لوگو ایران زردی

09197981711

چرا گوش کودکان و نوزادان عفونت می‌کند؟ درمان عفونت گوش کودکان و نوزادان

درمان عفونت گوش کودکان و نوزادان

عفونت گوش کودکان و نوزادان یکی از عارضه‌هایی است که موجب نگرانی زیاد والدین خواهد شد. این مشکل با ترشحات زرد رنگ داخل مجرای گوش همراه است و با دیدن علائم آن بهترین کار این است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. شاید عفونت گوش در کودکان و نوزادان به دلیل یک بیماری بروز کرده باشد که در این صورت حتما باید درمان در سریعترین زمان ممکن شروع شود. در غیر این صورت، امکان تاثیر منفی بیماری مورد نظر روی شنوایی کودک در آینده دور از انتظار نیست.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • متخصصان کرج‌بیبی سعی در ارائه بهترین روش‌های درمانی برای بیماری کودکان و نوزادان را دارند. در صورت نیاز به خدمات درمانی و دسترسی به جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا هم اکنون می‌توانید با متخصصان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید.

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟

یکی از علائم واضح برای تشخیص عفونت گوش کودکان و نوزادان مشاهده درد و بی قراری آن‌ها است. عفونت گوش در اکثر موارد درد دارد اما شدت آن بسته به مشکل ممکن است کم یا زیاد باشد.

بسیاری از کودکان درد و بی قراری خود را با کشیدن گوش خودشان نشان می‌دهند. بنابراین، در صورت مشاهده چنین علائمی می‌توانید به وجود مشکل شک کنید. در کنار این علائم، مشاهده تب در نوزاد یا از بین رفتن عادت‌های روزانه و نرمال او می‌تواند در تشخیص عفونت گوش کمک کننده باشد.

عفونت گوش در کودکان چقدر طول میکشد؟

عفونت گوش در کودکان چقدر طول میکشد؟

بهتر است به این نکته اشاره کنیم که مدت درمان عفونت گوش در کودکان و نوزادان بسته به نوع مشکل است. در شرایطی که این مشکل منشا خاصی ندارد، در چند روز می‌توان آن را برطرف کرد. شاید هم عفونت به دلیل وجود یک بیماری مانند آنفولانزا است که در این صورت نیاز به طی کردن دوره درمان است تا مشکل به کلی رفع گردد.

 

دلایل عفونت گوش در کودکان چیست؟

دلایل عفونت گوش در کودکان چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد این مشکل خواهد شد. تشخیص درست و به موقع منشا مشکل نکته اساسی در درمان سریع است. بنابراین، در صورتی که عفونت شدید مشاهده می‌کنید، بهتر است در اولین فرصت به یک بخش درمانی مراجعه کنید تا با تشخیص درست مراحل درمان شروع شود.

عفونت گوش میانی در کودکان

عفونت گوش میانی در کودکان دلایل مختلفی دارد و احتمال تاثیر منفی بیماری آنفولانزا یا سرما خوردگی روی بروز این عفونت وجود دارد. شاید هم دلیل اصلی آن وجود حساسیت کودک یا نوزاد به شرایط محیطی است.

 

عفونت گوش در کودکان به علت سوراخ کردن گوش

عفونت گوش در کودکان به علت سوراخ کردن گوش

بهتر است بدانید این مشکل ممکن است به علت سوراخ کردن گوش نوزاد نیز به وجود آید. در این حالت، نشانه‌های عفونت شبیه عفونت‌های پوستی است که به دلیل وارد شدن باکتری‌ها به داخل زخم ایجاد خواهد شد.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود از لوازم و ابزارهای استریل و تمیز در زمان سوراخ کردن گوش نوزاد استفاده شود. همچنین، والدین باید از گوشواره‌های مناسب استفاده کنند تا این لوازم زینتی مشکلی را از نظر عفونت گوش کودکان و نوزادان به وجود نیاورند.

چگونه عفونت گوش کودک را درمان کنیم؟

در مورد عفونت گوش کودکان و نوزادان نمی‌توان یک نسخه واحد ارائه داد. دلیل این امر این است که دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به این مشکل خواهد شد و برای شروع درمان ابتدا باید بیماری مشخص شود.

یک پزشک باتجربه ابتدا کودک یا نوزاد را از نزدیک معاینه خواهد کرد و در صورت لزوم آزمایش‌هایی را برای وی تجویز می‌کند. در نهایت، درمان مناسب بر اساس نوع بیماری پیش گرفته خواهد شد.

 

درمان عفونت گوش نوزاد در خانه چگونه است؟

درمان عفونت گوش نوزاد در خانه چگونه است؟

از روش‌های سنتی نیز می‌توان برای پیشگیری از عفونت گوش استفاده کرد. حتی امکان تسریع در درمان بیماری با روش‌های پیشنهاد شده وجود دارد و مدت بهبود با این روش‌ها وابسته به شدت بیماری است.

بهترین درمان برای برطرف کردن این مشکل استفاده از کمپرس گرم روی گوش است و در کنار آن می‌توان از عصاره سیر و روغن زیتون نیز استفاده کرد. بسیاری از روش‌ها مانند عصاره سیر یا سرکه سیب کمک خواهند کرد تا به صورت سریع بتوان ترشحات زرد رنگ مجرای گوش را تمیز کرد.

برای درمان عفونت گوش در کودکان زیر دو سال چه کار کنیم؟

درمان این مشکل یا پیشگیری از تشدید آن روش‌های عملی دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از شیر مادر اشاره کرد. بر اساس تحقیقات، شیر مادر دارای آنتی بادی‌هایی است که در برطرف کردن و خنثی کردن عفونت گوش کودکان و نوزادان موثر است.

البته، در این روش درمانی مراحل کار کمی فرق دارد و برای تاثیر آن باید چند قطره شیر مادر را داخل مجرای گوش بریزید. با این کار، امکان تمیز کردن بهتر عفونت و جلوگیری از تشدید مشکل فراهم خواهد بود. روش پیشگیری مطمئن دیگر برای عفونت گوش کودکان و نوزادان دقت در شوینده‌ها و مواد شیمیایی است. به هیچ عنوان نباید برای شستشوی گوش نوزادان از این نوع مواد استفاده کرد چرا که اثرات منفی آن‌ها ممکن است به تشدید مشکل منجر شود.

درمان دارویی عفونت گوش کودک

درمان دارویی عفونت گوش کودک

درمان دارویی نیز برای برطرف کردن این مشکل در دسترس است اما به هیچ عنوان نباید این داروها را به صورت خودسر مصرف کرد. بهترین کار زمانی که یک مشکل این چنینی مشاهده می‌کنید مشورت با یک پزشک باتجربه است تا بیماری تشخیص داده شود. در این صورت، احتمالا دارو نیز تجویز خواهد شد که تحت نظارت پزشک مصرف آن مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

  • عفونت گوش کودکان و نوزادان ممکن است دلایل باکتریایی یا ویروسی داشته باشد. در هر یک از این موارد، درمان نیز متفاوت است و برای رسیدن به بهترین نتیجه مشخص شدن دلیل اصلی عفونت اهمیت بالایی دارد.

آیا می‌توان عفونت گوش کودک را بدون آنتی‌بیوتیک درمان کرد؟

استفاده از آنتی بیوتیک برای کودکان و نوزادان کمتر از یک سال اصلا توصیه نمی‌شود مگر این که پزشک مصرف آن را توصیه کرده باشد. در موارد خفیف بیماری می‌توان با درمان‌های خانگی مشکل را رفع کرد و این زمانی است که نیازی به مصرف دارو نخواهد بود. با این حال، در صورت مشاهده تشدید مشکل چاره‌ای جز مراجعه به یک پزشک متخصص وجود ندارد.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که استفاده از آنتی بیوتیک در مواردی که نوزاد به بیماری ویروسی مبتلا شده است، توصیه نمی‌شود. با این حال، احتمالا پزشک برای کنترل درد و بی قراری نوزاد داروهای کمکی و مسکن‌ها را تجویز خواهد کرد که مصرف آن با دوز توصیه شده مشکلی نخواهد داشت.

 

درمان عفونت گوش کودکان با جراحی

درمان عفونت گوش کودکان با جراحی

درمان عفونت گوش کودکان و نوزادان در موارد خفیف و متوسط با روش‌های بیان شده در قسمت‌های قبل انجام می‌پذیرد. با این حال، در بعضی از شرایط امکان این وجود دارد که مشکل با این روش‌ها برطرف نشود و آن زمانی است که کودک نیاز به جراحی دارد.

با این روش، پزشک می‌تواند عفونت گوش را درمان کند و این کار با تخلیه شدن مایعات از گوش همراه خواهد بود.

خطرات عفونت گوش در کودکان شامل چه مواردی است؟

در صورتی که عفونت گوش در کودکان و نوزادان درمان نشود، احتمال بروز مشکلات متعدد در آینده وجود خواهد داشت. این مشکل شنیدن صدا را برای یک فرد خردسال سخت می‌کند و همین امر باعث ایجاد حس بدی در او خواهد شد.

عفونت در حالت شدید خود ممکن است به بخش شنوایی یک فرد آسیب بزند. این کار تا جایی پیش خواهد رفت که فرد ممکن است برای همیشه شنوایی خود را از دست بدهد.

  • والدین در ماه‌های اول تولد نوزاد باید دقت زیادی به سلامتی او داشته باشند. عفونت شدید گوش نوزاد نشانه‌ای است که با دیدن آن سریعا باید به یک بخش درمانی مراجعه کنید تا مشکل در همان مراحل ابتدایی برطرف شود.

چگونه از بروز عفونت گوش در کودکان و نوزادان پیشگیری کنیم؟

چگونه از بروز عفونت گوش در کودکان و نوزادان پیشگیری کنیم؟

با در نظر داشتن بعضی از راه حل‌ها می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. راه حل اول تغذیه مناسب نوزاد است تا بدن او برای مقابله با عوامل بیماری‌زا تقویت شود.

استفاده از شیر مادر در دوران اول تولد از اهمیت زیادی در این مورد برخوردار است. محافظت از نوزاد در مقابل بعضی از بیماری‌های شایع مانند آنفولانزا و سرما خوردگی راه حل بعدی برای جلوگیری از این مشکل است.

هزینه درمان عفونت گوش کودکان و نوزادان چقدر است؟

هزینه درمان این مشکل بستگی به منشا آن دارد و در موارد خفیف با هزینه‌های کم می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت. با این حال، در صورتی که بیماری تشدید شده است، احتمالا نیاز به صرف زمان بیشتر و هزینه بالاتر است تا بتوان بر مشکل غلبه کرد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه‌ کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه‌ کنیم؟

توصیه اکید می‌شود که پس از مشاهده علائم اولیه عفونت گوش کودکان و نوزادان به پزشک مراجعه کنید. در این صورت با خیال راحت می‌توانید مشکل را برطرف کنید و از مشکلات و عوارض آینده جلوگیری کنید.

سوالات متداول عفونت گوش در کودکان و نوزادان

آیا فردی که مبتلا به عفونت گوش است می‌تواند شنا کند؟

  • این کار اصلا توصیه نشده است چرا که شنا کردن می‌تواند بیماری را تشدید کند.

عفونت حاد گوش میانی در کودکان چه عارضه‌ای به همراه دارد؟

  • در صورت گسترش عفونت گوش میانی در کودکان امکان بروز کم شنوایی وجود دارد.

عفونت حاد گوش زودتر درمان می‌شود یا عفونت مزمن گوش؟

  • عفونت حاد گوش در بازه زمانی کوتاه‌تری درمان خواهد شد اما برای برطرف کردن عفونت مزمن نیاز به صرف زمان بیشتری است.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *