لوگو ایران زردی

09197981711

جرم گوش در کودکان و نوزادان چیست؟ درمان خانگی و طب سنتی

جرم گوش در کودکان و نوزادان

جرم گوش در کودکان و نوزادان به ترشحاتی گفته می‌شود که به صورت طبیعی داخل مجرای آن وجود دارد. جالب است تا بدانید این ترشحات برای حفظ سلامتی گوش و جلوگیری از مشکلات ناشی از حشرات و عوامل دیگر اهمیت زیادی دارند. با این حال، مشکل زمانی به وجود می‌‌آید که میزان این جرم گوش نوزادان و کودکان بیش از اندازه شود. این افزایش جرم گوش به صورت مستقیم روی کم شنوایی تاثیر دارد و شاید هم باعث ایجاد درد در ناحیه گوش شود. در این مطلب قصد داریم تا با تمامی نکات مربوط با جرم گوش و روش‌های درمان اضافه ترشحات آشنا شویم.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

  • کرج‌بیبی با تجربه سال‌ها فعالیت در عرصه سلامت کودکان و نوزادان فهرستی از خدمات را در اختیار شما قرار داده است. در صورت نیاز به دستگاه‌های مدرن و به روز می‌توانید با کارشناسان کرج‌بیبی تماس حاصل فرمایید.

علت ایجاد جرم گوش در کودکان چیست؟

علت ایجاد جرم گوش در کودکان چیست؟

بین نرمه گوش و لاله میانی گوش کانالی وجود دارد که کانال بیرونی گوش نام دارد. در این بخش، جرم گوش ترشح می‌شود که وجود آن نقش اساسی در جلوگیری از گرد و غبار و ورود حشرات به داخل گوش دارد.

این جرم گوش باید به صورت طبیعی ترشح شود اما در اثر مشکلاتی ممکن است اندازه ترشح آن بیش از حد باشد و باعث بروز مشکلات مختلف در نوزاد شود.

 

آیا تجمع جرم گوش کودک نشانگر عفونت گوش است؟

آیا تجمع جرم گوش کودک نشانگر عفونت گوش است؟

عفونت گوش یک مشکل شایع بین کودکان و نوزادان است که ممکن است به دلایل مختلفی بروز پیدا کند. برای مثال، وجود یک بیماری مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا از جمله این دلایل است. بهتر است اشاره کنیم که عفونت گوش به دلیل تجمع جرم گوش نیست و دلیل دیگری برای آن در شرایط مختلف وجود دارد.

  • در صورت مشاهده عفونت در گوش بهتر است در سریعترین زمان ممکن به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشکل تشخیص داده شده و بر اساس آن روش درمانی در اختیار کودک و نوزاد قرار گیرد.

علائم تجمع جرم گوش در کودکان چیست؟

علائم تجمع جرم گوش در کودکان چیست؟

آشنایی با علائم تجمع جرم گوش در کودکان و نوزادان کمک زیادی خواهد کرد تا در سریعترین زمان ممکن بتوان مشکل را برطرف کرد. یکی از این علائم درد و ناراحتی در ناحیه گوش است که در اثر آن کودک یا نوزاد دچار بی قراری و نا آرامی خواهد شد.

زمانی که این علائم را مشاهده می‌کنید و همزمان کودک شما دست خود را مدام به سمت گوش خود می‌برد، این موضوع نشان دهنده وجود یک عفونت یا تجمع جرم گوش در کودک یا نوزاد است. در کودکانی که بالاتر از یک سال دارند، با یک علامت دیگر نیز می‌توانید مشکل تجمع جرم گوش را متوجه شوید که این علامت همان کم شنوایی است.

زیاد شدن ترشحات باعث مسدود شدن مجرای گوش خواهد شد و این موضوع ممکن است روی شنوایی کودک نیز تاثیر بالایی داشته باشد.

راه تشخیص وجود جرم گوش در کودکان و نوزادان چیست؟

بهترین راه حل برای تشخیص این مشکل و برطرف کردن آن مراجعه به یک پزشک باتجربه است. پزشک با یک معاینه دقیق ابتدا منشا مشکل را تشخیص خواهد داد که شاید این مرحله شامل تجویز آزمایش‌هایی نیز باشد. پس از این تشخیص، به راحتی می‌توان روش درمانی قطعی و مطمئن را پیش گرفت.

  • شاید برای درمان جرم گوش در کودکان و نوزادان نیاز به تجویز آنتی بیوتیک‌هایی باشد که اثر آن‌ها برای از بین بردن عفونت اثبات شده است. با این حال، مصرف خودسر این آنتی بیوتیک‌ها اصلا توصیه نمی‌شود مخصوصا اگر بیمار زیر 2 سال سن داشته باشد.

درمان جرم گوش در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

درمان جرم گوش در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

در حال حاضر، 2 روش درمانی کلی برای برطرف کردن جرم گوش در نوزادان و کودکان ارائه شده است که هر دو اثری مثبت دارند. بهتر است به این نکته اشاره کنیم که در ابتدای کار بهتر است یک پزشک روی بیمار نظارت داشته باشد تا در صورت تشدید بیماری، از آن جلوگیری شود. با مشورت با پزشک متخصص مطمئنا امکان استفاده از روش‌های درمانی طب سنتی نیز وجود دارد که اثر آن‌ها برای کم کردن جرم گوش و جلوگیری از تجمع آن در مجرای گوش اثبات شده است.

درمان پزشکی تجمع جرم گوش در کودکان

درمان پزشکی برای تجمع جرم گوش در کودکان و نوزادان وجود دارد و یکی از بهترین آن‌ها شستشوی گوش است. شستشوی گوش بزرگسالان زمانی انجام می‌شود که مشکلی از نظر شنوایی یا تجمع زیاد ترشحات به وجود آمده است. در بزرگسالان، این شستشو به راحتی انجام می‌شود اما در افراد خردسال بهتر است به نکاتی دقت داشته باشیم تا مشکلی از این نظر به وجود نیاید.

حساسیت گوش نوزادان و کودکان بسیار زیاد است بنابراین در زمان شستشوی گوش آن‌ها باید با احتیاط بیشتری عمل کرد. در بسیاری از موارد، از درمان‌هایی به جزو شستشوی گوش کمک می‌گیرند تا با یک روش راحت‌تر مشکل را مدیریت کنند. برای مثال، استفاده از قطره گوش که از گلیسیرین تشکیل شده است، یکی از راه حل‌های خوب در این مورد است.

 

درمان جرم گوش کودکان در طب سنتی

درمان جرم گوش کودکان در طب سنتی

در طب سنتی روش‌های عملی و مطمئنی برای رفع این مشکل ارائه شده است و می‌توان از عصاره گیاهان مختلف یا روغن‌های طبیعی برای تمیز کردن جرم گوش استفاده کرد.

تمیز کردن جرم گوش کودکان در طب سنتی با روغن‌های گیاهی

  • روغن زیتون: روغن زیتون یکی از بهترین عصاره‌های گیاهی است که در دنیای امروزی در اختیار خانوارها قرار گرفته است. با استفاده از این روغن طبیعی می‌توان به صورت راحت‌تری ترشحات مجرای گوش را تخلیه کرد و برای این کار چکاندن چند قطره داخل گوش و گذشت زمانی 15 دقیقه‌ای کافی است. مزیت مهم روغن زیتون خواص ضد میکروبی آن است و با نرم کردن گوش، این عصاره قدرت پاک کردن بهتر و آسان‌تر جرم گوش در کودکان و نوزادان را خواهد داشت.
  • روغن بادام: روغن بادام یکی از محصولات گیاهی است که برای تمیز کردن جرم گوش نوزادان و کودکان می‌توان آن را به کار برد. در طب سنتی استفاده از این عصاره گیاهی توصیه شده است و روش استفاده از آن مانند روغن زیتون است. برای اثرگذاری این عصاره می‌توانید روزانه یک یا دو مرتبه از چند قطره روغن بادام داخل مجرای گوش استفاده کنید.

 

تمیز کردن جرم گوش در طب سنتی با جوش شیرین

  • جوش شیرین: تحت نظر پزشک متخصص می‌توان از جوش شیرین نیز برای تمیز کردن جرم گوش کودکان و نوزادان استفاده کرد. این کار با رقیق کردن جوش شیرین در آب شروع می‌شود و پس از آن تنها کافی است تا چند قطره از مایع را داخل مجرای گوش بریزید. جوش شیرین با خواص تمیز کنندگی خود کمک خواهد کرد تا به صورت سریعتری بتوان ترشحات مجرای گوش را تمیز کرد. پس از چکاندن چند قطره از جوش شیرین در گوش نوزاد کافی است تا چند دقیقه صبر کنید. پس از این کار با یک دستمال تمیز و کوچک می‌توانید داخل گوش کودک را به راحتی تمیز کنید.

درمان خانگی جرم گوش کودکان

درمان خانگی جرم گوش کودکان

برای درمان خانگی جرم گوش کودکان و نوزادان می‌توانید از سه روش گفته شده در بخش‌های قبل استفاده کنید. با این حال، بهتر است بدانید تاثیر این روش‌ها نیاز به تجربه بالایی دارد و صبر و حوصله در آن حرف اول را خواهد زد.

بنابراین، بهترین کار در زمان تشدید جرم گوش در نوزادان و کودکان مراجعه به یک بخش درمانی است تا با تشخیص شدت بیماری، روش بهینه برای برطرف کردن مشکل در اختیار شما قرار بگیرد.

عوارض تجمع جرم گوش در کودکان چیست؟

شاید بسیاری از والدین به مشکل جرم گوش در کودکان و نوزادان توجهی نداشته باشند. اما بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که بی توجهی به این مشکل مطمئنا عوارضی را به دنبال خواهد داشت. از جمله عوارض این مشکل باید به کمتر شدن میزان شنوایی اشاره کرد که در نهایت می‌تواند بی قراری، نا آرامی و ناراحتی کودک و نوزاد را به همراه آورد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد خفیف مطمئنا می‌توان از روش‌های درمان خانگی و سنتی برای برطرف کردن جرم گوش در کودکان و نوزادان استفاده کرد. با این حال، این روش‌ها برای زمانی که عفونت گوش ایجاد شده است و ترشحات بیش از حد هستند، اصلا نمی‌توانند گزینه خوبی باشند. در صورتی که علائم شدید جرم گوش یا عفونت را مشاهده می‌کنید و در چهره نوزاد خود نیز درد احساس می‌کنید، بهتر است وقت را از دست ندهید و درمان را به یک پزشک متخصص بسپارید.

 

سوالات متداول درباره تجمع جرم گوش در کودکان

سوالات متداول درباره تجمع جرم گوش در کودکان

آیا بعد از خارج کردن جرم گوش توسط پزشک لازم است برای کودک آنتی‌بیوتیک تجویز شود؟

  • ممکن است برای برطرف کردن عفونت گوش نیاز به تجویز داروهایی باشد. البته، این در صورتی است که یک بیماری باعث افزایش ترشحات داخلی گوش شده باشد.

کودکانی که سمعک استفاده می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به جرم گوش چه اقداماتی باید انجام دهند؟

  • این افراد بیشتر در خطر ابتلا به این مشکل قرار دارند. بنابراین، برای جلوگیری از تشدید جرم گوش در کودکان و نوزادان که سمعک استفاده می‌کنند، بهتر است هر 6 ماه یا 12 ماه به یک پزشک برای معاینه مراجعه کنید.

جرم گوش از چه موادی تشکیل شده است؟

  • این جرم گوش داخل کانال خارجی تجمع می‌کند و از ترشحات چربی، سلول‌های پوستی مرده و ترشحات غدد سرومن است. در بسیاری از موارد، جرم گوش در حالت نرمال برای جلوگیری از مشکلات یک نیاز ضروری است.

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *