لوگو ایران زردی

09197981711

انواع روش های درمان درد سیاتیک در بارداری (پای چپ و راست)

درمان درد سیاتیک در بارداری

درد سیاتیک در بارداری یکی از مشکلاتی است که شاید گریبان گیر بسیاری از افراد شود. درمان درد سیاتیک در مواقع بروز این مشکل اهمیت زیادی دارد تا خانم‌های باردار از فشار و درد ناشی از آن خلاصی پیدا کنند. این درد ممکن است کل زندگی مادران را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در عملکرد سایر اعضای بدن نیز تاثیر منفی داشته باشد. بهتر است قبل از بارداری یا حین آن در مورد این درد اطلاعات کاملی را به دست آورید تا در صورت بروز آن به راحتی بتوانید مشکل را برطرف کنید.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی یکی از مجموعه‌های فعال در زمینه تامین دستگاه‌های درمانی برای نوزادان و کودکان است. در صورت نیاز به دستگاه‌های زردی نوزاد، هم اکنون می‌توانید با متخصصان و کارشناسان کرج‌بیبی صحبت کنید تا شما را راهنمایی کنند.

سیاتیک در بارداری چیست؟

درد سیاتیک در بارداری شاید برای تمامی افراد پیش نیاید و این دردی است که تنها بعضی از مادران را در این دوران درگیر خود خواهد کرد. جالب است تا بدانید سیاتیک یک عصب است که طول آن از ناحیه لگن شروع شده و تا پاشنه پا ادامه پیدا می‌کند. این بخش را می‌توان بزرگ‌ترین عصب در کل بدن به حساب آورد.

این عصب نقش مهمی در عملکرد حسی و حرکتی بخش پا دارد و در صورت بروز مشکل برای آن، مطمئنا عملکرد کلی بدن مادران نیز دچار مشکل خواهد شد.

 

علت درد سیاتیک در بارداری چیست؟ ۶ دلیل درد عصب سیاتیک در بارداری

برای درمان درد سیاتیک در بارداری، بهتر است ابتدا در مورد علل آن اطلاعاتی را کسب کنیم. این درد ممکن است علت‌‌های مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها فشار وارد شدن به عصب در شرایط مختلف است.

۱. بزرگ شدن جنین و فشار رحم به عصب سیاتیک

درد سیاتیک ممکن است در اثر فشار وارد شدن به سیستم عصبی شروع شود. این زمانی است که جنین بزرگ‌تر شده است و مادر نیز دارای وزن بیشتری نسبت به زمان قبل از بارداری است. بنابراین، فشار وارد شده روی مهره‌ها و لگن خود را به صورت درد سیاتیک در بارداری نشان خواهد داد.

۲. منقبض شدن عضلات لگن و باسن

با افزایش وزن و منقبض شدن عضلات لگن یا شکم، مطمئنا احتمال فشار آمدن به عصب سیاتیک دور از انتظار نیست. بهتر است به این نکته اشاره کنیم که درد سیاتیک در روزها و ماه‌های اول بارداری شایع نیست و این به دلیل نبود افزایش وزن در این دوران است.

۳. چرخیدن جنین در ماه‌های آخر بارداری

چرخیدن جنین در ماه‌های آخر بارداری یکی از مشکلاتی است که روی افزایش احتمال درد سیاتیک بارداری اثر خواهد گذاشت. در این ماه‌ها احتمال حرکت نوزاد بسیار بیشتر است و امکان اینکه نوزاد در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد، در این دوران بیشتر خواهد بود.

۴. ترشح هورمون ریلکسین و شل شدن رباط‌ها

هورمونی به نام ریلکسین در دوران بارداری ترشح خواهد شد که وظیفه آن آسان کردن زایمان و شل کردن رباطها است. با این حال، امکان این که این هورمون به عصب سیاتیک در بارداری فشار وارد کند دور از انتظار نیست.

۵. دیابت در بارداری و درد سیاتیک

بیماری‌هایی مانند دیابت می‌توانند باعث بروز سیاتیک شوند. این بیماری‌ها به خصوص در ماه‌های آخر بارداری و نزدیک به زایمان تاثیر بالایی روی دردها دارند و در مواقع مختلف می‌توانند باعث فشار وارد شدن به بخش سیاتیک شوند.

۶. ایجاد آسیب در لگن

وجود آسیب‌ها یا عوارض آن‌ها می‌تواند باعث بروز درد در ناحیه لگن شود. از جمله این مشکلات می‌توان به خونریزی اشاره کرد که در صورت مشاهده آن به سرعت باید فکری به حال برطرف کردن مشکل کرد.

علائم سیاتیک در بارداری چیست؟

مشکل سیاتیک خود را با نشانه‌های مختلفی نمایان می‌‌کند که مهم‌ترین و بارزترین آن‌ها درد است. با این حال، ممکن است در خانم‌های باردار مشکلات سیاتیک همراه با ضعف و بی حالی باشد. همچنین، نبود توانایی در نشستن از جمله علائم سیاتیک در بارداری است. در این شرایط، با وارد شدن کمترین میزان فشار به سیاتیک، احتمال اینکه درد شروع شود بالا است.

این دردها مشکلات حرکتی را نیز به دنبال خواهند آورد و می‌توانند زندگی روزمره مادران را با مشکل روبرو کنند.

آیا درد سیاتیک در بارداری خطرناک است؟

درد سیاتیک بارداری می‌تواند در این دوران مشکل ساز شود. به خصوص مادرانی که دارای وزن اضافی هستند و در دوران آخر بارداری به سر می‌برند. با این حال، این دردها مشکلات خاص و غیرقابل حلی را به وجود نخواهند آورد و با کمی حوصله می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. در صورتی که در این دوران با مشکلات سیاتیک روبرو هستید، می‌توانید به یک پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز داروهای مورد نظر را در اختیار شما قرار دهد.

شیوه درمان درد سیاتیک در بارداری چگونه است؟

روش های درمان سیاتیک در بارداری وجود دارند و بهترین کار این است که به یک پزشک مراجعه کنید تا مطمئن‌ترین روش را در اختیارتان قرار دهد. در ادامه، با درمان‌های دارویی و خانگی برای رفع درد سیاتیک بارداری آشنا می‌شویم.

درمان دارویی درد سیاتیک در بارداری

درمان دارویی برای درد سیاتیک وجود دارد که شامل داروهای مسکن و آرام کننده درد هستند. برای تهیه این نوع داروها ابتدا بهتر است از یک پزشک مشورت بگیرید و با استفاده از نسخه به داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید.

درمان خانگی سیاتیک در بارداری

استراحت کردن در یک محل راحت و تخت مناسب از نکات مهم برای کاهش درد سیاتیک بارداری است. در این دوران اصلا نباید فشار زیادی به خود وارد کنید و تا حد امکان از انجام فعالیت‌های سنگین دوری کنید.

در شرایطی که احساس درد شما زیاد است، می‌توانید زیر پاهای خود بالش قرار دهید تا با کاهش فشارهای وارده، درد سیاتیک نیز کمتر شود.

درمان گرفتن رگ سیاتیک در بارداری با ورزش

توصیه می‌شود برای رفع درد سیاتیک یا کنترل آن از ورزش‌های کششی ملایم استفاده کنید. حرکات کششی تاثیر زیادی روی درمان این درد دارند و روزانه چند دقیقه می‌توانید این کار را تکرار کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید. دقت داشته باشید که محیط ورزش اصلا نباید سرد باشد و دمای هوا نیز بهتر است بین 15 تا 25 درجه قرار داشته باشد.

بهتر است اشاره کنیم که انجام حرکات ورزشی در آب نیز می‌تواند به کاهش دردهای ناشی از عصب سیاتیک در بارداری کمک زیادی کند.

ماساژ درمانی برای تسکین درد سیاتیک

ماساژ در بسیاری از موارد می‌تواند درد سیاتیک در بارداری را کم کند. این روش توصیه شده توسط کارشناسان و متخصصان است و از آن به عنوان یک روش موثر یاد می‌شود. با این حال، آموزش نحوه ماساژ و روش صحیح پیاده سازی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ماساژ دادن عصب سیاتیک باعث افزایش گردش خون در بخش عضلات خواهد شد و با استفاده از این روش به راحتی می‌توان دردهای ناشی از سیاتیک را التیام بخشید.

چگونه از گرفتن سیاتیک در بارداری پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از درد سیاتیک در بارداری به صورت کامل امکان پذیر نیست. این دردها در بعضی از افراد اجتناب ناپذیر است اما با استفاده از روش‌های پیشگیری تا حدود زیادی می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. در بسیاری از موارد ورزش‌های ملایم اثربخشی بالایی روی رفع دردهای ناشی از سیاتیک دارند. بنابراین، قبل از رسیدن به ماه‌های آخر بارداری بهتر است چند حرکت کششی برای سیاتیک بیاموزید و در این دوران آن‌ها را به صورت منظم انجام دهید.

از جمله روش‌های دیگر برای پیشگیری از چنین دردهایی می‌توان به حالت مناسب ستون فقرات در زمان نشستن اشاره کرد چرا که مناسب نبودن آن تاثیر زیادی روی تشدید دردهای سیاتیک در بارداری دارد.

متخصصان توصیه می‌کنند از شکم بند نیز در این دوران استفاده شود که تا حدود زیادی از دردهای شدید جلوگیری خواهد کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دردهای عصب سیاتیک در بعضی از مواقع می‌توانند بیش از حد معمول باشند. این زمانی است که سریعا باید به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از روش‌های درمانی، درد سیاتیک در بارداری کاهش پیدا کند. در صورتی که از دارو برای کاهش درد استفاده می‌کنید اما مشکل همچنان باقی است یا احساس بی حسی در بخش سیاتیک دارید، این زمانی است که اصلا نباید فرصت را از دست دهید و به یک بخش درمانی برای بررسی‌های بیشتر مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره درد سیاتیک در بارداری

درمان درد عصب سیاتیک در دوران بارداری عارضه‌ای برای جنین ایجاد می‌کند؟

  • در صورتی که درمان‌ها تحت نظر یک پزشک باتجربه انجام شوند، مشکلی برای جنین به وجود نخواهد آمد. در این دوران شدیدا توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه داروهای مسکن خودداری کنید و در صورت تشدید دردها، با یک پزشک در ارتباط باشید.

آیا همیشه درد شدید در کمر و پشت نشانه سیاتیک بارداری است؟

  • خیر. سیاتیک تنها یکی از دلایل درد در این ناحیه است و مشکلات دیگری مانند آرتروز یا عفونت نیز می‌توانند باعث بروز این مدل دردها شوند.

آیا درد سیاتیک بارداری بعد از زایمان از بین می‌رود؟

  • دردهای سیاتیک بارداری پس از این دوران قطع می‌شوند اما در بعضی از افراد ممکن است همچنان این دردها باقی بمانند. دلیل این ادامه دار بودن دردها ضعیف شدن عضلات در ناحیه عصب سیاتیک است.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *