لوگو ایران زردی

09197981711

آشنایی با نفخ شکم نوزاد | راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد

نفخ شکم نوزاد یکی از مشکلات شایعی است که باید به سرعت درمان شود وگرنه احساس ناخوشایندی برای نوزاد به وجود خواهد آورد. این مشکل حتی تا جایی پیش می‌رود که شاید منجر به درد در ناحیه شکم شود و زندگی عادی نوزادان و کودکان را با اختلال جدی همراه کند. نفخ شکم کودکان و نوزادان دارای روش‌های درمانی مطمئنی است که از آن جمله می‌توان به تغییر در رژیم غذایی اشاره کرد. در این مطلب با تمامی راه حل‌ها برای برطرف کردن این مشکل آشنا خواهیم شد.

اجاره دستگاه زردی نوزاد:انواع+کارکرد+مزایا و قیمت!

شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد

تماس و مشاوره رایگان

شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم نوزاد

نفخ شکم نوزاد به تولید گاز در دستگاه گوارش گفته می‌شود که یک اتفاق کاملا طبیعی است. این فرآیند در تمامی افراد کودک و بزرگسال وجود دارد و فرآیندی است که پس از مصرف غذا ممکن است افراد با آن مواجه شوند. با این حال، مشکل اصلی زمانی شروع می‌شود که گاز بیش از حد است که در نهایت این مشکل آزار دهنده خواهد بود.

  • شیوه‌های درمان متعددی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد که برای نوزادان زیر 2 یا 3 ماه می‌توان از آن استفاده کرد. برای مثال، خواباندن نوزاد به پشت و حرکت دادن وی می‌تواند در برطرف کردن نفخ شکم تاثیر بالایی داشته باشد. در طب سنتی، بسیاری از گزینه‌ها برای خلاصی از این مشکل پیشنهاد شده است که استفاده از روغن‌های گیاهی از بهترین روش‌ها در این مورد است.

راه‌های درمان نفخ شکم نوزاد در طب سنتی

راه‌های درمان نفخ شکم نوزاد در طب سنتی

طب سنتی ایرانی راه حل‌های خوبی را برای درمان یا پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌دهد. برای مثال، پیشگیری از التهاب بدن یا جلوگیری از سر درد همه و همه روش‌های قابل اطمینانی در طب سنتی دارند. در مورد پیشگیری یا برطرف کردن نفخ شکم نوزاد نیز راه حل‌های مطمئنی را در طب سنتی مشاهده خواهید کرد.

  • استفاده از ترنجبین یکی از پیشنهادهای طب سنتی ایرانی است که برای از بین بردن باد شکم تاثیر بالایی دارد. روش استفاده از این ماده به صورتی است که باید نصف قاشق چایخوری از آن را داخل آب جوش حل کرده و پس از صاف کردن، کمی از عصاره به دست آمده را به نوزاد بدهید. در صورتی که هر روز از این عصاره استفاده کنید، کم کم نفخ شکم در نوزاد کاهش پیدا خواهد کرد.

 

عصاره ترنجبین تنها راه درمانی برای نفخ شکم نوزادان نیست و گزینه‌های بیشتری را نیز در اختیار دارید. در صورتی که بی قراری نوزاد بیش از حد است، می‌توانید از روش درمانی گلاب یا عرق شیرین بیان یا حتی بابونه نیز استفاده کنید. آماده کردن دمنوش این گیاهان آسان است و استفاده متعادل از آن‌ مشکلی را برای فرزند شما به وجود نخواهد آورد. در ادامه مطلب در مورد پیشنهادهای دیگر طب سنتی اطلاعات بیشتری را به دست خواهیم آورد.

 

تاثیر زیره سبز در درمان نفخ شکم
آشنایی با نفخ شکم نوزاد

تاثیر زیره سبز در درمان نفخ شکم

استفاده از زیره سبز در طب سنتی توصیه شده است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و پیشگیری از مشکلات می‌توان از آن استفاده کرد. زیره سبز دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و این داروی گیاهی می‌تواند مشکلات مربوط به هضم غذا و گوارش را برطرف کند.

با این حال دقت داشته باشید که استفاده از زیره سبز تنها برای کودکان بالاتر از 1 سال پیشنهاد می‌شود و از آن به صورت دم کرده می‌توانید استفاده کنید. برای آماده سازی دمنوش مورد نظر، مقدار یک قاشق از این ترکیب را داخل آب جوش بریزید تا پس از گذشت 10 دقیقه دمنوش آماده شود.

  • علاوه بر کودکان، از زیره سبز برای درمان مشکل نفخ شکم بزرگسالان نیز می‌توان استفاده کرد. با قرار دادن این ماده در برنامه غذایی خود به بسیاری از مزایای سلامتی و درمانی دست پیدا خواهید کرد.
ماساژ شکم نوزاد با روغن‌های گیاهی
آشنایی با نفخ شکم نوزاد

ماساژ شکم نوزاد با روغن‌های گیاهی

زمانی که نوزاد شما دچار نفخ شکم است و بی قراری می‌کند، مطمئنا شما از این موضوع ناراحت خواهید شد. مخصوصا در حالتی که نفخ شکم نوزاد همراه با درد شدید در ناحیه شکم او است. در این شرایط، یکی از اقدامات اساسی برای رفع مشکل استفاده از روغن‌های گیاهی است که از بهترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به اسطوخودوس و روغن زیتون اشاره کرد. نفوذ پذیری این روغن‌ها در عضلات شکم بالا است و با استفاده از آن عضلات این ناحیه از بدن نوزاد آرام‌تر شده و باعث برطرف شدن نفخ شکم خواهد شد.

دقت به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از روغن‌های طبیعی و مطمئن می‌تواند تاثیر مثبتی در این مورد داشته باشد. بنابراین، قبل از مصرف بهتر است از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

تماس و مشاوره رایگان
درمان نفخ شکم نوزادان با داروهای بدون نسخه
آشنایی با نفخ شکم نوزاد

درمان نفخ شکم نوزادان با داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه نیز برای درمان باد شکم نوزاد وجود دارد که با مراجعه به داروخانه می‌توانید آن‌ها را تهیه و استفاده کنید. البته، پیشنهاد ما این است که قبل از تهیه این نوع داروها به یک پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید تا شرایط فرزند شما را از نزدیک بررسی کرده و بر اساس آن داروی مورد نیاز را تجویز کند.

استفاده از دارو برای نوزادان کم سن باید تحت نظر پزشک باشد در غیر این صورت ممکن است مشکلات زیادی برای نوزاد به وجود آید. این داروها می‌توانند در شرایط مختلف تاثیر خوبی روی برطرف کردن نفخ شکم در نوزادان داشته باشند و نگرانی والدین را از این نظر به کلی رفع کنند. یکی از بهترین گزینه‌ها در این مورد استفاده از قطره نفخ شکم است که قدرت بالایی در رفع مشکلات این چنینی دارد.

دقت داشته باشید که بهترین زمان برای خوراندن قطره نفخ شکم به نوزاد پس از شیر دادن یا غذا دادن به او است. در این حالت، اثر گذاری بالایی را می‌توانید از قطره‌های نفخ شکم نوزاد به دست آورید. شاید نوزاد شما از خوردن قطره امتناع می‌کند. در این حالت مادر می‌تواند به همراه سایر غذاها یا شیر قطره را به نوزاد بدهد.

 

بهترین قطره برای نفخ شکم بچه چیست؟
آشنایی با نفخ شکم نوزاد

بهترین قطره برای نفخ شکم بچه چیست؟

با نگاهی به فهرست بهترین قطره های نفخ شکم بچه گزینه‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. از آن جمله می‌توان به گرایپ واتر، قطره کولیکز و شربت گل گریپ اشاره کرد. این محصولات متناسب با سن و شرایط بیماری تولید شده‌اند و یک قطره کودکان را نمی‌توان برای نوزاد چند روزه استفاده کرد. با مراجعه به پزشک متخصص کودک شرایط فرزند شما به دقت بررسی شده و قطره مناسب برای درمان نفخ شکم در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

دقت داشته باشید که در صورت توجه نکردن به نوع قطره و استفاده از محصولات حساسیت‌زا، امکان بروز مشکلات و عوارض وجود دارد. بنابراین، توصیه می‌شود در این مورد با دقت بالایی عمل کنید. میزان استفاده از قطره نیز متناسب با سن کودک شما است. برای نوزادی که تازه متولد شده است مطمئنا نیاز به دوز کمتری از قطره است و در مواردی که فرزند شما سن بیشتر از یک سال دارد، احتمالا میزان مصرف قطره نیز بالاتر خواهد بود تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.

  • توجه به این نکته اهمیت بالایی دارد که خرید بعضی از قطره های درمان نفخ شکم نوزاد بدون نسخه امکان پذیر نیست. این محصولات باید تحت نظر پزشک استفاده شوند و در صورت استفاده سرخود امکان بروز عوارض جانبی وجود دارد.
تاثیر وضعیت شیردهی در درمان نفخ باد شکم بچه
آشنایی با نفخ شکم نوزاد

تاثیر وضعیت شیردهی در درمان نفخ باد شکم بچه

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید وضعیت شیردهی مادران نیز روی بروز نفخ شکم کودکان تاثیر دارد. این به دلیل امکان فشار آمدن به معده و سایر اعضای گوارشی در زمان شیر خوردن نوزاد است که در نهایت باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سیستم گوارشی و نفخ شکم می‌شود.

برای مثال شرایطی را تصور کنید که به همراه شیر خوردن نوزاد هوای زیادی وارد بدن او می‌شود. این موضوع به صورت مستقیم روی ایجاد باد شکم نوزاد اثر دارد و ممکن است این مشکل به همراه درد در این نواحی باشد. شما می‌توانید شیشه شیر را در زمان شیر دادن به نوزاد به صورتی نگه دارید که هوای زیادی به داخل شکم نوزاد منتقل نشود تا از مشکلات آینده پیشگیری کنید.

  • در بسیاری از مواقع پیشنهاد می‌شود پس از شیر دادن به نوزاد او را در آغوش گرفته و چند بار به پشت او بزنید. این کار یکی از روش‌های موثر در برطرف کردن باد معده از راه دهان است که تاثیر بالایی در کاهش نفخ شکم نوزاد دارد.
تماس و مشاوره رایگان
نشانه‌های خطر در نفخ کودکان چیست؟
آشنایی با نفخ شکم نوزاد

نشانه‌های خطر در نفخ کودکان چیست؟

تقریبا تمامی نوزادان در اوایل زندگی خود دچار این مشکل می‌شوند. به همین دلیل، در صورت مشاهده چنین مشکلی در فرزند خود نباید زیاد نگران باشید و بهترین کار استفاده از روش‌های درمانی برای برطرف کردن آن است. این موضوع نشانه‌ای از کارکرد درست سیستم گوارشی نوزاد است اما موضوع جایی به مشکل تبدیل می‌شود که همراه با نشانه‌های شدید باشد.

برای نمونه، اگر احساس می‌کنید نوزاد شما درد زیاد در ناحیه شکم احساس می‌کند، زمان آن رسیده است تا در اولین فرصت به یک پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. همچنین، نشانه‌هایی مانند یبوست یا مشاهده خون در مدفوع نیز از علائمی هستند که سریعا باید برای برطرف کردن آن با پزشک صحبت کنید. از دیگر نشانه‌های خطر در زمان نفخ شکم نوزاد باید به تب و حالت تهوع اشاره کرد که پزشک برای تشخیص دقیق دلیل این مشکلات آزمایش‌هایی را برای نوزاد تجویز خواهد کرد.

 

مقالات مرتبط

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری +احتمال آسیب به نوزاد

ام اس در بارداری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روی نوزاد تاثیر منفی داشته

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

آشنایی با نفخ شکم نوزاد + راه‌های درمان آن

تجمع گاز در روده‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث بروز ناراحتی در کودکان و

0 تا 100  دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

0 تا 100 دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد!

زردی نوزاد یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از والدین در هفته‌های اول زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *