مادر
  • مدیریت کمر درد

ورزش‌های مناسب بارداری

بهتر است در این دوران ورزش‌های ملایم و ساده انجام دهید که از آن جمله می‌توان پیاده روی و شنا کردن را بیان کرد. همچنین، یکی از بهترین ورزش‌ها تهیه یک دوچرخه ثابت و استفاده از آن در منزل است.

استراحت و خواب در دوران بارداری

استراحت کردن و خواب کافی نکته اساسی در کنترل بهتر شرایط است. بهتر است زمان خواب خود را تنظیم کنید تا سوخت و ساز بدن به دلیل منظم نبودن چرخه خواب به هم نریزد. در صورتی که از مشکلات خواب رنج می‌برید، بهتر است در اولین فرصت با یک پزشک مشورت کنید تا این مشکل برطرف شود.

وضعیت مناسب خواب در دوران بارداری عبارت است از:

وضعیت خواب در این دوران بهتر است به سمت پهلوی چپ باشد و نیاز است تا زانوها را نیز در این حالت خم کنید. همچنین، در صورت احساس فشار یا وزن زیاد روی کمر یا شکم، امکان استفاده از یک یا دو بالش برای مدیریت بهتر این مشکل وجود دارد.

نکات مهم در بارداری

ماساژ در دوران بارداری

یکی از توصیه‌های مهم که در این راهنمای کامل بارداری باید به آن اشاره کنیم، ماساژ دادن است. این ماساژ در دوران بارداری مزایای بی شماری را فراهم خواهد کرد و می‌تواند در بهبود کیفیت خواب، سلامت بدن مادر و کاهش استرس‌ها کمک کننده باشد.

انجام فعالیت‌های سازنده مناسب با وضعیت روحی و جسمی

از جمله فعالیت‌های مناسب برای بهبود وضعیت روحی و جسمی می‌توان به امور سبک مربوط به شغل و امور روزمره اشاره کرد. شما در روز می‌توانید چند ساعت را برای این کار تخصیص دهید که این موارد در جلوگیری از افسردگی نیز نقش زیادی دارند.

انجام فعالیت‌های هنری مورد علاقه و مناسب با وضعیت روحی و جسمی

مطمئنا فعالیت‌های هنری از بهترین گزینه‌ها هستند در صورتی که هدف شما پیشگیری از مشکلات روحی و جسمی است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به نقاشی، طراحی و حتی نواختن موسیقی اشاره کرد.

رنگ کردن مو در بارداری

بر اساس بررسی‌ها، رنگ کردن مو تاثیر زیادی روی پوست ندارد تا آسیبی به جنین وارد کند. با این حال، توصیه می‌شود در سه ماهه اول بارداری از این کار اجتناب شود تا وارد شدن رنگدانه‌ها به بدن مادر باعث بروز مشکلات نشود.

مشکل اصلی در زمان رنگ کردن مو وقتی است که مادر در محیط، بخار حاصل از رنگ مو را تنفس کند که برای سلامتی مادر و جنین مضر خواهد بود.

سوالات متداول درباره بارداری

نکات مهم در دوران بارداری

در دوران حاملگی چه باید کرد؟

در دوران بارداری بهتر است به موارد زیر دقت زیادی داشته باشید:

  • برنامه ریزی برای تغذیه سالم
  • دقت در کنترل وزن
  • انجام به موقع آزمایش‌های غربالگری
  • توجه به واکسیناسیون
  • دقت در مصرف داروها

نکات حاملگی

مادران باید در مورد بیماری‌های زیر دقت داشته باشند:

  • دیابت
  • تیروئید
  • سل
  • آسم
  • فشار خون
  • سابقه بیماری‌های جنسی
  • اختلالات ژنتیکی
  • اختلالات تشنجی
  • مشکلات افسردگی

نکاتی که در دوران بارداری باید رعایت شود؟

نکات مهم در بارداری

آموزش بهداشت فردی روانی جنسی

نکات زیر در دوران بارداری باید رعایت شوند:

  • بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه به موقع برای واکسیناسیون
  • دقت در مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروها
  • استفاده از مکمل‌ها در صورت نیاز
  • عدم مصرف مواد مخدر

قبل از حاملگی کدام نکات را باید رعایت کرد؟

بعضی از داروها به صورت مستقیم روی سلامت جنین تاثیر دارد. در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما باید قبل از هر چیزی راهنمای کامل بارداری را مطالعه کرده و در مورد این داروها اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید. برای کنترل بهتر شرایط، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید و توصیه‌های لازم را از وی دریافت کنید.

نکات مهم در بارداری

متخصصان توصیه می‌کنند حتما در این دوران ورزش‌های سالم و چند دقیقه‌ای را در روز داشته باشید. تداوم این ورزش‌ها نقش مهمی در کنترل استرس، اضطراب و افسردگی دارد. همچنین، در صورت وجود بیماری‌های مختلف در این دوران، نیاز است تا درمان انجام شود چرا که مشکلات مادر به صورت مستقیم روی سلامت جنین تاثیر دارند.

مشکلات شایع بارداری

بعضی از مشکلات در این دوران مشاهده می‌شوند که بعضی از آن‌ها در اکثر مادران باردار وجود دارند:

  • کم خونی
  • تهوع استفراغ
  • یبوست
  • پیکا
  • سوزش سر دل

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *